Mazda údajně vyvíjí rotační spalovací motor na vodík

2
Mazda údajně vyvíjí rotační spalovací motor na vodík
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Mazda má největší zkušenosti s vývojem rotačního Wankel motoru
  • Jako jediná automobilka si udržela jeho produkci až do 21. století
  • Údajně vyvíjí Wankel na vodík, ale už v minulosti měla prototypy, které v rotačním motoru spalovaly vodík

Mazdu známe jako automobilku, která jde opravdu vlastní cestou. Zatímco ostatní snižovali objem motorů a přidávali turbodmychadla (tzv. downsizing), Mazda se dál držela dvoulitrového objemu, až vznikl unikátní motor Skyactiv-X, který kombinuje výhody zážehového a vznětového motoru. Jiný přístup můžeme pozorovat i u prvního elektromobilu Mazdy, crossoveru s označením MX-30. A stejně tak při vývoji plug-in hybridů, kde měl být pod kapotou rotační Wankel motor. To je sice projekt s nejistou budoucností (pokud se ho dočkáme, přijde určitě později než v příštím roce, jak bylo v plánu), ale podle motor1.com se Mazda Wankelu nevzdává a pracuje i na rotačním motoru pro spalování vodíku.

Wankel motor Mazda na vodík

Mazda si jako jediná automobilka udržela Wankel až do 21. století a používala jej v modelu RX-8 až do roku 2012. Zatímco u ostatních automobilek se vodík ve spalovacích motorech neujal a tyto pokusy skončily u prototypů, Wankel motor je údajně pro spalování vodíku vhodnější než běžné spalovací motory. Automobilky, které vyrábí auta na vodík, totiž používají pohon FCEV, což je v podstatě elektromobil, který má místo baterie pohonu vodíkový palivový článek. Vodík v běžném motoru spaluje už jen Toyota v závodní verzi Corolly.

Ostatně Mazda už v minulosti měla prototypy s rotačním spalovacím motorem na vodík. Šlo o již zmíněnou RX-8 s označením Hydrogen RE. Tato verze měla i záložní nádrž na benzín, jako známe například z vozů na CNG, a Wankel motor mohl spalovat vodík i benzín. Dalším zajímavým projektem byla Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid a Hydrogen RE Plug-in Hybrid, která navíc spalovací motor kombinovala s částečně elektrickým pohonem. V případě plug-in hybridu tedy bylo možné jezdit na vodík, elektřinu nebo i záložní benzínovou nádrž. Toto řešení už je ale příliš komplikované.

Pokusy Mazdy o návrat k Wankelu jsou rozhodně zajímavé. Doufejme, že Mazda MX-30 s rotačním motorem na prodloužení dojezdu nakonec dorazí. To je velmi zajímavé řešení a byla by velká škoda, kdyby jej Mazda nakonec nezrealizovala. Ale teoreticky může být zajímavý i Wankel na vodík, protože to zatím vypadá, že palivový článek pro osobní vozy není optimální řešení a bateriový elektrický pohon má v současné době jednoznačně navrch.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Čistě pragmaticky - kdyby se do podpory Wankelu na vodík ládovalo na úkor ostatních pohonů tolik, co do baterek, pak by měl pro změnu jednoznačně navrch on. Je to jen o tom vytyčení cílového požírače dotací, nikoli o dokonalosti dané technologie 😉

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze