Jak vystoupit z davu elektromobilů? Mullen vám vyrobí pitnou vodu ze vzduchu

1
Jak vystoupit z davu elektromobilů? Mullen vám vyrobí pitnou vodu ze vzduchu
Fotografie: Mullen
  • Americká automobilka existuje už od roku 2002
  • Má za sebou zajímavou historii plnou promarněných šancí
  • Aktuálně chystá velký comeback na trh elektromobilů

Firma Mullen Motor Company uvedla svůj první elektromobil se snadno zapamatovatelným názvem Mullen Motor L1X-75 GT už v roce 2006. Ve své době s ním oslnila akceleračními schopnostmi na úrovni dobových supersportů a posbírala na to konto i několik ocenění. A spřádala velkolepé plány na prodej bohatým fajnšmekrům již od roku 2007. Vše bylo na dobré cestě, bohužel stejný nápad dostala i zcela neznámá začínající automobilka Tesla, jejíž Roadster se otevřenému Mullenu hodně podobal, navíc sliboval 2,5× dojezd a nižší cenu. Napřesrok začala mediální honička, kdo uvede svůj automobil jako první. Mullen sliboval, Tesla slibovala. O prvním jmenovaném se zkraje roku 2007 mluvilo jako o favoritovi, jenže dnes vidíme, kdo tehdy doopravdy vyhrál. Mullen si nicméně nárokuje titul historicky prvního elektrického supersportu.

Další příběh rozepsal jiný americký startup – Coda Automotive založený v roce 2009. Ten získal jako teprve druhá automobilka (pochopitelně opět po Tesle) licenci k prodeji elektrických aut v celých USA. Šel na to racionálně a svůj elektrický sedan postavil jako konverzi existujícího čínského konvenčního automobilu Hafei Saibao s designem od Pininfariny postaveného na mechanických skupinách Mitusbishi Lancer z 90. let. Proto představil prototyp Miles XS 200 již v roce 2010. Technicky zajímavý vůz s aktivně chlazenými LiFePo4 bateriemi o kapacitě 31 kWh nabízel na svou dobu znamenitý dojezd 142 km a příznivou cenu. Prodávat se však začal po odkladech až v roce 2012 (současně i v Číně), kdy už bylo pozdě. Pár desítek aut se prodalo, ale v roce 2013 přišel bankrot.

Coda electric sedan
Takto vypadal pokus firmy Coda o ovládnutí amerického trhu s elektromobily čínským automobilem

Zkrachovalou automobilku odkoupil Mullen v roce 2014, zbývající automobily prodal pod názvem Mullen 700e a mezitím pracoval na vlastním projektu uvedení čínského supersportu Qiantu K50 na americký trh pod názvem Dragonfly K50. Aktuálně připravuje uvedení superSUV Mullen Five s dojezdem 523 km, maximálkou 250 km/h a zrychlením z klidu na 96 km/h za 3,2 s, které se má později s uvedením silnější verze FIVE RS posunout pod dvě sekundy (1,95 s). Jenže podobných aut se chystá na trh více a řada z nich přijde na trh dříve než v roce 2024, kdy Mullen plánuje debut. Proto bylo něčím třeba zaujmout. A šéfové Mullenu si vybrali velice nezvyklý způsob.

Proto se spojili s izraelskou technologickou společností Watergen a do svého automobilu zamontovali zařízení na kondenzaci vody z ovzduší. Malinký tepelný výměník nazvaný Genius vyrobí tímto způsobem až pět litrů pitné vody denně. Stačí mu k tomu atmosférická teplota v rozmezí 15 až 40 stupňů Celsia, relativní vlhkost vzduchu aspoň 25 % a zhruba 0,3 kWh elektřiny na každý litr. Voda bude k dispozici cestujícím k přímé konzumaci. Mullen tak bude opět v něčem první – žádný jiný výrobce aut nic podobného aktuálně nenabízí.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Zajimalo by me jak tu vodu mineralizuji aby byla skutecne pitna.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze