Peugeot se chce potřetí vrátit na vytrvalostní závodní okruhy. V tom nejtěžším, čtyřiadvacetihodinovce Le Mans, už historicky zvítězil třikrát, nyní se vrací s nejvyššími ambicemi. Peugeot 9X8 Hypercar je prototyp závodního speciálu, který tento nelehký úkol dostane. Připravil se na novou úlohu dokonale a přichází s řadou převratných technických řešení, umožněných flexibilnějšími pravidly pro novou třídu Le Mans Hypercar (LMH), vypsanou mezinárodní automobilovou federací FIA a mezinárodní automobilovou organizací ACO jako nástupce někdejší třídy LMP1. S nimi nastoupí příští rok do seriálu mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC, jehož součástí je samozřejmě i zkouška ohněm v podobě 24 hodin Le Mans.
Peugeot 9X8 Hypercar se totiž spolehne na hybridní pohon, přizpůsobený závodnímu nasazení. Ten už od září 2020, kdy značka oznámila zapojení do kategorie LMH, intenzivně testují technici Peugeot Sport ve Versailles. Jeho srdce tvoří vidlicový šestiválec 2,6 l 90° biturbo s extrémně vysokým plnicím tlakem a výkonem 500 kW (680 k), pohánějící přes sedmistupňovou sekvenční skříň zadní kola. Protože velká turbodmychadla mají značnou setrvačnost rotorů, a tudíž časový turboefekt, bude jim s rozjezdem auta pomáhat elektrický motorgenerátor s 200 kW (272 k), přenášející sílu pro změnu na přední nápravu. Ten se zároveň postará o vysokou efektivitu a následnou nízkou spotřebu. Živit jej bude speciální baterie s vysokou energetickou hustotou a 900V architekturou, vyvíjená společně týmem Peugeot Sport a firmou Saft, dcerou TotalEnergies. Výsledkem bude menší počet zastávek v boxech na dotankování, což by mělo být zejména v Le Mans, kde se během jediného závodu ujede zhruba 5 400 km, tedy stejně, jako na všech okruzích Formule 1 za celou sezónu dohromady, klíčovou výhodou.
Tím ale zvláštnosti nekončí. Nové předpisy totiž upravují i limity pro aerodynamiku vozidla. Nově na autě smí být jediný upravitelný aerodynamický prvek. Několik chytrých francouzských hlav se zamyslelo, aby došlo k názoru, že dostatečný přítlak dokáží vytvořit i bez zadního křídla, které je nedílnou součástí vytrvalostních prototypů již od roku 1967, kdy se s ním vůbec poprvé objevil Chaparral 2F v závodě 24 hodin Le Mans. To samozřejmě bude znamenat další revoluční posun v efektivitě, protože se tím dramaticky sníží součinitel čelního odporu vzduchu. Technici z Peugeot Sport, nově úzce spolupracující se stylisty Peugeot Design, chtějí způsob, jakým toho dosáhli, ponechat v tajnosti co nejdéle. Už podle prvních fotek ale vzniká dojem, že odpověď se bude pohybovat někde kolem mohutných zadních difuzorů a výrazné odtrhové hrany. A když už byli stylisté přizváni, docela se vyřádili i na efektních detailech. Kromě značkových identifikátorů („lví drápy“ vpředu a prostorové zadní svítilny) přidali i originální boční okna a hlavně výrazně barevný interiér, který si diváci nespletou ani při on-board záběrech.
Poprvé Le Mans oslnil prototyp Peugeot 905 v roce 1992, kdy s atmosférickým formulovým motorem 3.5 V10 478 kW (650 k)/12 500 ot. s posádkou Derek Warwick, Yannick Dalmas a Mark Blundell ovládl startovní pole. O rok později triumf zopakovala posádka Geoff Brabham, Christophe Bouchut a Éric Hélary s upraveným prototypem 905B s odlišným designem a zvýšeným výkonem 533 kW (725 k). Další kapitolu otevřel Peugeot 908 HDi FAP v roce 2007. Jako reakci na ohromující úspěchy naftového Audi R10 TDI a později i R15 TDI nasadil neuvěřitelný naftový dvanáctiválec 5.5 HDi biturbo o výkonu 540 kW (730 k), s nímž posádka David Brabham, Marc Gené a Alexander Wurz v roce 2009 Audi v Le Mans skutečně porazila. Druhý Peugeot stejného typu, ale z jiného týmu, pro změnu obsadil i stříbrnou bednu. Evoluční verze Peugeot 908 si vystačila kvůli novým předpisům se skromnějším osmiválcem HDi 3.7 biturbo. Ten sice proti předchůdci tratil přibližně 150 koní, ovšem byl mnohem lehčí a obratnější. Výsledkem bylo druhé místo v Le Mans 2011.