Jak vystoupit z davu elektromobilů? Mullen vám vyrobí pitnou vodu ze vzduchu

1
Jak vystoupit z davu elektromobilů? Mullen vám vyrobí pitnou vodu ze vzduchu
Fotografie: Mullen
  • Americká automobilka existuje už od roku 2002
  • Má za sebou zajímavou historii plnou promarněných šancí
  • Aktuálně chystá velký comeback na trh elektromobilů

Firma Mullen Motor Company uvedla svůj první elektromobil se snadno zapamatovatelným názvem Mullen Motor L1X-75 GT už v roce 2006. Ve své době s ním oslnila akceleračními schopnostmi na úrovni dobových supersportů a posbírala na to konto i několik ocenění. A spřádala velkolepé plány na prodej bohatým fajnšmekrům již od roku 2007. Vše bylo na dobré cestě, bohužel stejný nápad dostala i zcela neznámá začínající automobilka Tesla, jejíž Roadster se otevřenému Mullenu hodně podobal, navíc sliboval 2,5× dojezd a nižší cenu. Napřesrok začala mediální honička, kdo uvede svůj automobil jako první. Mullen sliboval, Tesla slibovala. O prvním jmenovaném se zkraje roku 2007 mluvilo jako o favoritovi, jenže dnes vidíme, kdo tehdy doopravdy vyhrál. Mullen si nicméně nárokuje titul historicky prvního elektrického supersportu.

Další příběh rozepsal jiný americký startup – Coda Automotive založený v roce 2009. Ten získal jako teprve druhá automobilka (pochopitelně opět po Tesle) licenci k prodeji elektrických aut v celých USA. Šel na to racionálně a svůj elektrický sedan postavil jako konverzi existujícího čínského konvenčního automobilu Hafei Saibao s designem od Pininfariny postaveného na mechanických skupinách Mitusbishi Lancer z 90. let. Proto představil prototyp Miles XS 200 již v roce 2010. Technicky zajímavý vůz s aktivně chlazenými LiFePo4 bateriemi o kapacitě 31 kWh nabízel na svou dobu znamenitý dojezd 142 km a příznivou cenu. Prodávat se však začal po odkladech až v roce 2012 (současně i v Číně), kdy už bylo pozdě. Pár desítek aut se prodalo, ale v roce 2013 přišel bankrot.

Coda electric sedan
Takto vypadal pokus firmy Coda o ovládnutí amerického trhu s elektromobily čínským automobilem

Zkrachovalou automobilku odkoupil Mullen v roce 2014, zbývající automobily prodal pod názvem Mullen 700e a mezitím pracoval na vlastním projektu uvedení čínského supersportu Qiantu K50 na americký trh pod názvem Dragonfly K50. Aktuálně připravuje uvedení superSUV Mullen Five s dojezdem 523 km, maximálkou 250 km/h a zrychlením z klidu na 96 km/h za 3,2 s, které se má později s uvedením silnější verze FIVE RS posunout pod dvě sekundy (1,95 s). Jenže podobných aut se chystá na trh více a řada z nich přijde na trh dříve než v roce 2024, kdy Mullen plánuje debut. Proto bylo něčím třeba zaujmout. A šéfové Mullenu si vybrali velice nezvyklý způsob.

Proto se spojili s izraelskou technologickou společností Watergen a do svého automobilu zamontovali zařízení na kondenzaci vody z ovzduší. Malinký tepelný výměník nazvaný Genius vyrobí tímto způsobem až pět litrů pitné vody denně. Stačí mu k tomu atmosférická teplota v rozmezí 15 až 40 stupňů Celsia, relativní vlhkost vzduchu aspoň 25 % a zhruba 0,3 kWh elektřiny na každý litr. Voda bude k dispozici cestujícím k přímé konzumaci. Mullen tak bude opět v něčem první – žádný jiný výrobce aut nic podobného aktuálně nenabízí.