Jenson Button se v Extreme E poprvé svezl v elektromobilu. Vymění jej za spalovací?

Jenson Button se v Extreme E poprvé svezl v elektromobilu. Vymění jej za spalovací?
Fotografie: JBXE Extreme E Team
  • Mistr světa F1 z roku 2009 nedávno oznámil vstup do elektrické série Extreme E
  • Objeví se za volantem vlastního týmu
  • Minulý týden dva dny testoval závodní speciál v jižním Walesu
  • Bylo to vůbec poprvé, kdy řídil elektromobil

Už tak početný zástup známých jmen a značek Jenson Button rozšířil teprve nedávno. Do Extreme E, šampionátu usilujícího o osvětu problémů souvisejících se změnami klimatu, nastoupil koncem ledna letošního roku a rovnou s celým svým týmem. Ostrou premiéru si stejně jako ostatní s elektrickými speciály odbude za necelé dva měsíce v Saudské Arábii. Poté se závody uskuteční v Argentině, Grónsku, Brazílii a Senegalu.

Bývalý závodník F1 minulý týden vyrazil na dvoudenní testy do Welsh Valleys a pro news.sky.com popsal nejnovější dojmy a poznatky. „Budeme závodit na pěti různých kontinentech. Všechny lokality byly ovlivněny změnou klimatu, pročež jde hlavně o zvyšování povědomí o těchto problémech. Je zde spousta osobností, ať už mezi jezdci nebo majiteli týmů. Nico Rosberg i Lewis Hamilton mají vlastní tým, je tu Ganassi z USA. Budou tu závodit velké týmy a to samo o sobě přináší velkou míru povědomí o oblastech, ve kterých budeme jezdit,“ nechal se slyšet 41letý Brit.


Button celou svou kariéru spojil s F1, nyní usedne do vozu zcela jiných parametrů. Odyssey 21, jak je přezdíváno soutěžní auto pro letošní sezónu, dosahuje rovněž úctyhodných čísel v oblasti výkonu, nicméně váží 1,6 tuny. Tedy dvojnásobek co vůz specifikace F1. Zrychlit z 0–100 km/h přesto zvládne za 4,5 sekundy. „Je divné to nazývat autem. Zvládne totiž terén, velké skoky, v podstatě projede čímkoli. Je to spíš bugina. Jezdí to na elektřinu, má to náhon na všechna kola, a jak jsem poslední den testů zjistil, je s tím i zábava.“ Bylo to přitom vůbec poprvé, co Button usedl za volant elektromobilu. Na otázku novinářů, zda jej zkušenost přiměje vyměnit stávající vozový park ve své garáži v Kalifornii odpověděl: „Vím, že je to špatné, ale miluji zvuk motoru. Elektromobily jsou budoucnost, kterou potřebujeme. Takže ano, přejdu na elektrický pohon. Jen trochu bojuji s tím zvukem.“

Jak si asi lze představit, účast 10 profesionálních týmů a cesty napříč 5 kontinenty se vším tím zázemím je obrovská zátěž pro planetu. Vedení série si navzdory tomu chce udržet absolutní emisní neutralitu. Na takto vzdálená místa se chce přepravit, respektive spíše přeplavit na lodi Svatá Helena. Jde o bývalou nákladní loď, která prošla mohutnou přestavbou a nejenže je poháněna čistou elektřinou, ale sloužit bude zároveň jako sídlo organizátorů i jako základna pro vědecký výzkum. „Musíme využít náš sport k tomu, abychom mluvili o otázkách změn klimatu. Například v Senegalu jsou pláže plné plastů a škody způsobené člověkem jsou opravdu smutné na pohled. Byl jsem tam před dvěma týdny, procházel se a neviděl konce pláže plné vyřazeného plastu. Chceme tento obraz změnit a vyslat lidem zprávu, abychom přestali používat plasty způsobem, jakým je využíváme,“ říká James Taylor, ředitel Extreme E.


Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze