Nový Nissan Qashqai bude mít jen elektrifikované pohony

Kompletní představení
Nový Nissan Qashqai bude mít jen elektrifikované pohony
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Nissan Qashqai je spoluzakladatel crossoverů a přichází již ve třetí generaci
  • Pod jeho kapotou najdeme už pouze elektrifikované pohony
  • Je prvním modelem v Evropě na nové platformě CMF-C

Nissan Qashqai patří mezi zakladatele třídy SUV crossoverů. Byl jedním z prvních modelů na pomezí kompaktního hatchbacku a SUV. První generace přišla na trh v roce 2007, druhá v roce 2014 a nyní přichází třetí. Jde opět o křížence hatchbacku a SUV, ale přináší několik novinek. Jednou z nich je kompletní elektrifikace. V praxi to znamená, že kromě mild-hybridu a full hybridu nenabídne jiné motorizace. Také je prvním novým vozem v Evropě, který využívá platformu CMF-C, tedy nejmodernější automobilovou a technologickou architekturu.

Mild-hybridní systém je spojen se zážehovým motorem 1.3 DIG-T, který byl představen v modelu Qashqai v roce 2018. Tento motor byl pro nový Qashqai dále vylepšen o 50 nově navržených komponentů a splňuje emisní normu Euro6-d Full. Benzinový motor 1.3 DIG-T bude nabízen se dvěma výkony – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou Xtronic (pouze 156 k). Maximálního výkonu motor dosahuje při 5 500 ot./min, s maximálním dostupným točivým momentem 270 Nm při praktických 1 750 ot./min pro varianty Xtronic s výkonem 156 k a výkonnější varianty s manuální převodovkou. Jde ovšem o mild-hybrid, jehož přínos pravděpodobně v praxi nebude nijak velký. Spalovací motor vypíná až při velmi nízké rychlosti (okolo 20 km/h), takže reálně zkrátí chod spalovacího motoru minimálně. Mnohem zajímavější bude plně hybridní pohon e-Power, který dorazí o několik měsíců později.

Nissan Qashqai e-Power je poháněný jen elektromotorem

O hybridním sytému e-Power jsme již psali. V Evropě bude nový Qashqai prvním vozem s tímto pohonem, ale Nissan jej již používá na jiných trzích v několika modelech, například ve voze Note. Zajímavé na tomto pohonu je, že jde o sériový hybrid. To znamená, že o přímý pohon se stará pouze elektromotor. Nemá ani žádný stálý převod pro vyšší rychlosti, v tomto směru je tedy nejvíce podobný pohonu, který používá Ford Tourneo. V případě Nissanu Qashqai e-Power je ale zajímavé to, že jde o základní hybrid bez externího nabíjení a s plug-in hybridem se nepočítá.

Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a hnacího a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní s jedním z nejlepších variabilních kompresních poměrů v dané kategorii, generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 140 kW podobné velikosti a výkonu, jaký lze najít v elektromobilech značky Nissan. Jedná se o jedinečné řešení, které kombinuje příjemné lineární zrychlení, které je charakteristické pro elektromobil, ale bez nutnosti nabíjení. Mnohým lidem, kteří z čistého elektromobilu mají obavy, tak částečně zprostředkuje zážitek z elektromobilu.

Pro splnění typických požadavků evropských spotřebitelů a jejich každodenního provozu byla instalace systému e-POWER pro nový Qashqai významně vylepšena. Oproti použití systému e-POWER v modelu Note – nejprodávanějším japonském automobilu za poslední roky – kde je využit benzinový motor s objemem 1,2 litru, který nabíjí bateriovou jednotku, a konečný výkon systému je 108 koní, byl e-POWER pro evropský trh upgradován použitím 1,5litrového zážehového motoru s konečným výkonem systému 140 kW (187 k). Jedinečným prvkem systému e-POWER je to, že zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což vede k vynikající účinnosti a nižším emisím CO2 ve srovnání s tradičním spalovacím motorem.

Ústředním bodem inženýrského konceptu bylo zachování současných proporcí modelu Qashqai, které jsou „správné“ a klíčové pro jeho úspěch, což znamená, že se pohodlně pohybuje v ulicích města a snadno se vejde na parkovací místa, a zároveň poskytuje vynikající vnitřní prostor. Pokud jde o konstrukci, využity byly lehčí materiály a pokročilé lisovací a svařovací techniky ke zvýšení pevnosti, ale také ke snížení hmotnosti. Přímá výhoda pro zákazníky díky pokročilým výrobním technikám spočívá v tom, že je základní konstrukce vozu o 60 kg lehčí a o 41 % tužší než u původního modelu. To znamená kultivovanost, jízdní komfort a odezvu řízení jako u vozů vyššího segmentu plus výjimečnou úroveň bezpečnosti v případě nehody – a také výhody pro celkovou efektivitu vozu.

Nový Nissan Qashqai vyrostl do všech stran

Pokud jde o vnější rozměry, tak ty oproti předchozí generaci narostly o 2 až 3 centimetry do všech směrů. Délka je tedy 4 425 mm (+31), šířka 1 835 mm (+29) a výška 1 626 mm (+35). Nejméně narostl rozvor – o rovné 2 centimetry na 2 666 mm.

Při prezentaci jsme si alespoň staticky mohli vyzkoušet prostornost vozua ověřili jsme si, že i člověk s výškou přes 190 centimetrů si za sebe v pohodě sedne, což zdaleka neplatí pro všechny kompakty. Solidně působí také zavazadlový prostor s objemem 441 litrů, který má navíc velmi zajímavý systém přihrádek, díky kterému v něm nebudou menší věci cestovat za strany na stranu.

Pozadu není nový Qashqai ani po stránce technologií. Nabízí totiž pokročilý informační a zábavní systém s širokým portfoliem připojených služeb, včetně snadné integrace chytrých telefonů, Wi-Fi ve voze až pro 7 zařízení a NissanConnect Services, specializovanou aplikaci, která umožňuje interakci s vozidlem a jeho monitorování. Větší 9palcová obrazovka systému NissanConnect s vyšším rozlišením je digitální bránou k navigaci, zábavě a nastavení vozidla a je kompatibilní jak s Android Auto, tak s Apple CarPlay, které zvládá i bezdrátově.

V interiéru Qashqaie jsou dva displeje a jeden head-up displej

Nová plně elektronická 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky s vysokým rozlišením nabízí výběr konfigurovatelných rozvržení pro zobrazení navigace, zábavy, informací o provozu nebo informací o vozidle, to vše ovládané novým dotykovým přepínačem na volantu. K digitálnímu pozadí TFT je přidána tradiční textura broušeného skla „Kiriko“ – přímý odkaz na japonskou DNA společnosti Nissan. Inovativní nový 10,8palcový head-up displej (HUD) poskytuje největší úhlopříčku obrazu v segmentu. V zorném poli řidiče se promítají klíčové informace navigace, asistenčních systémů řidiče a informace o provozu.

Nissan předpokládá, že cca 50 % prodejů v Evropě bude patřit mild-hybridním motorizacím a druhá polovina full-hybridu e-Power. Celkově je cílem Nissanu dosáhnout v Evropě za rok 2020 87% podílu elektrifikovaných vozů, přičemž 41 % z celkových prodejů by měl tvořit právě full hybridní systém e-Power, který kromě modelu Qashqai dostane i nový X-Trail. Zároveň se počítá s příchodem plně elektrického modelu Ariya, který by měl dorazit na podzim.

Technické parametry Nissan Qashqai (2021) e-POWER

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 425 × 1 835 × 1 625 mm, 1 612 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon140 (116 + 140) kW, 190 (158 + 190) koní, točivý moment: 330 Nm
Baterie1,97 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 5,3 l / 100 km
Cena od909 990 Kč
tisková konference, tisková zpráva, , ,
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze