Polestar 4 se oficiálně představil. Nemá zadní okno a ujede všem z rodiny

Šanghajský autosalon 2023
1
Polestar 4 se oficiálně představil. Nemá zadní okno a ujede všem z rodiny
Fotografie: Polestar
  • Crossover Polestar 4 velikostně míří mezi stávající modely 2 a 3, výkonově ale překonává oba
  • Parametry, technickou úrovní i výbavou jasně míří do prémiových vod
  • Vyrábět se bude v Číně, kde se také začne letos v listopadu prodávat

Čínsko-švédská automobilka Polestar představila na právě skončeném šanghajském autosalonu již čtvrtý model své krátké historie. A nutno říci, že své fanoušky připravuje na okamžik, kdy se definitivně marketingově odloučí od mateřského Volva, velmi intenzivně. Zatímco první dva modely Polestar 1 a 2 byly de facto upravenými Volvy, SUV crossover 3 už z vyšlapané cesty odbočil a právě uvedený Polestar 4 už se k Volvu nechce znát ani designově. Přestal předstírat, že automobily někdy měly nějakou masku, zjednodušil křivky a charakteristická Thorova kladiva ve světlometech rovněž pozměnil k obrazu svému.

Odstranění zadního okna se stalo velice diskutovaným tématem na sociálních sítích, úspěch tohoto řešení budou jistě pozorně sledovat i konkurenční automobilky

Ačkoliv technicky Polestar 4 vychází z dříve uvedených modelů, díky rychlé evoluci a také technologickému i finančnímu zázemí mateřského koncernu Geely je ve všem zase o pěkný kus dále. Se zrychlením z klidu na 100 km/h se kupříkladu stal zatím nejdělovějším Polestarem, překonal v tomto ohledu i Polestar 1. Jeho plug-in hybridní pohon sice nabízí plných 608 koní, ovšem stovku s pevným startem pokoří až za 4,2 sekundy, zatímco Polestar 4 s „pouhými“ 544 koňmi to zvládne podle předběžných technických údajů o plné čtyři desetinky dříve.

Že dostal šéf Polestaru Thomas Ingenlath (bývalý designér, autor například Škody Octavia II) od Číňanů zcela volné ruce, o tom nejlépe svědčí design. Ten totiž víří vody způsobem, jaký jsme ve velkosériové produkci už hodně dlouho neviděli. Kromě již zmíněného, nečekaně rychlého odklonu od bezpečného rodinného zázemí Volva a vytváření vlastního vzhledového mikrovesmíru pro elektrická auta tu máme největší markantu. Sítem toho, co je a co není na moderním elektromobilu tohoto ražení potřeba, totiž neprošlo ani zadní okno! Ne, není to tak, že se řidič bude dívat za sebe už jen skrz kamery, protože řidič dozadu vidí i nezvykle velkým střešním oknem. Ovšem o kvalitě takového výhledu nejlépe svědčí pohled na výšku spodní hrany zasklení od země.

Novinkou mezi Polestary je i velmi nízká příď, která jako by ani nepatřila do dnešní doby crashtestů sražených chodců. A také dosud nejspojitěji plynoucí silueta, která nepřipouští pochybnosti o ambicích modelu i celé značky. Díky krátkému zadnímu převisu a obřím kolům (20–22") propůjčuje vozu dlouhému jako Audi Q7 dojem velice kompaktního auta.

Design si vytváří velice silnou identitu, a to jak ve dne, tak v noci. O technice lze říci něco podobného

Za pozornost stojí i pohled na techniku a parametry, ačkoliv se s nimi výrobce zatím pochlubil jen částečně a znovu připomíná, že do zahájení výroby zbývá ještě přes půl roku a jde o předběžné hodnoty. I ty ale stojí za to. Výběr se i tentokrát odehraje mezi pohonem zadních i všech kol, pokaždé v režii synchronního elektromotoru s permanentními magnety o výkonu 272 koní pro každou nápravu. Díky shodným parametrům obou motorů u čtyřkolky je tu systémový výkon jejich prostým součtem a výsledná hodnota 544 k je pro plně elektrické Polestary zatím rekordní.

Baterie budou na výběr minimálně dvě, přičemž kapacitu zatím známe jen u větší Long Range. Ta pro obě schémata pohonu nabídne shodných 102 kWh (zda brutto/netto v tuto chvíli nevíme), dokáže se nabíjet příkonem až 200 kW (z čehož soudíme, že se stále drží 400V architektury), případně 22 kW AC a nabídne dvousměrné nabíjení V2L. Dojezd podle WLTP se vyšplhá na ambiciózních 560 km u čtyřkolky díky mechanickému odpojování předního motoru a na 600 km se zadním pohonem. Standardem bude tepelné čerpadlo a předehřev baterie.

Čistý design jsme si zvykli vnímat jako něco, za čím se občas skrývá spíš snaha o úspory než o estetický zážitek. Ve veganském interiéru Polestaru 4 to ale neplatí

V interiéru se můžeme těšit na totální absenci mechanických tlačítek s výjimkou volantu a jednoho centrálního knoflíků pro jízdní režimy. Tradičně bohatá multimédia se spolehnou na operační systém Google Automotive běžící na platformě Snapdragon Cockpit a 15,4" horizontálním monitoru. Ten doplní head-up displej s 14,7" vybavený funkci Snow mode, která změní standardní barvu grafiky z bílé na žlutou kvůli lepší čitelnosti na zasněženém pozadí. Příplatkový soundsystém Harman Kardon se 1 400 W nabídne 12 reproduktorů, pokud si ale doplatíte i za interiér Nappa, dostanete ještě další dva do každé ze dvou předních hlavových opěrek. Na tuto novinku se obzvlášť těšíme, protože přináší překvapivé výsledky i v daleko méně prestižních autech.

Více toho v tuto chvíli nevíme, na evropský, severoamerický a asijsko-pacifický region novinka dorazí počátkem roku 2024. Vykopávací cena pro Evropu byla uvedena kolem 60 000 eur, tedy podle současného kurzu 1,41 milionu korun.

Technické parametry Polestar 4 RWD Long Range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 839 × 2 139 × 1 544 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon200 kW, 272 koní, točivý moment: 343 Nm
Baterie102 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 600 km
Cena od
Diskuze ke článku
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Polestary jsou krásný auta. Jedna z mála značek, které bych uvažoval mimo Teslu

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze