Odborníci z německého a rakouského autoklubu společně zkoumali, jak se projeví zimní klimatické podmínky na celkový dojezd elektromobilu na okresce a ve městě. Řidiči elektromobilů tento fenomén zimní jízdy a poklesu dojezdu už moc dobře znají. Důvodem je totiž zvýšená spotřeba energie.
Největším žroutem energie je topení
Situace se stává obtížnější, když venku teplota klesá, jelikož se vnitřní odpor baterie zvyšuje a automobil spotřebuje více energie. To vše potvrdil i nezávislý test. Dokonce z něj víme, že dojezd klesne v průměru mezi 10 až 30 procenty, ale když jsou extrémní zimní klimatické podmínky, případně budeme topit po celou dobu jízdy, dojezd klesne i více.
Pokles je ve městě větší než mimo něj
Podíváme se tedy podrobně na dojezd staršího testovacího vozidla i-MiEV od Mitsubishi. Sám autoklub si je však vědom, že se jedná o konstrukčně starší malé městské vozidlo. Měření v městském provozu při rychlosti 30 km/h ukazuje pokles dojezdu ze 188 km při 20 °C na 68 km při -20 °C, což je propad až o 64 %. Když vozidlo jezdí ve městě rychlostí 50 km/h, byl změřen pokles z 158 km při 20 °C na 82 km při -20 °C, tedy o 48 %. Při jízdě na okresce, kde je v Německu povoleno jezdit až 100 km/h, činí pokles dojezdu mezi 20 °C a -20 °C přibližně 23 %. V praxi jde o zkrácení dojezdu z 91 km na 70 km. Závěrem však musíme poznamenat, že testovací vozidlo nemělo tepelné čerpadlo, které je už v moderních elektromobilech běžné a výrazně jeho účinnost prodlužuje dojezd nových elektromobilů oproti tomuto staršímu modelu. Navíc moderní elektromobily mají i mnohem větší základní dojezd.