Budoucnost elektrických nákladních vozidel zůstává v USA nejistá

Budoucnost elektrických nákladních vozidel zůstává v USA nejistá
Fotografie: Daimler Truck
  • Ve Spojených státech je v provozu 766 stanic pro nákladní vozidla
  • Kalifornie stáhla svá přísná pravidla na vyřazování dieselových náklaďáků

Dieselové motory byly pro lidstvo dlouho klíčovým nástrojem pokroku, ale dnes jejich dopad na životní prostředí nelze ignorovat. Elektrická nákladní vozidla přinášejí alternativu, která eliminuje produkci oxidů dusíku, jemných částic i oxidu uhličitého a nabízí vyšší efektivitu. Přesto však jejich rozšíření brzdí několik klíčových překážek. Jednou z největších je podle webu cleantechnica.com nedostatečná nabíjecí infrastruktura.

V USA vznikl v roce 2023 federální program Charging and Fueling Infrastructure (CFI), jehož cílem je podpořit budování dobíjecích stanic. Mezi nejambicióznější návrhy patří projekt TESSERACT, který zahrnuje výstavbu devíti dobíjecích stanic pro elektrické nákladní vozy na trase z Kalifornie přes Arizonu až do Texasu. Stanice mají být vybaveny až dvanácti 750kW nabíječkami, které splňují podmínky pro federální financování. Tesla plánovala investovat 24 milionů dolarů vlastních prostředků a s pomocí federálních fondů spustit práci na tomto 1800 mil (cca 2900 km) dlouhém koridoru. Avšak i přes podporu kalifornských úřadů nebyl tento projekt schválen ve třech po sobě jdoucích kolech žádostí o financování. Na druhou stranu, jiné společnosti a státy uspěly v získávání prostředků na rozvoj dobíjecí infrastruktury. Podle statistik bylo koncem roku 2024 ve Spojených státech v provozu 766 stanic úrovně 3, což znamená postupný rozvoj dobíjecích míst i mimo hlavní metropole. Situace kolem financování infrastruktury pro elektrická nákladní vozidla však zůstává politicky citlivá.

Kalifornie ustupuje od přísných pravidel

Další překážkou na cestě k rozšíření elektrických nákladních vozidel je změna legislativy. Kalifornie, která se dlouhodobě snažila omezit používání dieselových vozidel a přejít na čisté technologie, musela čelit politickým a právním tlakům. Stát se rozhodl stáhnout svá přísná pravidla postupného vyřazování dieselových vozů, jelikož je nová administrativa pravděpodobně nepodpoří. Tím došlo k pozastavení jednoho z nejambicióznějších plánů na podporu vozidel s nulovými emisemi. Přesto se zdá, že trh elektrických nákladních vozidel postupně roste. V Kalifornii se v roce 2023 prodalo 18 000 nových vozidel s nulovými emisemi, což představuje významný meziroční nárůst. Klíčovým faktorem přijetí těchto technologií zůstávají celkové provozní náklady a dostupnost dobíjecí infrastruktury. Vývoj v této oblasti bude zásadní pro budoucnost nákladní dopravy nejen v USA, ale i globálně.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze