Bylo dobrým zvykem, že se na autosalonu v Tokiu vždy předváděly koncepty vozidel pro budoucnost. Ze čtyř studií Nissanu nás tam v roce 2005 nejvíce zaujala ta, která nesla sympatický název Pivo, ale s naším oblíbeným nápojem nemá nic společného! Jméno je odvozeno z anglického slova „pivoted“ (otočný, otočně uložený) a odkazuje na třímístnou kabinu tohoto malého elektromobilu, otočnou o plných 360 stupňů, takže řidič nemusí couvat a vůbec se mu lépe manévruje, když se obrátí čelem ke směru jízdy. Nissan, tehdy ještě pod vedením Carlose Ghosna, tuto studii rozvíjel několik let, ale nakonec do světa osobních elektromobilů vstoupil konvenčním typem LEAF (Leading Environmentally friendly Affordable Family car), jenž získal prestižní ocenění evropského Vozu roku 2011.
Nosič inovací
První Nissan Pivo dostal čtyřkolový podvozek s konvenčně umístěnými koly obou poháněných a zároveň řiditelných náprav, které umožňují otáčení vozu na minimálním prostoru. Bohatě prosklená kabina se rovněž otáčí na tomto podvozku, který nabízí vpředu i vzadu oválné prohlubně vypěněné měkkým materiálem, takže si můžete po zastavení pohodlně posedět na podvozku jako na lavičce. Na cestu se vydáte po vstupu do vozu posuvnými bočními dveřmi s elektrickým ovládáním, když se usadíte v jednom ze tří sedadel v uspořádání 1+2 s integrálními opěrkami hlavy. Řidičovo je uprostřed, ty pro spolujezdce po stranách, posunutá vzad.
Výhled je vynikající, prosklené plochy velké, střecha skleněná a mrtvé úhly eliminují monitory (Around View Monitor System), zasazené do sloupků A, kam se promítá obraz z kamer, stejně jako na displeje palubní desky po stranách velkoplošného displeje s infotainmentem a navigací. V roce 2005 byl inovací i tříramenný multifunkční volant, doplněný systémem IR (Infra-Red) Commander pro infračervené ovládání audiosystému a navigace bez sejmutí rukou z volantu, a to na základě detekce pohybu prstů a gest.
Bezdrátové ovládání
Otočná kabina o 360 stupňů, ale s funkčními ovládacími prvky, byla vytvořena díky technologii X by Wire (po drátě) jak pro řízení kol, tak pro funkci brzd a pohonné jednotky. Na každou nápravu byl přímo uložen inovativní Nissan Super Motor se dvěma výstupními hřídeli, jež umožňují nezávislé ovládání každého kola, a tak eliminují potřebu dvou elektromotorů, či rozdělovacího převodu. Systém Double Power – Super Motor z vlastního vývoje Nissanu byl zárukou lehké konstrukce.
Mezi nápravami uložené dva bloky akumulátorů Li-Ion byly extrémně nízké, složené z plochých místo válcových článků pro extrémně plochou sestavu. Bližší údaje nebyly sice uvedeny, pouze Nissan sdělil, že akumulátory mají o polovinu menší objem než konvenční a o 150 % větší výkon (citace z dobového firemního materiálu). Kola se podle potřeby natáčejí ve stejném nebo opačném směru, malý průměr otáčení dává mimořádnou obratnost ve stísněných městských aglomeracích. Nissan Pivo dostal rozvor náprav 2 000 mm, délku 2 700 mm, šířku 1 600 mm a výšku 1 660 mm. Hmotnost nebyla uvedena.
Druhé Pivo
Na autosalonu v Tokiu 2007 byla představena vylepšená verze Pivo 2, která dostala nezávislé gondoly s elektromotory 3D Disk Motor v kolech a dovolovala tak jízdu v libovolném směru. Dveře byly nyní jediné na čele třímístné kabiny, odklopné do strany včetně volantu, tedy tak jako kdysi u vozíku BMW Isetta. Další studie Nissan Pivo 3 už byla odlišné koncepce, k níž se vrátíme samostatným článkem.