Vítejte u testu Lucidu Air – jednoho ze čtyř kusů tohoto modelu v Česku. Konkrétně jde o verzi Grand Touring s větší baterií o kapacitě 118 kWh (112 kWh využitelných).
TEST: Lucid Air Grand Touring
Technické parametry Lucid Air Grand Touring
Kompletní specifikace| Konstrukce | sedan, 4 975 × 1 936 × 1 410 mm, ? kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 597 kW, 811 koní, točivý moment: 1 200 Nm |
| Baterie | 117 kWh (112 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 300 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | ? |
| Cena od | 2 630 000 Kč |
Dostupnost a cena
Lucid Air je v Česku exkluzivní záležitost – oficiálně se u nás neprodává. Pokud byste si ho chtěli koupit, musíte minimálně do Německa, kde základní verze Pure začíná na 85 900 eurech (cca 2,1 milionu Kč), ale má menší baterii. Testovaná verze Grand Touring stojí 130 000 eur (přibližně 3,1 milionu Kč).
| Za zapůjčení vozu Lucid Air Grand Touring děkujeme firmě Teslička.cz, kde si jej můžete zapůjčit. |
Design
Design je vždy individuální záležitost, ale Lucid Air se mi opravdu líbí. Auto je krásně placaté a nízké, přesto působí velkým dojmem, i když měří necelých 5 metrů. Díky aerodynamickým liniím vypadá elegantně a zároveň sportovně.









Úzký světelný pruh vpředu opticky auto snižuje a rozšiřuje. Boční světla v nárazníku představují originální řešení, které dodává vozu jedinečný vzhled. Kovový pruh zvýrazňuje design a dodává mu exkluzivitu. Dvoubarevná střecha, konkrétně světlá střecha na černém autě, působí skvěle a opticky ještě více snižuje siluetu vozidla.
Kamkoliv jsem s Lucidem přijel, lidé se zastavovali a prohlíželi si ho. Pokud chcete nenápadné auto, není to správná volba. Ale pokud máte rádi pozornost – tohle je přesně to pravé! Design není jen o vzhledu – aerodynamika je klíčová. Vyklápěcí kliky se schovávají pro lepší proudění vzduchu. Průduchy na kapotě směrují vzduch nahoru a minimalizují turbulence. Splývavá záď s odtokovou hranou minimalizuje víry za autem a přispívá k výjimečné efektivitě.
Zavazadlový prostor
Lucid Air je sedan (ne liftback, jak vypadá), ale má poměrně velký vstup do zavazadlového prostoru – celá zadní část se odklápí až do boku. Prostor je průměrný pro sedan, ale pokud byste chtěli více místa, Lucid nabízí SUV Gravity (až sedmimístné).
Na první pohled vypadá přední kufr malý, ale když vyndáte horní část, objevíte obrovský hluboký prostor. Vejde se sem sada kabelů, kapaliny do ostřikovačů a mnoho dalšího. Proč je prostor tak velký? Lucid používá kompaktní elektromotory s integrovaným diferenciálem, což šetří obrovské množství prostoru. Elektromotor je na přední nápravě jediný prvek – žádné další komponenty nejsou potřeba. Tento efektivní koncept umožňuje vytvoření jednoho z největších předních kufrů na trhu. Evropské automobilky by si měly vzít příklad – tohle je opravdu ukázkové řešení.
Interiér
Displej za volantem připomíná Porsche Taycan a má důležité funkce na první pohled, včetně ovládání stěračů a kapoty. Nemusíte tedy rozklikávat menu jako například u Tesel. Středový displej je výsuvný, takže ho lze zasunout a získat další úložný prostor. Sedačka je pohodlná, dobře nastavitelná s délkově nastavitelným sedákem. Materiály v kabině tvoří příjemnou kombinaci alcantary, syntetické kůže, dřeva a hliníku. Dveře mají automatické dovírání, stačí jen lehce přitáhnout.
Celá střecha je prosklená a výhled na oblohu je impozantní! Zajímavostí je, že přední stínítka jsou uchycená přímo na skle a svítí na baterie – designově čisté řešení, i když trochu zbytečně složité. Když stínítko otevřete, rozsvítí se díky bateriím ukrytým v konstrukci. Je to elegantní, ale vyžaduje občasnou výměnu baterií, zatímco klasická řešení využívají 12V napájení z auta.
Verze Grand Touring s baterií 118 kWh má baterie ve dvou patrech, přičemž druhé patro je pod zadní sedačkou. To znamená, že kolena máte výš a posez není tak komfortní pro vysoké cestující. Naopak verze Pure a Touring s menší baterií mají vybrání v podlaze, což umožňuje pohodlnější posez. Prostor vzadu se tedy liší podle velikosti baterie. Pokud často vozíte lidi vzadu, zvažte verzi s menší baterií. Pokud jezdíte sami nebo ve dvou a chcete maximální dojezd, Grand Touring je správná volba.
Místo před koleny je výborné – i při své výšce 192 cm mám před koleny 15 až 20 cm volného prostoru. Nad hlavou je dostatečný prostor i pro vysoké osoby. Obrovská prosklená střecha vytváří skvělý pocit z prostoru a luxusu.
Jízdní vlastnosti
Auto nabízí tři jízdní režimy. Smooth je pohodlný režim pro klidnou jízdu. Swift představuje vyvážený režim pro každodenní použití. Sprint poskytuje maximální výkon pro dynamickou jízdu.
Rekuperace nastavitelná v každém režimu funguje dobře se středním nastavením a jednopedálovým ovládáním. Nejsou zde sice pádla pod volantem jako u některých konkurentů, což mně osobně chybí, ale systém jednopedálového ovládání funguje intuitivně a efektivně. Dynamika je solidní, auto krásně vystřelí dopředu. Není to verze Sapphire s výkonem 1 234 koní, která poráží Tesla Model S Plaid, ale i tak je to velmi rychlé auto. Zrychlení je impozantní a při sešlápnutí plynu v režimu Sprint auto nádherně vystřelí vpřed. Nedává ale takový „kopanec“ od nuly jako třeba zmíněná nejrychlejší Tesla.
Auto drží dobře a zvládá svižnou jízdu po okreskách. Při testování jsem si jízdu opravdu užíval. Přesto je třeba říct, že není to primárně sportovní stroj. Je stavěné spíše jako dálniční křižník. V ostrých zatáčkách s vyšší rychlostí auto lehce jde bokem, ale poměrně brzo zasahují asistenty. Zábava není tak velká jako například u BMW M5, které má podobný výkon a je mnohem zábavnější v zatáčkách. Byť to není přímý konkurent, protože jde o plug-in hybrid.
Komfort je pak velmi dobrý, ale nedosahuje úrovně aut se vzduchovým odpružením, jako je například Mercedes-Benz EQS. Je ale potřeba zmínit, že například zmíněný Mercedes patří o třídu výše. Oproti vozům s běžným podvozkem je však komfort výborný. I přes velká kola (21–22") a nízký profil pneumatik auto krásně „žehlí“ nerovnosti. To je impozantní, protože velká kola s nízkým profilem obvykle komfortu nepřispívají.
Spotřeba a dojezd na dálnici
Při testu dálničního dojezdu jsem ujel 298 km a zbývalo mi 38 % baterie. Spotřeba byla 22,5 kWh na 100 km. Když to přepočítám podle procent do úplné nuly, vychází odhadovaný dojezd na přibližně 480 km. I kdybyste nechtěli baterii vyšťavit úplně do nuly a nechali si rezervu, tak 440–450 km by mělo být v pohodě. Auto se tedy řadí k nejlepším dálničním křižníkům na trhu typu Mercedes-Benz EQS nebo Audi A6 e-tron.
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Ujeto | 298 km |
| Zbývající baterie | 38 % |
| Spotřeba | 22,5 kWh/100 km |
| Odhadovaný dojezd | 480 km |
| S rezervou (10 %) | 440–450 km |
Test kombinované spotřeby byl proveden při podzimních teplotách okolo 10–15 stupňů Celsia na kombinovaném okruhu – třetina město, třetina dálnice, třetina okresky, vše na horní hranici rychlostních limitů. Spotřeba 19 kWh na 100 km je na auto této velikosti a za těchto podzimních teplot velmi dobrý výsledek. Při přepočtu na dojezd při 112 kWh využitelné kapacity to vychází na téměř 600 km teoretického dojezdu.
Městská spotřeba hodně závisí na délce tras. Při krátkých městských trasách (2–3 km) jsem se pohyboval nad 25 kWh na 100 km, což je dáno tím, že při podzimních teplotách padne dost energie na počáteční vytopení auta. Na delších městských trasách se spotřeba pohybovala spíše pod 25 kWh na 100 km.
Nabíjení
Maximální nabíjecí výkon by měl být 300 kW. Nabíjecí port typu CCS Combo je umístěný na předním blatníku, podobně jako u Porsche Taycan. Otevření je možné pouze z interiéru, buď z displeje nebo tlačítkem na řídícím panelu. Při testu nabíjení na 32 % baterie jsem dosáhl nabíjecího výkonu přibližně 158 kW. Stanice byla sice označená jako 300kW, ale kvůli nedostatečnému bateriovému úložišti byl reálný výkon nižší, okolo 150 kW. Pro otestování maximálního potenciálu by ale navíc bylo potřeba mít baterii více vybitou a samozřejmě stanici s plným výkonem, ideálně i o něco vyšším než 300 kW.
Kvůli nízkému předku a aerodynamickým prvkům na podbězích dávejte pozor při najíždění k nabíječkám. Některé zarážky kol mohou být příliš vysoké a mohly by narazit do aerodynamických prvků na podběhu kola ještě před tím, než by narazily do samotného kola. Díky kamerám ze všech stran však máte dobrou orientaci a můžete bezpečně najet jen po úroveň zarážek. Pokud stanici znáte a víte, že zarážky jsou nízké, můžete najet blíž.
Verze a ceny (Německo)
Základní verze Pure má baterii 88 kWh a výkon necelých 500 kW za přibližně 2,1 milionu korun. Verze Touring nabízí o něco větší baterii (93 kWh) za 2,4 milionu korun. Testovaná Grand Touring má největší baterii (118 kWh) s výkonem 811 koní za 3,1 milionu korun. Ultimátní verze Sapphire se stejnou baterií, ale s výkonem 1 234 koní pak stojí téměř dvojnásobek – 6 milionů korun.
| Verze | Baterie | Výkon | Cena (eur) | Cena (Kč) |
|---|---|---|---|---|
| Pure | 88 kWh | 358 kW (~500 koní) | 85 900 € | ~2,1 mil. Kč |
| Touring | 93 kWh | 456 kW (620 koní) | 100 000 € | ~2,4 mil. Kč |
| Grand Touring | 118 kWh | 603 kW (811 koní) | 130 000 € | ~3,1 mil. Kč |
| Sapphire | 118 kWh | 907 kW (1 234 koní) | 250 000 € | ~6 mil. Kč |
Osobně by mě zajímala zejména základní verze Pure. Za 2 miliony korun takové auto s menší baterií zní dobře, ale otázkou je, co všechno z výbavy v ní je. Jelikož se Lucid v Česku oficiálně neprodává, možnost otestování základnější verze zatím není.
Závěr
Lucid Air Grand Touring je opravdu povedený elektromobil, který vyniká exkluzivním designem – budí pozornost všude, kam přijedete. Výjimečná aerodynamika je znát na spotřebě i dojezdu. Obrovský přední kufr je vzorem pro ostatní výrobce. Skvělý dálniční dojezd až 480 km navíc znamená, že vás nebude limitovat baterie, ale spíše tělesné potřeby posádky. Solidní dynamika s výkonem 811 koní poskytuje impozantní zrychlení. Dobrý komfort je ideální pro dlouhé trasy.
Mírná negativa zahrnují vysokou cenu od 2 milionů korun. Verze Grand Touring má navíc méně prostoru vzadu kvůli uspořádání baterie. Auto také není primárně sportovní stroj, i když si svižnou jízdu užijete. Nízký předek pak vyžaduje opatrnost u obrubníků a nabíjecích stanic. Pokud ale hledáte exkluzivní elektromobil s dlouhým dojezdem, často jezdíte dlouhé dálniční trasy, chcete auto, které budí pozornost, a máte hluboko do kapsy, Lucid Air je skvělá volba.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

