Před pár týdny jsme přinášeli novinky z Rally Dakar, kde jsme sledovali hlavně vozy s hybridním pohonem. Mezi osobními vozy to byla trojice speciálů Audi RS Q e-tron, která byla velmi rychlá a nebýt počátečních technických a navigačních problémů, pravděpodobně by jejich posádky bojovaly o přední příčky. Nakonec ale vyhrál Nasser Al-Attyiah, který sice jel Dakar se spalovacím vozem Toyota, ale nyní přesedne do elektromobilu vedle své týmové kolegyně Jutty Kleinschmidtové.
Po obrovském úspěchu první sezony v roce 2021 se Extreme E – globální závody elektromobilů, které poukazují na přírodní oblasti ohrožené změnou klimatu – připravuje na zahájení druhé sezony.
Součástí seriálu Extreme E je od samého začátku značka Cupra, která byla první automobilovou značkou, jež oznámila svou účast, a za hlavního partnera týmu si vybrala společnost ABT Sportsline. Tým ABT CUPRA XE dokončil první sezonu na pátém místě v celkovém hodnocení a nyní se důkladně připravuje na druhou sezonu, pro kterou si stanovil velmi ambiciózní cíle. Této výzvě se postaví se dvěma skvělými jezdci za volantem.
Novým členem týmu pro novou sezonu se stal čtyřnásobný dakarský vítěz Nasser Al-Attiyah (v letech 2011, 2015 a 2019 a v ročníku 2022, který se uskutečnil minulý měsíc), který bude týmovým kolegou dosavadní jezdkyně značky Cupra (a vítězky Rallye Dakar 2001) Jutty Kleinschmidtové. Nová dvojice jezdců bude mít klíčovou úlohu ve snaze týmu ABT CUPRA XE bojovat o umístění na stupních vítězů a vítězství během každého podniku v kalendáři. Jelikož se Extreme E jezdí na podobném charakteru tratí, budou se jim mnohaleté zkušenosti hodit. „Jsem opravdu nadšený. Jsem přesvědčen o tom, že to pro mě bude obrovská zkušenost, protože mistrovství Extreme E je krokem k lepší budoucnosti. Jsem hrdý, že jsem se stal členem kmene Cupra pro toto dobrodružství, a vím, že dokážeme odvádět skvělou práci. Zázemí týmu ve spojení s Juttinými a mými zkušenostmi dokáže konsolidovat veškerou dosud skvěle provedenou práci. Jsme opravdu odhodlaní. Naším cílem je vítězit. Už se nemohu dočkat, až budu sedět v autě a naplní mě pocit radosti. Využijme tuto příležitost na maximum,“ říká odhodlaně Al-Attiyah.
Neméně odhodlaně mluví i Jutta Kleinschmidtová, která je jedinou ženou ve více než čtyřicetileté historii Rally Dakar, která tuto slavnou soutěž vyhrála. Celkem se Dakaru zúčastnila šestnáctkrát, z toho třikrát na motocyklu a třináctkrát za volantem automobilu. Má tedy také bohaté zkušenosti a navíc za sebou již jednu úspěšnou sezónu Extreme E. „Již se nemohu dočkat, až sezona 2022 odstartuje. Loni jsme si vybudovali solidní výchozí pozici a bojovali o nejlepší umístění. Výzvou pro letošní rok je dosahovat vítězství v závodech a umístění na stupních vítězů mnohem konzistentněji. Jsme na to náležitě připraveni. Za vším, co dělám, stojí moje vášeň pro terénní závody, a skutečnost, že tuto vášeň sdílím s tak skvělým týmem, mě inspiruje k nejlepším výkonům na trati. Chci, aby sezona už začala,“ říká Kleinschmidtová. Dr. Werner Tietz, člen představenstva odpovědný za výzkum a vývoj značky Cupra, k tomu dodal: „Vždy hledáme výzvy a loňský rok nám ukázal, že závody Extreme E odpovídají duchu značky Cupra. Potvrdilo se také, že elektrifikace a sportovní výkony jdou ruku v ruce. Je to pro nás skvělá příležitost k nepřetržitému vylepšování našich vozů a vývoji budoucích technologií. Máme radost, že i v roce 2022 budeme závodit. S Juttou a Nasserem v našem týmu se budeme usilovně snažit být co nejlepší a umisťovat se s vozem Cupra Tavascan XE na nejvyšším stupni vítězů.“
Elektrifikace a sportovní výkony jdou u značky Cupra ruku v ruce a reinterpretace závodního vozu e-CUPRA ABT XE1 pro rok 2022 odpovídá duchu mistrovství Extreme E. Vůz je vybaven sadou akumulátorů o kapacitě 54 kWh, tedy stejné kapacity jako již zmíněné hybridní Audi RS Q e-tron z Dakaru. Její uložení za kokpitem přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti vozu mezi nápravy. Elektricky poháněný závodní vůz zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za cca čtyři sekundy. Cuprta Tavascan XE se navíc ještě více zaměřuje na trvalou udržitelnost a ochranu životního prostředí. Konstrukci vozu lze přizpůsobovat novým podmínkám a požadavkům díky dílům, které vznikají technologií aditivní výroby. Díky tomu jsou i opravy elektromobilu ve vypjatých podmínkách závodu mnohem snadnější a rychlejší.
Závodní terénní elektromobil naznačuje designový styl budoucího sériově vyráběného modelu Cupra Tavascan. Vývoj designu i konstrukce druhého 100% elektromobilu značky Cupra probíhá v Barceloně. Tavascan bude na evropské i zámořské trhy uveden v roce 2024. Seriál Extreme E podporuje výzkum značky Cupra v oblasti elektrifikace a současně propaguje elektrifikaci, trvalou udržitelnost, ekologické povědomí a rovnost pohlaví. První podnik sezony se uskuteční ve dnech 19. a 20. února v Neomu (Saúdská Arábie), tak si tuto atraktivní podívanou nenechte ujít!
Hans-Jürgen Abt, společník a jednatel ve společnosti ABT Sportsline, řekl: „Ač jsme si naši první sezonu v Extreme E opravdu užívali, považujeme toto mistrovství stále za ‚nedokončenou práci‘. Naše cíle jsou stále stejné: Chceme bojovat o vítězství v závodech a o titul. V náš tým, naše jezdce, náš vůz a naše partnery mám plnou důvěru a nemohu se dočkat, až uvidím oba naše dakarské hrdiny, Juttu a Nassera, na závodní trati. Současně bych rád poděkoval Mattiasovi, který sehrál důležitou roli při budování našeho týmu a nyní se chce soustředit na jiné výzvy. Již více než dvě desetiletí je členem naší rodiny ABT, a tak tomu bude i v budoucnosti.“ Mimochodem, právě Mattias Ekström jel s jedním z hybridních speciálů Audi a z trojice jejích pilotů byl nejúspěšnější.