Greenpeace podle Reuters považují hybridy za užitečný most k čisté elektromobilitě, který ovšem v současné době už nemá místo. Toyota prý udělala v roce 1997 správný krok, když uvedla na trh první hybrid mnohem dříve než naprostá většina konkurence, ovšem kdo to prý myslí s dekarbonizací planety vážně, pro toho je jedinou současnou alternativou elektromobil. Dnes se tři velké japonské automobilky, tedy Toyota, Honda a Nissan, naopak projevují konzervativně a přinejmenším první dvě jmenované dokonce donedávna aktivně vystupovaly proti příliš rychlému vnucování elektromobility zvenčí a především předčasnému zákazu prodeje spalovacích motorů. Nyní se však zdá, že začínají obracet, k čemuž pomohla i Bidenova nová protiinflační iniciativa zahrnující štědré pobídky pro nákup nových i ojetých elektromobilů.
Tento fakt je o to zajímavější, že v řadě jiných oborů, včetně hromadné dopravy, má Japonsko na zbytek světa velký technologický náskok; konvenční vlaky tu běžně jezdí přes 300 km/h, už se budují tratě maglev na tempo přes 500 km/h, používají se tu kvantové počítače či inteligentní zemědělství. Přesto tam vládne místy až překvapivý konzervatismus. Toyota prodává jen jedno procento aut bez lokálních emisí, což jí zajistilo v žebříčku vypracovaném Greenpeace suverénně poslední místo mezi deseti automobilkami s jejich přístupem k dekarbonizaci. Honda je devátá díky tomu, že sice slíbila do roku 2030 třicet nových elektromobilů, ale údajně v tom nepodniká dostatečné kroky. A osmý Nissan je tak trochu smutný případ, protože svůj Leaf sice uvedl jako jeden z vůbec prvních velkosériových elektromobilů, avšak od té doby nic zásadního nepředvedl.
Na druhou stranu se začíná i v Nipponu blýskat na električtější časy. Toyota čerstvě oznámila ztrojnásobení investice do své americké baterkárny a navíc prý přestaví svou japonskou motorárnu rovněž na výrobu baterií. Honda rovněž čerstvě oznámila investici 4,4 miliardy USD (107 miliard korun) do společného podniku s LG, rovněž na výrobu baterií v USA a do třetice Nissan sice miliardami dolarů nezašermoval, ale aspoň se aktivně zapojil do slibně se rozjíždějícího světa V2G, když představil první dvousměrnou nabíječku pro Leaf, která dokáže nejen nabíjet auto, ale rovněž z něj dodávat elektřinu do sítě.