Tým ABT Cupra XE popisuje, jak se připravuje na závody Extreme E

Tým ABT Cupra XE popisuje, jak se připravuje na závody Extreme E
Fotografie: SEAT
  • Tým ABT Cupra XE se připravuje na seriál terénních závodů Extreme E pro elektromobily v pěti lokalitách na čtyřech kontinentech
  • Týmovou partnerkou jezdce značky Cupra Mattiase Ekströma bude německá jezdkyně Claudia Hürtgenová, která bude rovněž usedat za volant elektromobilu e-Cupra ABT XE1
  • Hlavní výzvou pro jezdce a inženýry je nalézt u vozu e-Cupra ABT XE1 harmonii mezi sportovními výkony a hospodárností
  • Data a zkušenosti ze seriálu Extreme E budou využívány v budoucích projektech elektrifikace modelů Cupra

Ještě nikdy jsme nebyli svědky něčeho takového. Devět mezinárodních týmů bude v seriálu závodů Extreme E vzájemně poměřovat své síly se 100% elektricky poháněnými vozy v arktických podmínkách, na poušti, v deštném pralese, na ledovci i v přímořských oblastech celého světa. Tým ABT Cupra XE budou reprezentovat jezdci Mattias Ekström a Claudia Hürtgenová, kteří před prvním ostrým startem absolvovali poslední testy.

Terénní „bestie“

Takto označuje jezdec týmu Mattias Ekström závodní vůz e-Cupra ABT XE1: „V terénním nastavení bude mít výkon 400 kW a řekl bych, že je hrozně rychlý. Když tedy uvážíme všechny prvky včetně pneumatik pro povrchy s nízkou adhezí, vysokou hmotnost vozu a pořádnou dávku výkonu, tak nám vychází, že výsledkem této kombinace bude bestie, kterou bude těžké krotit,“ říká. „Podle mého názoru jsou rozhodující rozměry vozu. Díky své výšce a šířce je mnohem obratnější. Myslím si, že nejnáročnější bude řízení tohoto vozu v tak odlišných terénech, protože pokaždé bude reagovat jinak,“ dodává.


Adaptace na nejnáročnější terény

Jak vysvětlil vedoucí technického vývoje oddělení Cupra Racing Xavi Serra, elektricky poháněný závodní vůz je vybaven sadou akumulátorů o kapacitě 53 kWh, která je uložena za prostorem pro posádku. Tím bylo dosaženo rozložení hmotnosti ve prospěch zadní nápravy. V závislosti na různých terénech se bude podle Serry lišit i dojezd na jedno nabití akumulátorů. „Na okruhu jsou velmi konzistentní podmínky, ale v tak rozmanitých terénech se bude hodně věcí měnit podle toho, jestli pojedete na pevném podkladu nebo šotolině… svou roli bude hrát také venkovní teplota,“ říká Serra. „Na rozdíl od závodního vozu e-Racer se tentokrát zaměřujeme více na výkonové charakteristiky než na řízení spotřeby energie,“ dodává Serra. Samotné vozidlo, Odyssey 21, budou mít všechny týmy stejné, a to včetně pneumatik Continental s vnějším průměrem 940 mm. Vozidlo má šířku 2,3 metru a výšku více než 1,8 metru. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za cca 4 sekundy.

Ce dvou se to lépe táhne

Všechny týmy, zapsané na startovní listinu závodního seriálu Extreme E, musejí mít jednoho jezdce a jednu jezdkyni. Ekström bude mít za týmovou partnerku německou jezdkyni Claudii Hürtgenovou. „Největší výzvou pro mě bude, abychom tvořili dobrý tým,“ poznamenala Claudia. „Všechno závisí na kompromisech. Věci, které vyhovují jednomu jezdci, nemusejí být vůbec po chuti tomu druhému. Takže musíme dosáhnout nejlepšího kompromisu, abychom byli co nejrychlejší,“ říká Serra.

Laboratoř pro budoucnost

Veškeré know-how, získané z těchto extrémních závodů, nalezne uplatnění ve všech modelech Cupra. „Jsme pevně přesvědčeni o tom, že elektrifikace je naprosto slučitelná s vysokými výkony. Cupra jednoznačně kráčí cestou elektrifikace, takže všechno, co s touto technologií nějak souvisí, především se jedná o testování ve velmi nepříznivých podmínkách, nám může poskytovat velmi cenná data,“ říká nakonec Serra.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze