Konec strachu z dojezdu elektromobilu. Nabíječka přijede za vámi, nebo rovnou s vámi

Konec strachu z dojezdu elektromobilu. Nabíječka přijede za vámi, nebo rovnou s vámi
Fotografie: Lightning eMotors
  • V lokalitách s velkým rozšířením elektromobility se objevují nové problémy s pokrytím nabíjecích sítí
  • Operativně je lze řešit například mobilními stanicemi nejrůznějších druhů a velikostí
  • Kreativitě se meze nekladou

Není to nic nového, podobná služba dokonce chvíli fungovala i u nás. Jmenovala se Nimbee a mobilní nabíječku přivezla přímo k vašemu elektromobilu, který si z ní doplnil energii. Šlo zatím o ojedinělý projekt a také jinde v Evropě jsou podobné aktivity spíše vzácností, i když v Německu Nimbee dále působí. Jinak je tomu v USA, kde je dosud spousta rozlehlých oblastí bez pokrytí stabilními nabíjecími stanicemi a zároveň se tam elektromobily rychle šíří jako primární dopravní prostředky na velké vzdálenosti. Ačkoliv je tam aktuálně kolem 50 000 nabíječek, je to stále zhruba třetina proti čerpacím stanicím. Další živnou půdou pro podobné aktivity je fakt, že stabilní nabíječky bývají relativně často mimo provoz. Podle autoblog.com už více než pětina tamějších elektromobilistů někdy na cestách narazila na nefunkční stanici, což vyplynulo z výzkumu J.D. Power.

Proto tamější start-upy rychle nacházejí díry na trhu a uvádějí do praxe nejrůznější typy mobilních řešení. Lightning eMotors přišla s modulární stanicí umístěnou na podvozku přívěsu za menší nákladní auto či větší pick-up. Ta se jednoduše připojí na externí zdroj s pomocí CCS konektoru, nabije se příkonem až 120 kW a po naplnění se převeze na místo určení, kde dokáže zcela autonomně nabíjet 2 až 5 vozidel najednou podle provedení, a to jak u AC konektoru 19,2 kW, tak u DC přípojky až 80 kW (nabíjecí výkon se agreguje). Zároveň může být on-line pomocí mobilní sítě a dálkově reportovat svůj stav. Nabízí se s kapacitou 315 kWh, přičemž brzy naběhnou i verze 210 a 420 kWh. Pro zajímavost, nejtěžší verze s největší baterií a pěti přípojkami váží šest tun. Podobné řešení se hodí i během velkých blackoutů či přírodních pohrom, což je v USA docela živé téma.

Roli žlutých andělů pro motoristy přejala asistenční firma s nám velmi povědomým názvem AAA a téměř stoletou tradicí. Ta poskytuje služby v centrálních Spojených státech a nyní nabízí i samohybné stanice pro záchranu uvízlých elektromobilistů. Jde prý o přechodné řešení do doby, než vznikne dostatečně hustá infrastruktura, která by měla podobným případům předcházet. Také proto jsou na korbách záchranných pick-upů či ložných prostorech dodávek klasické spalovací generátory. Není pochyb, že pro podobnou službu se rychle najde uplatnění i kdekoliv mimo USA.

Úplně jiné pojetí nabízí startup ZiGGY. Jeho mobilní nabíjecí roboti vypadají tak užitečně, až se můžeme divit, že podobná služba už dávno nefunguje masově. Samohybné nabíjecí stojany umístěné v krytých či podzemních garážích totiž čekají na svém stanovišti, až si dálkově přes aplikaci objednáte službu ještě před příjezdem. Robot poté vyrazí na vybrané místo, zablokuje jej pro vás a po vašem příjezdu úslužně uhne, nechá vás zajet, samočinně přijede k vašemu autu a vy už pak jen zapojíte DC konektor a autorizujete transakci mobilem. Po nabití vám dá aplikace vědět do mobilu, vy odpojíte vůz a robot sám odjede nabíjet další elektromobil, nebo sám sebe k základně. Pohybuje se autonomně díky senzorům a čtyřem kolům se schopností krabího pohybu. A při tom všem ještě stačí na obou stranách zobrazovat reklamy na velkoplošných displejích. Tímto způsobem lze elegantně vyřešit dobíjení v garážích s prakticky neomezenou kapacitou.

A nakonec další elegantní řešení; přenosná nabíječka, která se vejde přímo do kufru elektromobilu. Společnost SparkCharge vyvinula ultramobilní řešení Roadie Portable sestavené z přenosných modulů, které se vejdou i do osobního automobilu. V jednom z nich je DC přípojka s výkonem 20 kW/40 A, kabelem a konektorem, ty ostatní jsou baterie, kterých lze samozřejmě na sebe naskládat více, podle potřeby. Jeden modul nabízí 3,35 kWh využitelné kapacity, měří 23 × 35 × 60 cm a váží 25 kg. Díky pohodlným madlům takovou nabíječku snadno sestaví jediný člověk v řádu minut, a to doslova kdekoliv. Zařízení zatím není v prodeji, avšak výrobce už přijímá objednávky.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze