Nissan X-Trail e-POWER
test

Nissan X-Trail e-POWER

Pohodový parťák na silnici i do terénu

Nissan X-Trail byl vždy ikonou mezi terénními vozy a srovnávala se s ním SUV ostatních výrobců. S lehkostí vždy dokázal překonat jakékoli překážky v terénu na suchu i ve vodě. Jak je na tom jeho v pořadí už čtvrtá generace, která je oproti předchozím vybavena hybridním pohonem? Obstojí ve zkoušce v terénu?

O uvedení Nissanu X-Trail na trh jsme již psali na podzim loňského roku, ale dovolím si zmínit pár informací pro zopakování. V současné době je možné jej pořídit ve třech motorizacích s 1,5litrovým přeplňovaným zážehovým motorem. Buď jako mild-hybrid pohánějící přední nápravu, nebo jako sériový hybrid ve variantě e-Power s pohonem rovněž na předek, případně ve variantě s náhonem na všechna čtyři kola označené jako e-Power e-4orce. Čtvrtá generace přichází s novinkou ohledně typu podvozku, jelikož je nově použita platforma CMF-C, což samozřejmě znamená nepatrnou změnu v rozměrech. Nově je tedy Nissan X-Trail o 37 mm delší, o 20 mm širší, o 15 mm nižší a 1 mm delší v rozvoru, což ovšem nikdo nepozná.

Technické parametry Nissan Nissan X-Trail (2022) e-POWER

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 680 × 1 840 × 1 725 mm, 2 895 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 330 Nm
Baterie1,75 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 6,2 l / 100 km
Cena od1 129 990 Kč

Naše redakce dostala možnost otestovat Nissan X-Trail e-Power ve výbavě N-Connecta s balíčky Comfort pack a Design pack. Vzhledem k tomu, že mám rád terénní automobily, neváhal jsem ani minutu a využil této skvělé příležitosti. Dovolím si tedy být pro následující chvíle vaším průvodcem, jelikož X-Trail je pro mne tak napůl expedičním autem, kterým vyrazím zkoumat různé taje a zákoutí, jak se na vůz této kategorie patří. Pěkně se usaďte, naše expedice právě začíná.

První kilometry v džungli

Možná to zní až moc knižně, ale věřte mi, že občas si tak v našem hlavním městě připadám. Obzvláště, když je Praha zaplavena prázdninovými návštěvníky, a tak místo plynulého provozu trávíte čas v kolonách. Naštěstí jsem si ihned po usednutí za volant aktivoval funkci e-Pedal step, což je v podstatě taková šikovná vymoženost, se kterou lze Nissan X-Trail e-Power řídit pouze s pedálem plynu. Jakmile se uvolní noha z pedálu, začne automobil zbrzďovat na plíživou rychlost a zároveň se rozsvítí brzdové světlo. Kromě toho se také veškerá energie z brzdění ukládá do vyrovnávacího akumulátoru o kapacitě 1,75 kWh.

Nissan X-Trail je stále výborným společníkem na cesty do terénu i v elektrifikované variantě e-Power

Během jízdy jsem si náležitě užíval krásné ticho, jelikož technologie e-Power s pohonem předních kol pomocí elektromotoru spalovací motor příliš nevytáčí. Spalovací motor si krásně drží otáčky v rozmezí 1 000 až 2 000 za minutu, přičemž vlastně ani nepostřehnete, že by v autě nějaký spalovací motor byl. Díky častému brzdění na semaforech se vyrovnávací akumulátor hned nabije, a tak si můžete klidně dovolit přejít na čistě elektrický chod. Stisknutím tlačítka EV Mód na hlavním ovládací panelu se začne elektromotor napájet pouze z akumulátoru. Bohužel na uskladněnou energii nedojedete příliš daleko. Nejdále se mi podařilo dojet cca 3 km. Během jízdy ve městě se spotřeba pohybovala okolo 4,8 až 5 l/100 km při nastaveném režimu jízdy Standard.

Rychle a zběsile, však stále podle pravidel silničního provozu

Nissan X-Trail není jen na nějaké pojížďky ve městě, i když si dnes lidé pořizují vozy kategorie SUV hlavně kvůli jejich robustnosti a bezpečnosti. Rádi je řídí hlavně ženy a pořizují si je často rodiny s dětmi. Je to zkrátka takový univerzální vůz, kterým dokáže jezdit dle mě doopravdy každý. Každý občas potřebuje zajet někam na chalupu či chatu, případně na rodinnou dovolenou, kam vedou hlavně dálnice či rychlostní komunikace. Nissan vás nezklame ani v této disciplíně. Díky svému důmyslně vymyšlenému pohonu v podobě sériového hybridního systému je na dálnici jako dravec, který nemá problém reagovat, když zahlídne v dáli kořist, zvláště pak nastavíte-li režim Sport. Díky elektromotoru o výkonu 150 kW (204k) s maximálním kroutícím momentem 330 Nm se za ní krásně rychle vydá a nástup výkonu na sebe nenechá vůbec čekat, jelikož zrychlení z 0 na 100 km/h mu trvá jen 8 s.

Nissan Nissan X-Trail (2022)
Pohled na přeplňovaný 1,5l zážehový motor Nissanu X-Trail e-Power pohánějící elektrický motor

Při prošlápnutí plynového pedálu se sice na chvíli ozve zvuk přeplňovaného zážehového tříválce o výkonu 116 kW (158k) s maximálním kroutícím momentem 250 Nm, ale to jen kvůli tomu, že spalovací motor musí skrze generátor dodat elektromotoru potřebnou dávku elektrické energie, aby závod dopadl úspěšně. Pochvalu si jistě zaslouží i nádherně stabilní podvozek, který by jistě ocenil i James Bond či jiný akční hrdina, jelikož při honičkách by necítil jakýkoli náklon. Při dálniční jízdě jsem si zkusil, jak moc je Nissan X-Trail e-Power stabilní při rychlé dynamické jízdě, kdy rychle přejíždíte z pruhu do pruhu při předjíždění kamiónů. Musím říci, že to byl koncert. Spotřeba při dálniční jízdě v režimu Sport se vyšplhala na 6,5 l/100 km. Při běžné jízdě v režimu Standard je dálniční spotřeba 5,6 l/100 km.

Nissan Nissan X-Trail (2022)
Spotřeba Nissanu X-Trail e-Power po jízdě na dálnici

Vzhůru do českých luhů a hájů

Nissan X-Trail je typický reprezentant městské, vesnické, zemědělské, lesnické či horácké stáje. Už jsem s ním projel město, dálnici, ale ještě jsem jej nevzal do lesa nebo na pole. Vzhledem k tomu, že se rád podívám do krajiny a nejlépe na místa, co jsou většinou liduprázdná, rozhodl jsem se jej vyvenčit. Vyrazil jsem z mého domova a aby to nebylo příliš fádní, vzal jsem to polními cestami. Sice jsem měl k dispozici jen variantu s náhonem na přední nápravu, avšak to nebyl pro mě zádrhel. Zkrátka jsem si řekl, že to buď vyjede, nebo pro mě sjede nějaký traktor. Moje soukromé auto je také dvoukolka, tudíž jsem sázel na jistotu, že to Nissan musí také zvládnout. Naštěstí mě nezklamal, a tak jízda v náklonu cca 30° či cesta lesem pro něj nebyla obtíží. Díky víceprvkové zadní nápravě ani necítíte, po jak hrbolatém povrchu jedete, jelikož vám přijde, že se Nissan jako by lehce nese, jako by pod vámi byla krásně vyrovnaná cesta. Moje dovádění v terénu se kupodivu nijak výrazně neprojevilo na spotřebě, která byla při jízdě v lese a po poli pouhých 7 l/100 km.

Nissan Nissan X-Trail (2022)
Nissan X-Trail e-Power zvládá jet po jakémkoli povrh, a tak zcela logicky člověka napadne jej pořádně potrápit. Na spotřebě se to výrazně neprojevilo.

Meziměstská idylka

Při běžném cestováním po okresních silnicích nebo obecně asfaltových komunikacích si jízdu s Nissanem X-Trail e-Power také užijete. Nikam nespěcháte a kocháte se krajinou, jako to dělal například pan doktor ve známé komedii Vesničko má středisková. Ostatně stejnou krajinou jsem projížděl i já, jelikož kde jinde zažít ten správný pocit ze šetrné jízdy. Vyzkoušel jsem si tak alespoň, jaký je rozdíl mezi režimy Standard a ECO. Nissan nabízí hned tři jízdní režimy, a to Standard, ECO a Sport. Zatím jsem jej zkoušel jen v režimu Standard, avšak přišel čas si zkusit, jaké je to, když nikam nechvátáte a chcete ušetřit. Nastavil jsem tedy režim ECO a k mému překvapení se mi na obrazovce palubního počítače nabídla možnost sledovat na diagramu ve formě pravítka, jak moc ovlivňuje moje „těžká noha“ spotřebu automobilu. Z počátku jsem se snažil jet podle diagramu, ale po chvíli jsem to nechal být a soustředil se spíše na krajinu. Kupodivu i tak se podařilo dosáhnout spotřeby 4,6 l/100 km.

Nissan X-Trail e-Power umožňuje řidiči, aby si na displeji zobrazil cokoli ho jen napadne. Od jízdních dat přes navigaci a kompas až po znázornění toku energie z motoru nebo jen z baterie. Můžete si hrát a neustále budete objevovat nové kombinace.

Výbava a interiér aneb jak je auto pohodlné

Pokud si někdo kupuje Nissan X-Trail e-Power, měl by se nejprve zamyslet nad tím, k jakému účelu jej chce používat, jelikož je k dispozici hned 5 variant výbavy – Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna a Tekna+. Pro rozšíření jsou k dispozici 3 balíčky volitelné výbavy, kterými se částečně nechá doplnit prvky z kterékoli vyšší výbavy. Mnou testované auto mělo výbavu N – Connecta s balíčky Comfort a Design, což je taková zlatá střední cesta, pokud jej chce na běžné ježdění v režimu práce / volný čas / rodina. Základem této výbavy jsou sedadla z černé látky, která jsou v předu výškově nastavitelná. U řidičovi sedačky lze elektronicky nastavit bederní opěrku, zatímco u spolujezdce je pouze manuálně nastavitelná. Sedačky v zadní části vozu jsou dělené v poměru 60/40. V kufru jsou umístěny 2 desky, pomocí kterých lze přizpůsobit hloubku úložného prostoru, který s 575 litry v pohodě uveze bagáž pro celou vaší dovolenou a dokonce ještě zbyde místo pro dodatečně doplněný náklad. Dále je v základu kožený volant, plovoucí středová konzola s motýlím otevíráním a dělená polohovatelná zadní sedadla v poměru 60/40. Díky rozšíření balíčkem Comfort se základní výbava rozšiřuje o 3zónovou klimatizaci, vyhřívání volantu, čelního skla, vyhřívání zadních krajních sedaček a integrované clony v zadních dveřích. Balíček Design pak Nissanu dodá 19" kola z lehkých slitin, střešní ližiny, tónovaná skla a elektronické otevírání panoramatického okna.

Ačkoli je Nissan X-Trail e-Power terénní automobil, nabízí výbavou a pohodlím stejný komfort jako například vozy ve vyšší cenové hladině.

Pohodlné ovládání a bezpečnost na prvním místě

Při prvním usednutí do Nissanu X-Trailu jsem byl mile překvapen. Měl jsem pocit, jako kdybych v tom autě už někdy předtím seděl. Veškeré ovládání, hlavně rozmístění ovládacích prvků, na mě působilo tak přirozeně, žádná křeč, chaos či tíseň vyvolaná tím, že bych musel zarputile něco hledat. O čem hovořím? No vzpomeňte si, kdy naposledy jste usedli do nového automobilu, kde by se na nastavení teploty či směru foukání klimatizace používala dříve běžně užívaná kolečka a tlačítka. Dále si vzpomeňte na to, jak se dříve mohlo ovládat rádio pomocí knoflíku. Spustit jej zmáčknutím a otáčením regulovat hlasitost. Za mě neskutečný zážitek a nádhera zároveň. To jsem se ještě nezmínil o tom, jak je řešeno ovládání na volantu. Řidič zde má kromě ovládání tempomatu a rádia také ovládání 12,3" barevného displeje přístrojové desky s funkcí virtuálního kokpitu. Kromě tlačítkového ovládání je pro mne příjemným překvapením jednoduchost ovládání centrálního 12,3" dotykového displeje, jenž má na boku vyobrazeny piktogramy – domeček pro volbu úvodní obrazovky, šipku pro navigaci NissanConnect, noty pro volbu zdroje zvuku, respektive nastavení zdroje signálu rádia, sluchátko pro menu telefonu a handsfree + kostku pro zobrazení menu aplikací.

Koncepce ovládání důležitých funkcí pomocí tlačítek a knoflíků dělá z Nissanu X-Trail e-Power nadčasové auto. Při ovládání rádia je možné použít tlačítka na volantu nebo i tlačítka u centrálního displeje.

Díky jednoduchému ovládání je dle mne Nissan X-Trail dost bezpečným autem, jelikož většinou jsou autonehody způsobeny kvůli nepozornosti řidiče za volantem. Tady je naštěstí myšleno na řidičovo pohodlí, a tím se mu výrazně usnadňuje řízení. Kromě toho má Nissan ve výbavě automatické rozpoznávání značek, upozornění na provoz za vozidlem, inteligentní varování před vybočením z jízdního pruhu a varování před provozem v mrtvém úhlu se zásahem do řízení. Samozřejmostí je posilovač nouzového brzdění se signálem a nouzové zastavení. Kromě zmiňovaných funkcí je pro pohodlí řidiče instalována 360° kamera s detekcí pohybujících se objektů. Při parkování nebo průjezdu kolem nějaké překážky vidíte nejen pohledu dopředu či dozadu před vůz, ale i pohled shora, což vám dokonale vykreslí situaci kolem vozu.

Závěrečné hodnocení a těžké loučení

Sečteno a podtrženo, krásně jsem si užil jízdu, na kterou budu dlouho vzpomínat, a to myslím vážně. Mohl jsem si pořádně zablbnout v terénu a nemít obavy, že by se auto někde zaseklo vlivem nízkého podvozku, ale také jsem si pořádně užil klid za volantem. Je to možná už takové klišé, které hlavně zmiňují elektromobilisté, ale doopravdy je příjemné, občas ten motor doopravdy vypnout a užívat si tichou jízdu.

Nissan Nissan X-Trail (2022)
Celkový počet najetých kilometrů a čas strávený za volantem během celého testu.

S Nissanem X-Trail e-Power jsem najel celkově 1 244 km a celková průměrná spotřeba byla 6,2 l/100 km. Celkově jsem v autě tedy strávil 25 hodin a 52 minut. Průměrná rychlost za celý test byla 55 km/h při kombinované jízdě v terénu, na dálnici + na komunikacích I., II. a III. třídy. Na autě jsem nenašel nic, s čím bych měl zásadní problém, jen mi mrzí, že vyrovnávací akumulátor nemá větší kapacitu. Ve městě nebo na rovných úsecích by se mohla pak jízda bez využití spalovacího motoru prodloužit o desítky kilometrů. Už teď se těším, až si Nissan X-Trail e-Power budu moci znovu projet a třeba na nějakém závodu ECO rally.

Foto: Martin Kozelka, fDrive.cz

nissan-nissan-x-trail-2022
Klady
  • snadné a jednoznačné ovládání pomocí tlačítek
  • dynamika jízdy a jízdní vlastnosti na úrovni spalovacího vozu
  • komfortní a účelově navržený interiér pro pohodné cestování
  • nízká spotřeba i při provozu v terénu nebo na dálnici
  • funkce e-Pedal a možnost samostatného spuštění EV módu
  • jízdní režimy Standard / Eco / Sport
Zápory
  • malá kapacita vyrovnávací baterie
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze