Dává vodíkový pohon smysl? Nebo je budoucností elektromobilita?

Dává vodíkový pohon smysl? Nebo je budoucností elektromobilita?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Auta na vodík jsou v podstatě elektromobily s palivovým článkem místo baterie
  • Společné mají i hlavní výhody, tedy lokálně bezemisní a tichý provoz
  • Bateriové elektromobily vedou například po ekonomické stránce, vodíkové mají rychlejší tankování a delší dojezd

Spousta lidí tvrdí, že bateriové elektromobily jsou nesmysl a slepá ulička. Budoucnost dopravy je podle nich ve vodíku. Jelikož jsme měli na test vodíkové Hyundai Nexo a zároveň máme spoustu zkušeností s elektromobily, pojďme si porovnat výhody a nevýhody obou pohonů z pohledu běžného uživatele.

Mají vodíková auta smysl, nebo je to slepá ulička? – Porovnání výhod a nevýhod vodíkových a bateriových elektromobilů

Poměrně rozšířenou představou je, že vodíkové auto je běžný vůz se spalovacím motorem, který místo benzínu spaluje vodík, podobně jako LPG nebo CNG. Skutečně bylo mnoho takových prototypů a technicky to možné je, ale žádný z nich se do sériové výroby nedostal. Vodíkové automobily, které se vyrábí a skutečně jezdí po silnicích, jako třeba zmíněný Hyundai Nexo, jsou v podstatě elektromobily. Mají pohon pomocí elektromotoru, do kterého dodává energii palivový článek, který ji vyrábí z natankovaného vodíku a jeho reakcí s kyslíkem. A dokonce mají i baterii, která dodává energii.

Vodíkové auto je jiný druh elektromobilu

Vodíkové auto je tedy pouze jiný druh elektromobilu. Baterii většinou tato auta mají, protože palivový článek nedokáže vygenerovat dostatek energie pro dynamickou jízdu a pomoci musí baterie. Třeba palivový článek v Nexu dokáže dát maximálně 95 kW, což je na dvoutunové SUV málo. Při rozjezdech či předjíždění tak musí pomoct baterie, která se průběžně nabíjí jako u spalovacích hybridů. Pokud bychom chtěli palivový článek, který by dokázal dodat stovky kW výkonu, byl by pravděpodobně tak velký, že by se do auta prostě nevešel. A zároveň by byl i podstatně dražší, což by ještě navýšilo cenu již tak drahého vozu.

Výhody vodíkového auta proti bateriovým EV

Jednoznačnou výhodou vodíkového pohonu, díky které je právě veřejností přijímán mnohem lépe, je rychlé tankování v řádu minut, stejně jako u tradičních paliv, a relativně dlouhý dojezd. Konkrétně Hyundai Nexo se natankuje za 5 minut a oficiální dojezd je 666 kilometrů, což rozhodně není špatné. Tyto parametry mu elektromobily mohou jen závidět. Na druhou stranu už si můžete koupit elektromobily, které se na 80 % nabijí za 20 minut a reálné dojezdy mezi 400 a 500 kilometry už nejsou výjimkou. Rozdíly tak už nejsou zdaleka tak velké jako před třemi lety, kdy Hyundai Nexo představil světu.

Společné výhody pro vodíkové auto i elektromobil

Společnou výhodou vodíkových aut i elektromobilů pak je lokálně bezemisní jízda a zároveň velmi tichý provoz. Zejména ve městech tedy nezhoršují kvalitu života emisemi ani hlukem. Vodíková auta se navíc chlubí tím, že vzduch i čistí, což lze také počítat jako další výhodu proti elektromobilu.

Výhody elektromobilů

Největší výhodou elektromobilů proti vodíkovému autu je to, že pokud máte možnost nabíjet doma, nejste při běžných jízdách v rámci dojezdu závislí vůbec na síti nabíjecích stanic. Vždy vyjíždíte s plně nabitou baterií. A jelikož většina lidí denně najezdí mnohem mnohem méně, než je dojezd průměrného elektromobilu, v podstatě nemusí trávit čas zajížděním k nabíjecí stanici. Vždy doma zapojí auto do zásuvky a netrápí je nabíjení v řádu hodin. Provoz elektromobilu je tak pro mnohé majitele časově ještě efektivnější než u běžného spalovacího auta, se kterým musíte jezdit k čerpací stanici.

Nabíjení v zimě

Naopak nevýhodou vodíkového auta je, že vodík zkrátka doma nenatankujete a jste závislí právě na síti plnicích stanic. A v Česku není ani jedna veřejná. Ale i když bude několik plnicích stanic, pořád to bude znamenat velké omezení. Ostatně ani cca 80 vodíkových stanic v Německu, které je vodíkovou velmocí, není na tak velkou zemi žádná hitparáda. A nové se, na rozdíl od již dnes husté sítě nabíjecích stanic, staví velmi pomalu. Problémem také je plnící výkon stanic, který postupně klesá s každým dalším vodíkovým autem, které by chtělo v krátkém časovém odstupu od předchozího natankovat. Pokud by například chtělo hned za sebou natankovat 5 vodíkových aut tak, jak je to běžné u klasických spalovacích vozů, to šesté už by nečerpalo vodík 5 minut, ale kvůli nižšímu plnícímu výkonu třeba dvojnásobný čas. Samozřejmě to závisí na množství načerpaného vodíku předchozími auty a také na velikosti zásobníků. Ale faktem je, že několikáté auto v pořadí bude tankovat pomaleji.

Hyundai Nexo

Další výhodou elektromobilu je prostorová nenáročnost pohonu a baterií. To znamená, že elektromobil, který je od počátku stavěný jako elektromobil, je zpravidla prostornější než srovnatelně velké auto se spalovacím motorem. A často mají kufr nejen vzadu ale i menší vpředu. Naopak u vodíkového auta je prostorově náročný pohonný systém. Jednak jsou to velké tlakové nádoby, ale ani samotný palivový článek není malý. K tomu je tam i elektromotor, který mají vodíková auta s elektromobily společný, a baterie také, byť podstatně menší. Zadní kufr tedy bývá poměrně mělký kvůli nádržím pod ním a vpředu je uložený palivový článek, takže pod kapotou je plno.

Společnou nevýhodou pak je vyšší hmotnost ve srovnání s konvenčními auty. Pokud bychom ale porovnávali elektromobil a vodíkové auto se stejným dojezdem, pak elektromobil bude určitě těžší, takže v tomto ohledu má navrch vodíkové auto.

Za vodíkové auto zaplatíte víc

Tak a teď něco k cenám. Hyundai Nexo v Německu koupíte v přepočtu za 2 miliony korun, zatímco Audi e-tron 55 Quattro stojí 2,2 milionu korun, ale je to o třídu větší auto s téměř trojnásobným výkonem oproti Nexu. Dojezdem na dálnici na tom není o moc hůře než u Nexa. Pokud ale nepotřebujete tak dlouhý dojezd, levnější e-tron 50 Quattro pořídíte za 1,8 milionu korun, tedy levněji než Nexo. A pořád máte o třídu větší auto s téměř dvojnásobným výkonem, byť s polovičním dojezdem. Srovnatelně velkou Škoda Enyaq pak pořídíte od zhruba milionu korun, stejně jako Volkswagen ID.4. A když se podíváme v rámci značky, lze s Nexem velikostně srovnávat Hyundai Ioniq 5, který lze koupit od 1,1 milionu. I přes vnější rozměry ale pravděpodobně nabídne víc místa uvnitř a vyšší výkon i v základu, natož pak ve vyšších verzích, které jsou pořád levnější než Nexo. Srovnatelně velké elektromobily jsou tedy téměř o polovinu levnější než vodíkové auto. A to už je na pováženou.

Spotřeba a náklady

Pokud jde o náklady, s vodíkovým Nexem zatím jezdíme mírně přes 1 kg/100 km vodíku, přičemž kilogram vodíku v sousedním Německu stojí okolo 9,50 eur, což vychází na náklady v přepočtu okolo 2,50 Kč na kilometr. I kdybychom to porovnávali s větším a výkonnějším Audi e-tron, které má spotřebu okolo 25 kWh/100 km, jsme při nabíjení z domácí zásuvky přibližně na polovičních nákladech na kilometr. Pokud to srovnáme s menšími elektromobily, jako je například Hyundai Kona, která umí jezdit i za 15 kWh/100 km, pohybujeme se okolo 50 haléřů na kilometr. Ani při nabíjení z ultrarychlých stanic se většinou nedostanete na běžnou cenu na kilometr u vodíkového auta. Z ekonomického pohledu tedy vodíkové auto nedává smysl a je otázka, zda to někdy bude jinak.

Jaká je náš závěr?

Takže si to shrňme. Jednoznačnou výhodou vodíkového auta oproti bateriovému elektromobilu je doba čerpání, kdy vodík natankujete za 5 až 10 minut. U nejlepších elektromobilů strávíte u ultrarychlé stanice alespoň dvojnásobek času, a to nabijete jen do 80 %. Výhodou je také stále o trochu delší dojezd, i když rozdíl už se pomalu stírá s tím, jak jsou na trhu elektromobily s reálným dojezdem 400 až 500 kilometrů stále běžnější. Navíc, jak jsme se přesvědčili v našem testu Nexa, na dálnici teoreticky dle spotřeby a kapacity nádrže ujede vodíkové Nexo jen 370 kilometrů (prakticky to nelze v Česku nelze ověřit, protože zdejší plnicí stanice nedokáže naplnit nádrž Nexa), což je prakticky stejně, jako mají lepší bateriové elektromobily. Takže zde se výhoda zcela vytrácí.

Ve všech ostatních aspektech ale jasně vyhrávají bateriové elektromobily a nevypadá to, že by se to mělo v blízké době měnit. Nabijete je velmi pohodlně a hlavně levně doma nebo v práci, díky husté síti nabíjecích stanic můžete nabíjet třeba i v průběhu nakupování. Na druhou stanu vodíková stanice není v Česku ani jedna, v Evropě jich je také celkově málo a staví se velmi pomalu. Zatímco na postavení jedné vodíkové stanice je potřebná investice v řádu desítek milionů korun, běžnou veřejnou nabíjecí stanici pro elektromobily postavíte za pár desítek tisíc Kč. Rychlonabíjecí pak vyjde na stovky tisíc až nižší jednotky milionů korun, což je stále o řád méně než u vodíkových stanic.

PRE, České Budějovice - Litvínovice, ul. Pod Stromovkou, čerpací stanice OMV

To už je obrovský rozdíl, který opět nahrává velkému rozmachu bateriové elektromobility, kde navíc nemusíte řešit logistiku transportu vodíku do čerpacích stanic. Elektromobil má pak výrazně nižší pořizovací i provozní náklady. A vzhledem k tomu, že baterie elektromobilu vydrží v dobrém stavu stovky tisíc kilometrů, není potřeba se obávat ani nákladů na výměnu baterie. Ostatně, prakticky všichni výrobci na ni dávají záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů. Někteří i mnohem vyšší. Elektromobily jsou pak výrazně výkonnější, díky absenci velkých nádrží na vodík pak také prostornější. Mají větší kufr a mohou mít i přední kufr, což kvůli přítomnosti palivového článku u vodíkových aut nelze.

Pro vodíkové elektromobily to zatím vypadá ve srovnání s bateriovými elektromobily dost bledě. Jak je to ale s ekologií? Nevyhrává vodík náhodou tam? Na to se podíváme příště.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Tankování za 5 minut, jednoho auta za 20 minut, možná tento rok na Barrandově, není proti elektromobilu žádná časová výhoda a nikdy bych to tak nenazýval. Musí si člověk k té stanici dojet a to může být jak časová ztráta, tak finanční. Zatímco elektřina je všude, vodík není a nebude všude. Je nebezpečný.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Naposledy upraveno: 29. 6. 2021 17:22
Je vidět komu autor fandí hned začátku... Vyzdvihuje u vodíku negativa, která my ale známe z BEV v mnohem větším měřítku - např. zpomalování čerpání - začátek nabíjení OK, a pak už jen klesá a klesá... Nebo si z vedlejšího kabelu přicucne druhé auto a nabíjení neklesá postupně, ale v tu ránu jsem na polovině výkonu.

Na druhé straně relativizace nevýhod BEV - např. - rozdíly už prý nejsou zdaleka tak veliké (5min vodíku na 666km), protože dojezd BEV jsou už 400-500km, na 80% (ale ne těch 400km!) se nabije za 20min. Buď srovnejte jak dlouho trvá naplnit BEV i FCEV na 500km dojezdu (což by bylo naprosto drtivé srovnání) nebo opačně - kolik oba naplní za těch 5min. I tak jsme v řádech stovek procent rozdílu. To má být nevelký rozdíl? Nemluvě u menších bateriích které bych nabíjel častěji... I to nabíjení doma mi něco času sežere, musím zajet do garáže, připojit, odpojit, smotat kabel, vyjet a zamknout - což jsem při parkování s fosilem neznal (parking před domem). V součtu mi to (připojuji tak třikrát týdně) zabere určitě víc času než bývaly dvě 3minutové zastávky u některé z pump cestou měsíčně.

No a poslední zde často užívaná rétorika - rádi srovnáváme nejdražší komerční vodík v EU, tedy německý, s jednou z nejlevnějších elektřin, tj. v Čechách, navíc ořezanou o poplatky za jistič, distribuci, OZE atp. a ještě ve speciálním nočním tarifu). Když už nechcete srovnávat veřejné plničky s veřejnými nabíječkami, tak aspoň proboha srovnávejte Německé ceny vodíku s jejich zelenou trojnásobně drahou elektřinou, nebo dávejte české běžné ceny za kWh ale dostupné 24h (ne za speciálních podmínek v zúžené časovém spektru, nabíjí se kdykoliv!) s cenami vodíku které platí české dopravní podniky když zatím nic jiného k porovnání nemáme. Stejně jako my si nebudeme jezdit pro vodík do DE, tak Němci nebudou jezdit dobíjet na nás noční proud takže křižné srovnávání nejdražšího s nejlevnějším napříč Evropou není ani férové.

Férovější by bylo napsat rovnou, že vodíku nefandíte, nic proti, každý ať si má svůj názor. Stejně je to vidět na první dobrou 😉, ale takhle okatě manipulovat? ... Rád bych se jednou dočkal aspoň jednoho objektivního webu pro nás BEVkaře, který nebude tendenční a bude umět podávat relevantní informace v oblasti nových technologií 😞. U nás zatím smůla, občas má snad jen hybrid.cz světlou chvilku...

Ještě že existují instituce jako Centrum vozidel udržitelné mobility pod FS-ČVUT a jejich odborné práce , aby tu nebyla jen masírka od petrolhedů vyvažovaná stejnou slepotou elektromobilistů...
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 30. 6. 2021 18:48
.
Alex Ander
Alex Ander
Z pohledu ekologie je vodik podstatne horsi. Vite proc?
Protoze nepada z nebe. Aby se vodik vyrobil, ta stejna elektrarna, ktera vyrabi elektrinu do auta, musi vyrobit elektrinu pro celou vyrobu a distribuci vodiku vc. chodu vsech pridruznych provozoven a zavodu. A ve finale z nej stejne vyrabime elektrinu, ktera tu jiz byla vyrobena na zacatku retezce. Vc. vsech nevyhnutelnych ztrat. Neprijde vam to divny, vyrabet z vody slozitym procesem pivo a z piva pak extrahovat vodu? To mohl vymyslet jen velice nevzdelany clovek.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze