Pět věcí, které jste nevěděli o rozkvětu elektromobility v Číně

Pět věcí, které jste nevěděli o rozkvětu elektromobility v Číně
  • Trend elektromobility v Číně započal s nástupem elektroskútrů v roce 1999
  • V Číně se v současnosti vyrábí 99 % elektrických autobusů na světě
  • Na území Číny se nachází mezi 50 až 77 % celosvětových zásob surovin potřebných k výrobě baterií
  • V posledním desetiletí čínská vláda investovala do elektromobilního průmyslu 1,4 bilionu korun

Čína jako budoucnost elektromobility

V předchozím roce bylo v Číně prodáno více elektromobilů než ve zbytku celého světa, čemuž nepochybně napomohl přístup čínské vlády, která během posledních deseti let do rozvoje elektromobilního průmyslu investovala astronomických 60 miliard dolarů (přibližně 1,4 bilionu korun). Kromě pomoci elektromobilitě za tímto krokem stála také potřeba zredukovat počet běžných spalovacích automobilů na silnicích. Čína plánuje investovat přibližně stejný objem finančních prostředků i v příštím desetiletí.

V podstatě žádná jiná země na světě neinvestuje takovéto množství finančních prostředků. Na druhou strana pravděpodobně neexistuje žádná jiná země, která by z rozšíření elektromobility mohla vytěžit právě tolik jako Čína – čisté ovzduší, nezávislost na dovezené ropě a hlavně pozici jedničky v novém high-tech průmyslu jsou velmi lákavá výhody.

Za vším hledej elektrické skútry

Skútry se staly populárním dopravním prostředkem v extrémně přeplněných asijských metropolích a koumaví majitelé na nich často dokáží přepravit snad cokoliv včetně skotu až po pětičlennou rodinu i s kufry. A není divu, právě na území Číny se nachází 99 % z celosvětových 250 milionů elektrických skútrů. Tento trend přitom započal již v roce 1999, kdy byly v Číně zkonstruovány první elektroskútry, jejichž maximální rychlost nepřesahovala 20 km/h a pohybovaly se v jízdních pruzích určených pro cyklisty.

Nyní se z know-how výroby a provozu elektroskútrů nastřádaného za desetiletí těží během výroby elektromobilů. Mnohé studie navíc dokazují, že právě elektrické skútry, které jsou v Číně extrémně populární, se podílí na 80 % celosvětových emisí, které díky elektrickému pohonu nevzniknou.

Strategická výhoda v podobě prvotních surovin

V Číně se v současnosti vyskytuje více než 100 výrobců elektromobilů, kteří zaměstnávají další stovky až tisíce společností, které dodávají další komponenty. Jednou z těch nejdůležitějších a zároveň nejdražších jsou bateriové články, k jejichž výrobě je potřeba množství surovin, na které je Čína velmi bohatá. Podle studie pocházející od Yano Research Institute v současnosti Čína kontroluje mezi 50 až 77 % celosvětových zásob surových materiálů potřebných k výrobě těchto baterií.

Elektrické autobusy standardem

Veškeré náklady na nákup a provoz elektřinou poháněného autobusu včetně vyšší nákupní ceny, jsou podle všeho již v současnosti menší než nákup a provoz autobusu na spalovací pohon. Podle Bloomberg New Energy Finance se stanou elektrické autobusy levnějšími po celém světě během příštích tří let. V Číně se v současnosti vyrábí 99 % elektrických autobusů na světě a podle expertů se v brzké době nestane, že by některé další země náskok Číny jen tak dohnaly.

Důraz na autonomní řízení

V roce 2018 si čínská vláda stanovila ambiciózní cíl, aby byla polovina nových automobilů prodaných do roku 2020 alespoň částečně nebo dokonce plně autonomních. V současnosti vede na trhu autonomních vozidel USA díky společnostem jako Tesla a dalším firmám ze Silicon Valley, avšak pokud někdo má potenciál na tom něco změnit, je to právě Čína.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze