Postoje Toyoty se nemění; spalovacích motorů se vzdát v nejbližší době nemíní. A vyvíjí na tomto poli aktivní odpor. Nejdříve odmítla podepsat klimatický závazek, jehož cílem je do roku 2040 přestat používat vozidla na fosilní paliva, hned vzápětí, o několik dní později, oznámila další rebelský krok. Zorganizovala totiž celý tým na podporu spalovacích motorů v elektrickém věku. A to ne ledajaký; jeho členy jsou elitní japonští výrobci aut, motocyklů a lodních motorů: kromě Toyoty dále Subaru, Mazda, Kawasaki a Yamaha. Cílem je podle insideevs.com vývoj ekologičtějších alternativ pro tankování plus zdokonalení vodíkových technologií.
V rámci tzv. „japonského národního týmu“ se chystá hned několik aktivit. V první řadě se Toyota s Mazdou pustí do společného vývoje dieselu 1.5 Skyactiv-D, poháněného bionaftou. Subaru s Toyotou zase budou spolupracovat na vývoji syntetického benzínu, založeného na biomase, pro japonský okruhový seriál Super Taikyu Series. V rámci tohoto uskupení si Toyota také přihřála svou vodíkovou polívčičku, bez ohledu na prohlášení Elona Muska, že jde o „ohromně hloupou“ myšlenku a zatím nevalné úspěchy komerčního modelu Mirai.
A proč to Toyota dělá, i když zároveň finišuje přípravy prvního elektromobilu bz4X? Podle oficiálního společného stanoviska všech pěti společností za tím má být snaha poskytnout zákazníkům větší výběr, při pohledu na strukturu současného byznysu se lze těžko ubránit myšlence, že si Toyota možná chrání investice do vývoje spalovacích motorů. Uvidíme v blízké budoucnosti, kdo měl větší pravdu.