Pro Volkswagen je stejně jako pro ostatní automobilky téma elektromobilita velmi důležité. Na tom, jak se v elektromobilitě automobilka chytne, nebo ne, bude záviset její budoucnost. Volkswagen to věděl už dávno, a proto je na novou éru automobilismu důsledně připraven.
V rámci koncernu bude v nadcházejících 10 letech uvedeno na trh téměř 70 nových elektricky poháněných modelů. Tuto ofenzivu má rozpoutat právě model ID.3, který byl specificky zkonstruován pro elektromobilitu a maximálně využívá potenciál této techniky.
Cvikovský závod prošel obrovskou změnou za celkem 1,2 miliardy eur. Po dokončení poslední fáze rozšíření závodu bude z montážních linek sjíždět až 330 000 elektromobilů ročně, o 30 000 vozidel více než dosud. Cvikov se tak stane největším a nejefektivnějším závodem na výrobu elektromobilů v Evropě. Volkswagen se snaží být ekologický i ve výrobě, proto je veškerá energie, kterou cvikovský závod odebírá od externích dodavatelů, z obnovitelných zdrojů. Závod prochází transformací za běžného provozu.
Souběžně s přípravou výroby modelů ID. bude až do poloviny roku 2020 pokračovat výroba Golfu Variant. Závod je vybaven 1 700 výrobními roboty nejnovější generace a více než 500 bezobslužnými přepravními systémy pro zcela autonomní zásobování montážní linky potřebnými díly. Průmyslový robot bude například zcela automaticky montovat přístrojovou desku jako kompletní modul.
Kromě zkrácení procesů přináší automatizace výhody také pro zaměstnance. Spolupráce mezi zaměstnanci a roboty sníží fyzickou námahu u náročných, ergonomicky nepříznivých úkonů, například při montáži stropu. Rostoucí stupeň automatizace také zvýší kapacitu výroby. Díky tomu bude možné zachovat počet zaměstnanců.
O historii továrny
Samotný závod je považován za kolébku automobilového průmyslu v Sasku. Od prvního automobilu vyrobeného v tomto závodě totiž uplynulo již 115 let. Konkrétně dne 10. května 1904 si automobilový inženýr August Horch zaregistroval svou první společnost v Cvikově, A. Horch & Cie. Motorenwerke AG. Tím začala jedinečná tradice výroby automobilů v Cvikově a okolí, která trvá již více než 115 let. Cvikov zažil také první Audi, které založil August Horch v roce 1909. Z továrny vyjížděl i legendární Trabant, který poprvé spatřil světlo světa 7. listopadu 1957 a vyráběl se zde až do dubna 1991. Za tu dobu vznikly více než 3 miliony trabantů.
Současně s trabantem sjížděly z montážní linky také první vozy Volkswagen Polo. Dne 26. září 1990 byl položen základní kámen nového závodu pro výrobu Volkswagenu Golf. Volkswagen zpočátku investoval do tohoto výrobního závodu 4 miliardy německých marek. První Golf ze závodu Cvikov-Mosel byl vyroben 15. února 1991. O devět let později sjel z montážní linky miliontý Volkswagen vyrobený v Sasku – saténově stříbrný Passat. Od roku 1990 je to dnes však více než 6 milionů vozů.
O Volkswagenu ID a jeho výrobě
Přestože se model ID.3 již začal vyrábět, první kusy se u nás začnou prodávat až v létě 2020. Na výběr jsou tři různé sady akumulátorů. Standardní verze s kapacitou 45 kWh poskytuje dojezd až 330 kilometrů. Středně velká sada akumulátorů, s kapacitou 58 kWh, může ujet až 420 kilometrů a největší sada akumulátorů, s kapacitou až 77 kWh, umožňuje dojezd až 550 kilometrů podle měřícího cyklu WLTP. Bavíme se o reálně využitelné kapacitě, například nejsilnější 77kWh baterie má kapacitu 82 kWh, nechává si však 5 kWh rezervu pro ochranu její výdrže.
Popovídali jsme si s Petrem Márou. Jak vnímá elektromobilitu a proč si koupil Teslu?
V režimu rychlého nabíjení výkonem 100 kW může být u základní verze doplněno množství energie pro dojezd 290 km během 30 minut. Ani nejlevnější ID.3 však nebude levné, základní cena bude pod hranicí 30 000 eur, tedy zhruba 750 tisíc korun.
Měl jsem šanci si nový elektromobil trochu prolézt a ihned jsem odhalil několik plusů i mínusů. Velkou výhodou je vnitřní prostor, který je srovnatelný možná i s Passatem. Stejně dobře je na tom kufr, který má relativně velkou úložnou plochu i pod podlahou. Pochválit můžu i displeje před řidičem i infotainmentu, oba mají totiž skvělé rozlišení.
Co se mi úplně nezdálo, bylo hodně tvrdých plastů, automobilka se sice snažila barevným odladěním upřít vaše oči jinam, ale stejně poznáte, že tady se přeci jen trochu šetřilo. Dost bude také záviset na vybrané výbavě, ty nejlevnější modely sjíždějící z výrobní linky nevyzařovaly takovou aurou jako prezentované modely s top výbavou. Hlavou jsem kroutil nad bílým volantem, zajímalo by mě, jak bude vypadat za 20 tisíc kilometrů. Prošel jsem si téměř celou továrnou ve srovnání s výrobou klasických automobilů je zde samozřejmě hodně rozdílů. Výroba začíná baterkou, ke které se připojuje zadní náprava s elektromotorem. Zadní náprava váží 220 kg, i proto zde není potřeba klasických pracovníků, ale strojů. Zadní náprava Golfu přitom váží pouhých 70 až 90 kilogramů.
Jak jsem již říkal, ID.3 se bude prodávat ve třech variantách kapacity baterie. Zajímavostí je, že každá z baterií je jinak velká. Zde tedy není politika, jakou má například Tesla, která do všech svých vozů dává stejnou baterii a větší kapacitu lze odemknout u dealera. Rozdíl oproti Tesle je pravděpodobně i v preciznosti. Volkswagen si na spasování jednotlivých dílů dává extrémně záležet a všechny spáry jsou kontrolovány roboty pomocí infračerveného světla. V závodu v Cvikově pomáhá velká řada odborníků z Bratislavy. Tam totiž již zkušenosti s výrobou elektromobilů mají díky elektrickému Volkswagenu e-up!.