Lotterer opustí Formuli E. Pro Porsche má vyhrát slavný závod 24h Le Mans

Lotterer opustí Formuli E. Pro Porsche má vyhrát slavný závod 24h Le Mans
Fotografie: Porsche
  • Konec letošní sezóny Formule E bude nejspíš i koncem André Lotterera
  • Značce Porsche zůstane věrný i nadále
  • Automobilka počínaje rokem 2023 plánuje návrat do WEC a na slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans
  • Jednat se bude o 100. výročí závodu a v případě vítězství Porsche o 20. triumf značky
  • Před Lottererem je tak nový úkol – dovést misi ke zdárnému konci a zapsat se do historie

Sportovní odvětví je plné úžasných příběhů a jeden takový se nyní píše i u Porsche. Je to příběh protkaný loajalitou a vznikající s dobře promyšleným plánem, jak André Lottererovi vrátit to, co mu bylo násilně vzato – možnost závodit v Le Mans a v disciplíně vytrvalostních závodů obecně.

Na chvilku se však vraťme na začátek příběhu. Píše se rok 2016 a Lotterer je továrním závodníkem Audi. Jako již tradičně je pravidelným účastníkem slavného 24hodinového závodu. Jenomže kartami uvnitř koncernu VW zamíchala neslavná aféra Dieselgate. Mohutné škrty takřka neporazitelnou automobilku z WEC vyhnaly a Lotterera přesměrovaly do Porsche. V tovární kategorii LMP1 ale sesterská továrna vydržela jen o rok déle. Dále se Porsche začalo soustředit na okruhové závody a především na Formuli E.

Jak již lze odtušit podle událostí z nedávné historie, ze svého „přirozeného prostředí“ byl vytržen i Lotterer. Pro něho nastalo relativní sucho, kdy neměl ani závodní program na nadcházející roky. Aby Porsche o kvalitního závodníka nepřišlo, uzavřelo s ním vedení motorsportu v čele s Andreasem Seidlem výhodnou smlouvou na rok 2018. Ta sice Lotterera usadila do Formule E čínského týmu Techeetah, ale zároveň mu umožnila účastnit se závodů Le Mans s Rebellionem v letech 2018 a 2019. Každopádně nikdo by se v tu chvíli nemohl divit, kdyby závodník jeho formátu šel o dům dál.


Střih o pár let později. Motoristické disciplíny pod různými tlaky procházejí dost razantními technickými změnami. Výjimkou nejsou ani vytrvalostní závody WEC pod něž spadá i 24hodinovka Le Mans. Již loni proto byly uvedeny nové kategorie LMH (Hypercar) a LMDh (Le Mans Daytona Hybrid). Specifikem přitom zjednodušeně je, že není vyžadována kompletní stavba závodního speciálu, ale je zde možnost užití šasi od předem vybraných výrobců. Tento krok automobilkám výrazně šetří náklady za vývoj. Navíc kategorie těchto vytrvalostních vozů umožňuje se stejnou specifikací účast v závodech WEC i americké IMSA.

Samotné automobilky jsou na jednu stranu do různých ekomodifikací tlačeny, nicméně zároveň vidina ušetřených financí společně s prestiží závodu 24 hodin Le Mans působí jako vábivý tekutý karamel. Na startu tak v blízké budoucnosti zřejmě uvidíme přehlídku luxusních značek jako Ferrari, BMW, Lamborghini, McLaren, Audi, Acura, ale znovu i Porsche. Ještě se uvidí, kdo do jakých kategorií z nově příchozích zamíří, avšak konkrétně Porsche postavilo prototyp pro kategorii LMDh. Nasazen bude v roce 2023, ale občas nám jej němečtí inženýři nezapomenou ukázat.

Prototyp speciálu Porsche pro kategorii LMDh

Toto bude pro značku první závod po 5 letech od ústupu. Zároveň slavná 24hodinovka v témže roce oslaví 100. výročí. A aby těch čísel nebylo málo, pokud by Porsche dokázalo zvítězit, jednalo by se o historicky 20. triumf automobilky. Veškeré kroky jsou proto v současnosti podmíněny těmto cílům. Nabízí se takřka až zbytečná otázka, kdo by měl usednout za volant. Na prvním místě v seznamu je skutečně André Lotterer. Ten, který loajálně přijal nastalé okolnosti s nebývalou grácií. Je to až neuvěřitelně romantická představa, která je však zároveň velmi realistická. Vždyť to byl právě Lotterer, který vezl v roce 2017 vůz značky Porsche vstříc vítězství v jejím dosud posledním závodě Le Mans v nejvyšší kategorii LMP1. Naneštěstí byl ale 3 hodiny před koncem jeho tým pro technikálie nucen odstoupit.

Má se za to, že právě způsob řešení, jaký Lotterer po ukončení programu Porsche ve WEC zvolil, mu paradoxně otevřel brány k mnohem lepším vztahům s vedením automobilky. Lotterer tak podle všeho opustí svět elektrických formulí a znovu se bude soustředit na svou milovanou disciplínu. V kuloárech už dokonce koluje jméno jeho nástupce ve Formuli E, jímž se má po skončení letošní sezóny stát António Félix da Costa. Respektive hovoří se o tom jako o hotové věci. Dosud neuzavřenou možností je i dvojí závodní program, ale to není s ohledem na možné rozšíření kalendáře obou sérií preferovaná varianta ani jedné strany. Zkrátka cíle jsou jasně dané.

Celý příběh ale může být ještě více okořeněn. Podle dosavadních výsledků Porsche ve Formuli E totiž Lotterer může spolu s kolegou Pascalem Wehrleinem bojovat o titul. Ukázal to i poslední závod v Mexiku, kde si jezdci dojeli pro takzvaný double. Lotterer se navíc může bezstarostně vrhnout do závodění. Ví, že za zády mu stojí vedení automobilky a počítá s ním pro důležitou misi v roce 2023.

Ať tak či onak, je osvěžující být svědkem tohoto velkého příběhu. Většinou jsme spíše pozorovateli nemilosrdného zacházení, které může otupit jen značný obnos peněz. Ego a vlastní zájmy mají přednost stůj co stůj. Jak se ale ukázalo, oddanost značce může být v určitých etapách kariéry jezdce rovněž důležitým aspektem. Za tento přístup si Lotterer zaslouží uznání a bylo by krásné jej příští rok vidět i na nejvyšším stupni při vyhlašování výsledků 24 hodin Le Mans.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze