Japonsko kráčí v elektromobilitě trochu jinými stezkami než euroamerický svět. Používá svůj vlastní konektor CHAdeMO, který se díky někdejší popularitě Nissanu Leaf dostal i na evropské nabíječky (ovšem v současné době z nich opět potichu mizí). A elektrická auta se tam používají poněkud jinak, než jsme zvyklí my. Především se jich tam dosud prodává velmi málo, aktuálně kolem 2 % (tedy podobně jako v Česku) a prodejní statistiky ovládají elektrické kei cars typu Nissan Sakura (viz titulní foto). Ty jsou tamější specialitou; přelidněné Japonsko tuto kategorii daňově zvýhodňuje, a tak jsou vozíků o maximální délce 3,4 m plné ulice. Mimochodem, známe je i u nás, protože typickým zástupcem bylo Mitsubishi i-MiEV, první masově vyráběný elektromobil světa.
Nabíjecí síť se budovala v době premiéry a velkých úspěchů prvního Nissanu Leaf, tomu pak odpovídají její výkony. U hlavních tahů jsou totiž z velké většiny jen 50kW stojany, jinde pak běžně i stejnosměrné nabíječky s výkony 20 až 30 kW. Průměrný nabíjecí výkon tak dosahuje nevalných 40 kW, což zatím ani moc nevadí vzhledem k výše napsanému. Japonci zatím zkrátka nejezdí dlouhé trasy s elektromobily a prckům s bateriemi kolem 20 kWh nízký nabíjecí výkon stačí.
Jenže i Japonsko má své dekarbonizační plány, a tak se tamější ministerstvo ekonomiky, obchodu a průmyslu usneslo zahustit a posílit nabíjecí síť. Operátorům na to poskytne dotace a hotovo by mělo být do roku 2030. Záměrem je podle asia.nikkei.com vybudovat nabíječky podél dálnic každých 70 km, změnit stávající účtování stráveného času na běžnější poplatek za odebrané kilowatthodiny a navýšit průměrný výkon nabíječek na 90 kW. To je v kontextu vývoje v Evropě, Číně a USA takřka směšné číslo, avšak vychází z japonských reálií a potřeb.
youtu. be/Nq54bxeiD50?t=267