Nové BMW i7 pod lupou. Technika blízké budoucnosti již dnes

Nové BMW i7 pod lupou. Technika blízké budoucnosti již dnes
Fotografie: BMW
  • BMW i7 přineslo celou škálu technických novinek
  • Některé z nich slaví premiéru napříč celým autoprůmyslem

Samotná základní konstrukce byla od první čárky navržena tak, aby umožňovala co nejjednodušší adaptaci různých typů pohonů. Od konvenčních spalovacích, ať už zážehových, či vznětových (ovšem vždy vybavených mild-hybridní 48V technologií), přes plug-in hybridy až po čistě bateriové elektromobily. Ani v jednom případě není třeba základní strukturu rozsáhle upravovat, což se hodí, protože všechny tři pohony budou bok po boku sjíždět ze společné výrobní linky BMW Group v Dingolfingu. Už to samo o sobě, s ohledem na omezení plynoucí z manipulace s vysokonapěťovými součástmi, představuje obdivuhodný logistický kousek. Společná platforma CLAR (Cluster Architecture) byla podle zástupců BMW zvolena proto, že jde o jediný způsob, jak nabídnout standardní úroveň prostoru bez nutnosti dělat příliš velké kompromisy v aerodynamice.

Při bližším pohledu na techniku jediného zatím uvedeného zástupce nové řady 7, elektromobilu BMW i7, si uděláme bližší představu o tom, kam došli vývojáři elektrického pohonu u BMW a také co čeká za nové lahůdky všechny zájemce o tento reprezentativní sedan, ať už s jakýmkoliv pohonem. Především samotné elektrické soustrojí používající místo obvyklých permanentních magnetů elektricky buzené elektromotory. Dále inteligentní rekuperace spolupracující nejen s navigací, ale také se senzorikou vozidla. Dokáže tedy pomáhat udržovat nastavenou rychlost v klesání či zpomalovat před křižovatkou, když svítí červená. Na otevřené rovné silnici se naopak zcela vypne a umožní plachtění. Řidič si nastavuje tři úrovně rekuperace, přičemž ta nejvyšší přináší jednopedálové ovládání.

Základní uspořádání čistě elektrického i7 a ostatních verzí se spalovacím motorem se liší překvapivě málo

Baterie nabízí vysokou využitelnou kapacitu 101,7 kWh, ovšem zachovává si velmi malou výšku 11 cm, aby nadměrně neubírala prostor posádce. Pro co nejrychlejší dosažení optimálního výkonu je baterie předehřívána průtokovým ohřívačem o výkonu 5,5 kW. Samozřejmě nechybí ani předehřívání při cestě k nabíječce, novinkou ale je, že jej lze aktivovat i ručně nezávisle na navigaci. Při samotném nabíjení se střídají fáze plného a částečného chlazení, což předchází nadměrnému chlazení a pomáhá baterii udržet v optimálním tepelném okně během plnění vysokými proudy. Nová nabíjecí strategie dále zajišťuje plynulejší průběh nabíjecích křivek při vyšších úrovních nabití místo někdejšího pilovitého průběhu. Nejvyšší nabíjecí výkon 195 kW je sice trochu nižší než 210 kW u BMW iX, ovšem doba nabíjení se stejně zkrátila o 6 minut.

Software umožňuje přednastavit různé způsoby nabíjení pro několik nabíjecích stanic. Ty se pak automaticky aktivují při příjezdu ke konkrétnímu typu. Stále vylepšovaná cloudová navigace BMW Maps také porovná ihned po zadání cíle délku trasy s aktuálním dojezdem a při zjištění nesrovnalosti přeplánuje trasu tak, aby dojezd buď vystačil, nebo aby vedla k výhodně umístěné a dostatečně rychlé nabíječce.

https://youtu.be/8Iel2YgyfSs

První položkou v nabídce čistě elektrického sedanu i7 je výkonné provedení xDrive60, výkonově odpovídající nejsilnějším zážehovým osmiválcům, které také do jísté míry nahradí, protože na našem a řadě dalších trhů už nebudou v nabídce klasické zážehové motory – pouze diesely a plug-in hybridy. Tím to ale neskončí, už teď BMW oficiálně hovoří o budoucím vrcholu i7 M70 xDrive pro rok 2023. Ten bude podstatně výkonnější a nabídne 660 koní, ale i dynamičtější. A také nabídne sportovnější naladění, které bude v tzv. M sportovním paketu k dispozici později i pro spalovací motorizace.

Jeho součástí budou exteriérové úpravy včetně specifických 21" kol a sportovněji naladěných adaptivních stabilizátorů Executive Drive Pro, které zde navíc budou součástí standardní výbavy. Chybět nebudou ani výkonnější brzdy s modře lakovanými třmeny. Ty přinesou, stejně jako u všech nových i7, další převratnou novinku. Brzdy se totiž zbavily nejen vazby mezi pedálem a aktivními členy. To samo o sobě novinka není, jenže BMW eliminovalo i veškerou hydrauliku a brzdy jsou ovládány čistě elektromechanicky s pomocí aktuátorů přímo v brzdových třmenech. To zajišťuje mnohem rychlejší a přesnější reakce nejen na sešlápnutí brzdy, ale i zásahy stabilizačního systému. Bezpečnost zajišťuje redundance všech kritických míst.

Vysoká míra integrace poháněcích a řídicích prvků umožňuje mj. podstatně zkrátit reakce na podněty senzoriky

Všechny motorizace včetně spalovacích dále nabídnou standardní vzduchové pérování s individuálním řízením každého kola. To umožňuje nejen běžné samočinné udržování světlé výšky a její aktivní změny, ale také vyrovnání příčného náklonu při jízdě po skloněné vozovce. Každý tlumič zvlášť umí rychle upravit tuhost nejen v kompresi, ale i v expanzi. Navíc bylo jejich uchycení přepracováno, takže lépe reagují na krátkých příčných nerovnostech.

Všechny verze dostávají v základu řízení s degresivním účinkem posilovače a proměnným převodem podle úhlu natočení volantu. Řízení navíc nabízí uživatelskou volbu mezi ležérnější a sportovnější odezvou. Za příplatek bude k dispozici tzv. Integrované aktivní řízení, tedy řízené natáčení zadních kol až o 3,5°, a to ve stejném či opačném smyslu jako přední, podle aktuální situace. O komfortnější jízdu přímým směrem se starají zmíněné adaptivní stabilizátory pracující s výkonnými 48V krokovými elektromotory. Ty mají za úkol na rovném úseku omezit mechanickou vazbu mezi koly jedné nápravy, a umožnit tím elastičtější jízdu přes nerovnosti. V rychlých zatáčkách naopak omezují náklony.

https://youtu.be/YU7TcxwFVT4

A elektronickou třešničkou na dynamickém dortu je umístění regulačních prvků protiprokuzového systému přímo do řídicích jednotek trakčních elektromotorů. Ty totiž odbourávají dlouhou cestu od senzorů do řídicí jednotky DSC, odtamtud do řídicí jednotky motoru a teprve následně k samotnému motoru jako u konvenčních aut, a umožňují až 10× rychlejší reakci, až na hranici rozpoznatelnosti. Výsledkem je klidnější jízda na kluzké vozovce a podstatné omezení situací, v nichž musí zasahovat stabilizační systém.

Technické parametry BMW i7 xDrive60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 640 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 745 Nm
Baterie105 kWh (101,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,4 kWh / 100 km, dojezd: 625 km
Cena od3 552 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze