Nejlevnější Škoda Enyaq 60 iV na dlouhodobý test

Ptejte se, co vás zajímá
33
Nejlevnější Škoda Enyaq 60 iV na dlouhodobý test
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Škoda Enyaq 60 iV je nejlevnější variantou na českém trhu
  • Paradoxně ale není nejprodávanější verzí
  • Je důvod k obavám z omezení v podobě krátkého dojezdu?
  • Vyzkoušel jsem nejnáročnější režim a dojezd v něm

Velká část moderních elektromobilů má dojezd dle metodiky WLTP přes 500 kilometrů a Škoda Enyaq mezi ně patří. Největší dojezd nabízí verze Enyaq Coupé 80 iV, konkrétně 551 kilometrů, kterou ovšem zatím v českém ceníku nenajdeme. Základní Škoda Enyaq 60 iV je ale o poznání levnější a nabízí solidních 395 kilometrů dle WLTP. Nejlevnější Enyaq v Česku koupíte od 1 239 900 Kč a za verzi 80 iV si připlatíte 125 tisíc Kč. Prodeje ale ukazují, že většina lidí si raději připlatí za delší dojezd. Zejména pak na českém trhu, právě proto tu ani automobilka nenabízí Enyaq Coupé 60 iV nebo úplně základní Enyaq 50 iV. Je skutečně důvod k obavám z malého dojezdu?

Základní verzí je v Česku Škoda Enyaq 60 iV

Abych dokázal odpovědět na výše zmíněnou otázku, rozhodl jsem se pro dlouhodobý test právě nejlevnější verze Enyaqu. Sice by mi největší smysl dávala verze Coupé se stejnou baterií, protože díky lepší aerodynamice má trochu delší dojezd zejména na dálnici, ale ta v Česku vůbec není v nabídce a zatím to ani není v plánu. Podařilo se ale získat na tento test verzi SUV se základní verzí pohonu, alespoň pokud jde o český trh. Protože v některých státech je k dispozici i Škoda Enyaq 50 iV.

Proč menší baterie? Dojezd je totiž jen jedním z mnoha parametrů. Větší baterie ale znamená i již zmíněnou vyšší cenu a vyšší hmotnost auta. A jelikož většina lidí jezdí denně vzdálenosti, kdy zdaleka nevyužije ani dojezd základní verze, je otázkou, zda není zbytečné připlácet za variantu s větší baterií a zbytečně pak vozit desítky kilogramů navíc. Není to ale pouze o ceně a hmotnosti baterie.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (58 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km
Cena od1 239 900 Kč

Není žádným tajemstvím, že většímu rozvoji elektromobility nebrání malá poptávka jako spíše malá nabídka, protože poptávka je v současné době větší než nabídka. A nedostatkovým zbožím jsou hlavně baterie. Automobilky se snaží pracovat na budování vlastních „Gigafactory“, aby si vytvořily vlastní zdroje, ale teoreticky i při současné produkci baterií lze vyrábět více elektromobilů, pokud by stačily menší baterie. Není tento přístup udržitelnější cestou k budování elektromobility?

Jak zvládne Škoda Enyaq 60 iV zimní provoz bez nabíjení doma?

Elektromobilem Škoda Enyaq 60 iV jezdím od začátku února a první měsíc jsem se rozhodl pro nejnáročnější režim. Nejenže panují zimní podmínky, které zkracují dojezd elektromobilů, ale zároveň jsem se rozhodl alespoň měsíc nevyužívat nabíjení doma (přestože jej mám k dispozici) a být odkázaný pouze na veřejnou nabíjecí stanici. Simuluji tak fungování lidí, kteří nemají možnost nabíjet doma, protože bydlí například na sídlišti. Během prvních dvou týdnů, kdy jsem ujel necelých 500 kilometrů, jsem ani jednou nemusel čekat kvůli nabíjení auta. Stačilo mi nabíjení například během zastávek na nákup nebo během různých jednání, takže jsem využíval čas, kdy auto stejně stálo.

Konec škrábání oken v zimě

Zároveň jsem vyzkoušel dojezd v režimu svých každodenních jízd, tedy se spoustou studených startů, při kterých se vymrzlé auto vytápí na komfortních 22 °C, které mám v autě nastavené. Zároveň využívám i jiné komfortní funkce, zejména ohřev oken. Nepotřebuji si auto vytápět desítky minut před odjezdem, ale když je auto omrzlé, je zapnutí ohřevu oken přes aplikaci cca 10 až 15 minut před odjezdem velmi příjemnou funkcí. Obejdu se bez neoblíbeného škrábání oken a navíc mám nastaveno, že topení se automaticky spouští s odemknutím auta, takže i když auto není dokonale vytopené, když do něj usedám, z topení již fouká teplý vzduch a je to mnohem příjemnější než usedat do vymrzlého auta a několik prvních kilometrů čekat, až začne topit.

Jaký zimní dojezd má Škoda Enyaq 60 iV?

Venkovní teploty se během tohoto testu pohybovaly mezi 1 °C a -7 °C. Jelikož jsem často jezdil krátké trasy do 5 kilometrů, bylo v tom 8 studených startů. I v tomto režimu jsem ujel 206 kilometrů bez nabíjení, byť příležitostí využití času během stání auta bylo dost. Ale kvůli testu jsem je nevyužil. Troufnu si odhadnout, že při souvislé delší jízdě v kombinovaném režimu by byl zimní dojezd ve stejných teplotách okolo 300 kilometrů, protože když se auto vytopí na začátku jízdy, na udržování teploty už je potřeba mnohem méně energie. Ale i takový test dojezdu je v plánu.

Ptejte se na to, co vás zajímá

Pokud vás na voze Škoda Enyaq 60 iV zajímá něco konkrétního, ptejte se v komentářích pod tímto článkem a během dlouhodobého testu budu hledat odpovědi i na vaše dotazy.

Diskuze ke článku
Roman P
Roman P
Naposledy upraveno: 17. 2. 2023 23:03
Moc zajímavý test. Chtěl bych doplnit, že rozdíl zima/léto v režimu spousty krátkých tras, kdy navíc není možnost mít mezi tím auto na kabelu, je fakt propastný. Alespoň tedy u mé Tesly. Mám na ní 100kWh baterku, snažím se fungovat v režimu 20-80% a díky tomu, že to auto vytápí pokaždé i baterku, se s dojezdem taky přes 200km nedostanu. Pokud bych ale jel souvisle od řekněme alespoň 90%, tak by se těch 400km asi dalo. Prostě to neustále rozehřívání interiéru a baterie bere v zimě fakt hodně.
Proto považuji výsledek 200km v zimě na krátkých cestách za super.
Michal Michal
Michal Michal
Naposledy upraveno: 19. 2. 2023 17:23
Z dlouhodobého hlediska by mohly být zajímavé servisní výdaje a jestli se tam neskrývají nějaké servisní "špeky". Klasické automobilky jsou totiž zvyklé na tučný příjem z běžného servisu, kdy Škodovka mívá na motorovém oleji marži kldině 500 %.
Tzn. kolik je cena běžné servisní prohlídky, kolik stojí stěrače, zda se třeba mění chladicí kapalina baterie, jestli se provádí servis bubnových brzd, jestli výrobce umožňuje používání baterie po nehodě s vystřelením airbagů, jestli jdou v baterii vyměnit nebo opravovat jednotlivé moduly atd.
Petr Holik
Petr Holik
Pouze dve veci mne zajimaji. Jak ji zasponzorovat s prumernym platem a vsemi beznymi vydaji. Druha je jaka bude jeji zustatkova hodnota po osmi letech provozu, kdy skonci zaruka a pravdepodobne i zivotnost baterie

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze