Kalifornský startup Lucid Motors představí dnes v 16 hodin pacifického času, tedy hodinu po půlnoci středoevropského letního času, svůj luxusní elektrický liftback Lucid Air. Již včera večer ale zveřejnil jeho ceny, o kterých informuje teslarati.com.
Ceny nejsou zrovna nízké, ale šéf Lucid Motors ví, že aby prorazil na trhu ve velkém, musí v budoucnu nabídnout levný elektromobil. Začíná ale stejně jako Tesla – u luxusního, tedy dražšího, vozu, který pomůže zaplatit vývoj. V budoucnu má ale přijít model s cenovkou 80 tisíc dolarů, což je v přepočtu okolo 1,9 milionu korun.
Lucid Air ve verzi Dream bude stát v přepočtu 3,6 milionu Kč
Lucid Air má ale ceny podstatně vyšší. Začne vrcholnou verzí Dream, která bude luxusní a nejvýkonnější. Po daňových úlevách v Kalifornii bude stát v přepočtu přes 3,6 milionu korun. Dalším krokem dolů bude verze Grand Touring, která po stejných daňových úlevách vyjde na necelé 3 miliony Kč. Koncem roku 2021 pak přijde verze Touring s cenovkou v přepočtu necelých 2,3 milionu korun. Webu bloomberg.com to v rozhovoru řekl právě šéf Lucidu, Peter Rawlinson. Je však nutné počítat s tím, že až se vozy Lucid Air dostanou do Evropy, cena bude podstatně vyšší, protože bude obsahovat clo a navíc uvedené ceny jsou po odečtení daňového zvýhodnění v Kalifornii.
Rawlinson evidentně ví co dělá, protože v roce 2009 stál jako zaměstnanec Tesly u zrodu Modelu S. A právě Modelu S by měl Lucid Air konkurovat. Když Rawlinsona přivedl zakladatel Tesly, Elon Musk, k tomuto projektu, navrhl prý současný šéf Lucid Motors mnoho změn, které považoval za důležité k tomu, aby Model S na trhu uspěl. To se skutečně podařilo, tím Tesla odstartovala revoluci v elektromobilitě, protože díky úspěchu Modelu S mohl následovat Model X a hlavně pak později dostupnější Model 3 a také Model Y, tedy vozy, které nyní tvoří většinu prodejů Tesly.
Lucid Motors postupně zveřejňuje některé technické detaily o modelu Air. Nedávno to byl dojezd 827 kilometrů díky 113kWh baterii, poté ukázal koncept karoserie, který maximalizuje využití vnitřního prostoru, a teď úžasné zrychlení. Sprint na 1/4 míle by měl Lucid Air zvládnout za 9,9 sekundy, čímž by měl hravě porazit Teslu Model S Performance, ale i Porsche Taycan Turbo S, kterému to trvá o půl sekundy déle, a stát se tak nejrychlejším sériovým elektromobilem v historii.
Rawlinson si je však dobře vědom toho, že dokud společnost nezačne vyrábět elektrická vozidla pro veřejnost, která si lidé mohou koupit a řídit je, Lucid nic nedokázal. „Slova jsou levná,“ řekl. „Nejsme nic, dokud nedostaneme něco do výroby.“ Parametry vozu Lucid Air vypadají velmi zajímavě, ale firma má před sebou ještě kus práce k tomu, aby byla opravdu úspěšná. Držme ji palce a doufejme, že nejen uspěje, ale že se časem dočkáme i lidovějších elektromobilů, jako je třeba Tesla Model 3.