Pokud máte elektromobil, určitě to znáte. A pokud ho ještě nemáte, určitě si takovou situaci umíte živě představit. A sice, že po delší jízdě přijedete do města na návštěvu, pracovní schůzku či třeba nákup, váš cíl je ale zrovna někde, kde není nabíjecí stanice. A čeká vás ještě cesta zpět, jenže dojezd vašeho elektromobilu na to již nestačí a musíte nabít na cestě zpět, což vás bude stát pár minut času. A přesně takovou situaci řeší český startup Nimbee od Nimble Energy. Je to mobilní rychlonabíjecí stanice, která přijede za vámi a, zatím zdarma, nabije váš elektromobil, zatímco někde parkuje a vy děláte úplně něco jiného. My jsme dostali unikátní možnost si celou službu vyzkoušet jako první v ostrém provozu. Jak to funguje? A má to vůbec smysl? O Nimbee jsme informovali už v únoru, nyní je vše hotovo a připraveno ke spuštění. V průběhu času přitom došlo k řadě změn.
První test mobilní nabíječky Nimbee
Startup se snaží vyřešit přesně typově situace, kterou jsem popsal na začátku. Ačkoliv nabíjecích stanic rapidně přibývá, stále nejsou ani zdaleka všude a pokud vám jde o čas, je mobilní nabíjecí stanice skvělé a elegantní řešení, které umí ušetřit čas. A rozhodl jsem se to vyzkoušet v praxi na modelové situaci. Do Prahy jsem z Brna přijel na jednání v budově, v jejímž okolí nebyla nabíječka. Po jízdě z Brna jsem měl baterii ve svém Audi e-tron na 38 %, takže na cestu zpět by mi už energie nestačila a musel bych po cestě asi 5 až 10 minut nabíjet. Díky Nimbee ale ne. Den dopředu jsem si přes mobilní aplikaci Nimbee, kterou si stáhnete pro Android i iOS, rezervoval mobilní nabíječku. Vybral jsem si tříhodinový slot (po pilotním provozu budou sloty kratší) a místo, kde budu parkovat. Zároveň jsem si propojil aplikaci Nimbee s mým Audi účtem, což je volitelný krok, ale pro maximální pohodlnost klíčový. Hned vysvětlím proč.
V předem daný čas jsem přijel do pražských Vysočan. Zaparkoval jsem na ulici u chodníku, auto jsem zamknul a odešel. Tedy samozřejmě ne doopravdy, protože jsem chtěl vidět, co se bude dít pak. Zanedlouho se v ulici objevilo další Audi e-tron (Nimbee má s Audi partnerství) s velkým černým návěsem s nápisem Nimbee. Zastavil kousek od mého auta a dvojice urostlých chlapů ve žlutých bundách se dala do práce. Během minuty sklopili nájezdovou rampu přívěsu a sjeli s velkou černou krabicí (což je právě mobilní nabíječky Nimbee) na silnici. Díky elektrickému pohonu pojezdu samotné nabíječky dovezli rychle Nimbee před moje auto, kde obsluha připnula kabel, a pak se to stalo. Díky propojení Nimbee služby a mého myAudi účtu si posádka sama moje auto odemkla přes obslužnou mobilní aplikaci pro pracovníky Nimbee, díky čemuž otevřela nabíjecí port, zapojila kabel, zahájila nabíjení a moje auto opět zamkla. Mně pak přišla notifikace z aplikace i SMS, že moje auto bylo odemčeno, zahájilo se nabíjení a že bylo opět zamčeno. Celou dobu jsem tak měl dokonalý přehled o tom, co se s mým autem děje. Jeden člověk z posádky pak celou dobu u mobilní nabíječky čeká, druhý člen posádky Nimbee pak případně jede zaparkovat auto s přívěsem, případně krouží okolo. Posádka má zároveň instrukci, pokud je to možné, složit Nimbee právě takto před nebo za auto, v krajních případech je možno využít i chodník.
Mobilní nabíječka Nimbee je dlouhá asi 1,5 metru, vysoká 1,3 metru a široká zhruba 50 centimetrů. Temně černý blok se svítícími LED pásky po obrubě pak váží 650 kilogramů, tým se ale snaží hmotnost snížit na 500 kilogramů. Vyšší hmotnost je dána samozřejmě baterií uvnitř, ale také robustní konstrukcí. Podle původních plánů totiž měl na místo vedle auta skládat Nimbee jeřáb a až později se způsob skládání změnil na nynější vycouvání ze speciálního přívěsu. Samotná baterie typu Li-ion NMC má využitelnou kapacitu 38 kWh, má aktivní termomanagement a zvládne vydat proud až 120 A. Mimochodem jde o totožnou baterii, jakou najdeme v BMW i3.
Nimbee dokáže jiné auto nabít pouze skrze rychlonabíjecí konektor CCS nebo ChaDeMo, posádka má k dispozici i oba adaptéry pro vozy Tesla. Díky vysokému napětí zvládne Nimbee obsloužit jak 400V, tak 800V elektromobily a tvůrci vše vyzkoušeli například i s Audi e-tron GT a Hyundai Ioniq. AC nabíjení k dispozici není, hybridní vozy bez rychlonabíjení a některé starší elektromobily tak službu využít nemohou. Ačkoliv má baterie využitelnou kapacitu 38 kWh, v aplikaci si můžete objednat dobití maximálně 33 kWh. Je to proto, aby posádka měla určitou rezervu a těch 33 kWh mohla vždy garantovat. S tím, jak bude Nimbee sbírat data z provozu, slibují tvůrci i mírné navýšení limitu pro objednávky. V aplikaci si samozřejmě můžete objednat i nižší úroveň nabití. Nimbee se pak nabíjí v sídle společnosti z klasické třífázové zásuvky výkonem 22 kW, za necelé 2 hodiny je tak připraveno na dalšího zákazníka.
Nabíječka má na přední straně svůj displej, kde lze sledovat veškerá data. Můj e-tron se z Nimbee nabíjel celou dobu výkonem zhruba 43 kW, až kolem 20 % úrovně nabití Nimbee se nabíjení zpomalilo. Za 45 minut bylo ale hotovo, posádka Nimbee opět moje auto odemkla, odpojila kabel, opět moje auto zamkla a během pár minut naložila nabíječku a odjela. V mém e-tronu jsem tak po příchodu z domnělé schůzky měl baterii nabitou na 80 %, aniž bych ztratil byť jedinou vteřinu a mohl jsem dojet nejen do Brna, ale pomalu až do Bratislavy.
Vše tak proběhlo na jedničku a velkou přidanou hodnotou služby je právě propojení Nimbee s účtem auta. Díky tomu se vůbec nemusíte o nic starat a vše proběhne „samo“. Posádka může vaše auto nejen zamknout/odemknout, ale vidí i stav jeho baterie a dokonce také polohu. To je obzvlášť užitečné v případě, že se vám nepodaří zaparkovat na místě, na které jste si Nimbee objednali a auto zaparkujete například o ulici dále. Posádka si vás tak sama najde a nemusíte vůbec nic upřesňovat. Pokud však máte o svoje data strach, Nimbee propojovat s vaším autem nemusíte, pak to ale bude vyžadovat více komunikace mezi vámi a posádkou, budete muset auto na dálku či osobně odemknout/zamknout a služba zdaleka nebude tak pohodlná. Přímo v nastavení aplikace je ale možno propojení rychle vypnout/zapnout a pokud Nimbee zrovna nepoužíváte, stačí propojení takto vypnout a nemusíte mít strach, že může přistupovat k vaší poloze.
Nimbee startuje právě dnes v pilotním provozu v Praze a tvůrci zatím nabízí nabíjení zcela zdarma v zájmu nasbírání zpětné vazby. Plány startupu jsou ale velké. Pracuje již na další typech nabíjecích stanic, dokonce i s vyšší kapacitou baterie a samozřejmě plány dalece přesahují hranice našeho hlavního města a v plánu je odstartovat v dalších evropských metropolí. Celý pilotní test zafungoval skvěle a byl jsem opravdu hodně překvapen tím, jak hladce služba ještě před svým startem funguje a že by opravdu řadě lidí mohla dávat smysl. Klíčové nicméně bude, jakou cenovou politiku Nimbee po skončení pilotní fáze zvolí.
Mobilní nabíjení od Nimbee si aktuálně můžete vyzkoušet zdarma. Dostupné je ale jen uživatelům registrovaným na stránkách společnosti. Chcete si to také vyzkoušet?
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz
Super sluzba. Zrovna o vikendu jedu do Prahy, a resil jsem jak s nabijenim, takze otestuju.
Za takovou sluzbu si rad priplatim, pokud bude cena rozumna tak super sluzba!
Jen dva dotazy:
Jak si chlapi poradi se situaci, kdy nebudou mit misto pro parkovani sveho velkeho auta s privesem hned u vaseho auta? Pisete, ze ma elektricky pohon, je tedy baterie samotna jako auticko na ovladani? S jakym povrchem si eventualne poradi? Na fotkach je hodne nizky profil, ze by to ani na chodnik nemuselo umel vyjet, prosim o vic fotek s manipulaci.
Chapu, ze jako zakaznik, ktery plati za vysledek, se o to starat nemusim. Svym pocinanim vsak mohu ovlivnit proveditelnost sluzby. Napr. tak, ze zaparkuji auto vhodneji, nez jen tak kdekoliv, kam se Nimbee ani nemusi dostat.
Co to vlastne stoji? Pilotni provoz zdarma je super, ale jaka bude finalni cena za kW? Na jejich strankch jsem to nenasel. Stejne jako mi chybel odkaz na appku, kterou jsem nakonec musel najit rucne sam.