Před několika dny jsme informovali o tom, že plánované dotace na pořízení elektromobilu pro podnikatelské subjekty se odkládají. Dle našich informací z Ministerstva průmyslu a obchodu, které se chystalo letos v únoru otevřít dotační výzvu v oblasti podpory čisté mobility financované z Národního plánu obnovy, šlo zjednodušeně o to, že Evropská komise chce podporovat hlavně zavádění elektromobility ve veřejném sektoru (města, státní organizace a podobně), nikoliv v tom podnikatelském, kam měla plánovaná dotace mířit. Zdá se ovšem, že to není tak jednoduché, protože podle Asociace pro elektromobilitu, jejíž zástupce se jednání také účastnil, je důvod jiný.
Je potřeba zmínit, že evropské státy, které mají dotace na elektromobily plošně (například sousední Německo), na ně nevyužívají peníze z EU, ale podporu financují z vlastních zdrojů, případně s podílem automobilek. To by mohlo nasvědčovat tomu, že peníze z rozpočtu EU mají opravdu směřovat jen do veřejného sektoru a důvodem zamítnutí mohla být snaha jejich směřování do podnikatelského sektoru. Lukáš Hataš, výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu České republiky, ale situaci popisuje jinak: „Slibované dotace na pořízení elektromobilů byly připravovány ze dvou zdrojů. První program tvořily národní prostředky, ale ten byl s ohledem na ruskou invazi na Ukrajinu zatím odložen a druhý zdroj v rámci OP TAK měl využívat prostředky EU.“
Dotace se podle Hataše odloží kvůli chybě úředníků
„Bohužel úředníci MPO provedli v klasifikaci specifického cíle chybu. Udržitelná městská mobilita nemůže zahrnovat podporu pro podnikatele na nákup elektromobilů, protože to není v souladu s definovaným cílem. To bohužel současně MPO samo potvrzuje, protože argumentuje snížením emise CO2 u automobilek, a to nemá se zlepšením dopravy ve městech moc společného,“ pokračuje s vysvětlením problému. „Správným argumentem (specifickým cílem) mělo být zlepšení životního prostředí, a proto EK vydala observation letter, s výše uvedenými připomínkami, na který by mělo MPO aktivně reagovat a podporu zařadit do kapitoly ochrany ovzduší nebo podpory podnikání a dotace budou moci proběhnout,“ přidává i svůj návrh řešení.
Podle Lukáše Hataše by tedy dotace v této formě proběhnout mohly, jen by bylo nutné je správně zařadit. Je přesvědčený, že Evropská komise podpoří jakýkoli smysluplný projekt, který vede k dekarbonizaci a snížení závislosti na fosilních palivech. „Rozhodnutí EK je jen faktický důsledek chyb úředníků MPO, na které jsme již dříve upozorňovali. Evropská komise podpoří všechny smysluplné aktivity směřující k dekarbonizaci a eliminaci závislosti na dovozu fosilních paliv za stovky miliard z Ruska. V ČR se rozbíhá výroba baterií a v brzké době se podaří upravit dodavatelské řetězce tak aby nebyly nutně závislé na Číně. Připravují se také dvě linky na recyklaci baterii, které pomohou nastartovat bateriovou cirkulární ekonomiku. Staré moduly budou nejdříve sloužit jako úložiště a následně budou přepracovaný na nové články,“ dodává Hataš.
Ohledně dotací na elektromobily mají proběhnout ještě jednání. Pokud je to tak, jak tvrdí Lukáš Hataš, je reálná šance, že dotace nakonec budou, byť trochu později, než bylo původně v plánu. Alespoň ty, které měla jít z EU. Protože „národní dotace“ byly odloženy údajně kvůli ruské invazi na Ukrajinu, takže bude nejspíše záviset na vývoji situace tam.