Nešlo o úplný převrat, zjednodušit dosud extrémně košatou nabídku modelů, verzí a výbavy se snažil i předchozí ředitel Takahiro Hačigo. A měl kde prořezávat; není to tak dlouho, co globální automobilka Honda v jednu chvíli nabízela na různých kontinentech pod jedním jménem Accord tři zcela odlišná vozidla. A k tomu se ještě přidával takřka prales různých výbav, linií a verzí, opět zcela odlišných pro každý region. Slušný výkon na firmu, pro níž jsou automobily jen jednou ze tří klíčových součástí byznysu, a navíc nikoliv tou hlavní. Jenže s tím je propříště konec. Už se podařilo omezit počet variant výbav a volitelných doplňků na méně než polovinu proti roku 2018, cílovým stavem pro rok 2025 je třetina původního stavu. Ano, ideálem pro každou automobilku by bylo celému světu prodávat jediný model v jediné variantě výbavy, jak to ostatně svého času úspěšně praktikoval Henry Ford.
To vše je součástí snah o ekonomickou stabilizaci páté největší automobilky světa, která jako jedna z mála za sebou nemá žádné akvizice, a vyhnula se tak problémům se začleňováním konkurenčních továren s odlišnou kulturou. Jejich součástí je i plán snížit o 10 % výrobní náklady ve srovnání s rokem 2018, k jehož naplnění se Honda už blíží. Cílem je pochopitelně vytvořit dostatečné rezervy k elektrifikaci výrobního programu, která sice už probíhá, avšak její tempo zatím nestačí na dohnání a ideálně i předehnání světových lídrů v této oblasti. Ostatně dohnání Tesly patřilo k důležitým inauguračním závazkům nového generálního ředitele. A Japonci bývají dobře motivovaní k jejich plnění, i když na sepukku už dnes při selhání zpravidla nedochází.
Společnost dále usiluje o kompletní uhlíkovou neutralitu do roku 2050. To je pro Hondu obzvlášť hořké sousto, protože je největším světovým výrobcem pohonných jednotek s ročním prodejem kolem 30 milionů kusů, zahrnujícím nejen motocykly a automobily, ale i závěsné lodní motory, zahradní techniku, generátory či letadla. A drtivá většina z nich dosud stále spaluje fosilní paliva. Jenže zdaleka ne všude lze prostě nahradit spalovací motor elektrickým a těžkou baterií, proto je Honda přesvědčena, že je zapotřebí „mnohostranný a vícerozměrný přístup“. Kde to půjde, dojde na vyměnitelné baterie či vodík, v řadě případů však dojde na „různá řešení“. Jinými slovy, spalovací motory tu s námi ještě nějakou dobu zůstanou, byť budou muset být podstatně čistší než dosud.
Čím dál větší slovo samozřejmě bude patřit elektromobilitě. Za tím účelem společnost reorganizovala svou strukturu. Přestává platit dosavadní jednoduché rozdělení na motocykly, automobily a energetické produkty. Nově byly ze všech tří organizačních jednotek přesunuty všechny divize, mající co do činění s elektřinou, elektromobilitou, bateriemi, vodíkem, softwarem a obecně konektivitou do nově vytvořené jednotky Business Development Operations. Ta má zefektivnit výzkum, vývoj i výrobu posílením synergických efektů mezi dosud relativně samostatnými jednotkami.
Ohledně samotné elektromobility Honda představila zcela konkrétní záměry pro aktuální dekádu a nejbližší roky. Ty jsou rozděleny do tří hlavních regionů, mezi nimiž jaksi chybí Evropa (což je ostatně u japonských automobilek v poslední době obvyklý trend). Takže můžeme pouze hádat, zda budeme přiřazeni spíš k Číně, nebo USA, tedy pokud Honda vůbec počítá s rozvíjením byznysu na starém kontinentu.
Ohledně baterií tedy automobilka počítá v první polovině aktuální dekády s nákupem klasických kapalných L-ion akumulátorů od lokálních partnerů. V USA bude odebírat baterie Ultium od GM a zároveň zkoumat možnosti vytvoření joint venture na jejich výrobu. V Číně se počítá s dodávkami od CATLu, v Japonsku pro minielektromobily pak od Envision AESC. Pro druhou polovinu dekády se počítá s akcelerací vlastního vývoje baterii nové generace. Aktuálně se pracuje na článcích s pevným elektrolytem, které začnou vznikat na pilotní lince za 43 miliard jenů (8 miliard korun), otevřené v roce 2024. Cílem je zavést je do nových modelů, uvedených ve druhé polovině desetiletí.
Nové elektromobily budou uváděny opět ve dvou vlnách v první a druhé polovině dekády. USA se v roce 2024 dočkají dvou elektrických modelů, vyvíjených společně s GM. Bude to nová generace středně velkého SUV Honda Prologue a velké SUV prémiové značky Acura. Čína se dočká do roku 2027 celkem 10 zcela nových elektrických Hond, vyvíjených ve spolupráci s tamějšími firmami. Japonsko v roce 2024 dostane minielektromobil pro komerční využití v cenové hladině milion jenů (180 000 Kč). Následovat bude další elektrické mini, tentokrát pro osobní použití, a také elektrické SUV.
Pokud se bude elektromobilita rozvíjet podle současných, optimistických plánů, chtěla by Honda ve druhé polovině aktuálního desetiletí udávat tón v elektromobilech, stejně jako jej dlouhodobě udávala ve spalovacích motorech. V roce 2026 by měla svět posunout nová hardwarovo-softwarová platforma Honda e: Architecture. O rok později by měly vyjet cenově dostupné elektrické Hondy, vyvinuté spolu s GM, které by se cenou i dojezdem měly vyrovnat spalovacím modelům. Začínat se bude v Severní Americe. V roce 2030 už by mělo svět křižovat celkem 30 nových elektromobilů s logem H na masce. Ty by měly pokrývat všechny třídy od spartánských sdílených vozíků po vlajkové modely. Vznikat by jich měly dva miliony ročně. Splnit tyto ambiciózní cíle by měly pomoci nové továrny v Číně (Kanton, Wu-chan) i v Severní Americe.
Stále důležitější součástí byznysu má být také software a obchodní model se bude měnit od jednorázových prodejů hardwaru k postupné a opakující se monetizaci softwarových řešení. Firma zároveň bude vyhledávat nové oblasti byznysu a v rozporu s dosavadní politikou také akvizice zajímavých startupů. Finančně zcela zdravá společnost vyčlení na výzkum a vývoj 8 bilionu jenů (1,5 bilionu korun, tedy zhruba tolik jako kompletní roční příjmy českého státního rozpočtu). Z toho půjde 5 bilionů do elektromobility, konkrétně 3,5 bilionu do výzkumu a vývoje, zbytek pak na investice. Do nových technologických a logistických oblastí zamíří jeden bilion jenů, na investice do nadějných startupů deset miliard jenů ročně.
A aby prezentace nekončila suchými, byť hodně zajímavými čísly, navnadili nás představitelé Hondy na to, že ani během zelenání jejich byznysu nezapomenou na radost z řízení. Tu podle nich přináší každý model Hondy, avšak přesto se můžeme těšit na dva čistě sportovní modely. Jeden puristický, druhý prestižní. A rovnou určené pro celý svět. Ten se totiž bude mnohem více vzájemně propojovat i v obchodních plánech Hondy. Rozhodně se na poli japonské elektromobility budou dít zajímavé věci, byť s jistým zpožděním.