Na veletrhu Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2025 v kalifornském Anaheimu bylo včera představeno nové těžké nákladní vozidlo XCIENT Fuel Cell s celkovou hmotností více než 15 tun. Hyundai tak potvrzuje své vedoucí postavení v oblasti vodíkové energetiky a pohonů a současně hodlá posílit svou roli v globálním přechodu na vodíkovou energii i pozici v segmentu užitkových vozidel na severoamerickém trhu. Vodíková divize značky (HTWO) využije rozsáhlé know-how a provozní zázemí společnosti ve výrobě, skladování, přepravě i využití vodíku k vytvoření čistějšího a odolnějšího ekosystému. Celosvětově první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo s vodíkovým pohonem bylo zkonstruováno specificky pro severoamerický trh.
Samotná řada XCIENT Fuel Cell se systémem palivových článků byla poprvé uvedena na trh už v roce 2020 a v současnosti je úspěšně provozována ve 13 zemích. První z nich bylo Švýcarsko, kde již flotila těchto vozidel najela přes 13 milionů kilometrů. Nový XCIENT je vybaven vylepšeným systémem palivových článků a od roku 2021 absolvoval mnoho přísných testů v různých podnebích a provozních podmínkách orientovaných na využití v Severní Americe. Provozní vlastnosti byly ve spolupráci s provozovateli vozových parků odladěny s ohledem na požadavky zákazníků například v přístavní dopravě a logistice na střední vzdálenosti. Optimalizace vnitřního designu přináší ještě vyšší úroveň praktičnosti a komfortu také řidičům.
Mezi vylepšení interiéru patří 12,3“ digitální panel sdružených přístrojů s přehledem nejdůležitějších informací. Na něj navazuje informační a zábavní systém s 12,3“ dotykovým displejem, jehož fyzická tlačítka na středové konzole usnadňují ovládání a zlepšují ergonomii. Nový model je také vybaven komplexním souborem vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems), jejichž funkce zvyšují bezpečnost a minimalizují únavu řidiče. Mezi ně patří například autonomní nouzové brzdění (Forward Collision-Avoidance Assist), asistent pro jízdu v pruhu LDW s upozorňováním na nebezpečí vyjetí z jízdního pruhu, inteligentní adaptivní tempomat či upozorňování na vozidla v mrtvém úhlu. Tahač XCIENT Fuel Cell dostal dvě sady palivových článků s hromadným výkonem 180 kW, sadu akumulátorů s kapacitou 72 kWh a jeden elektromotor s výkonem 350 kW a točivým momentem 2 237 Nm.
Maximální dojezd je 724 kilometrů za optimálních podmínek a vodík je uložen v deseti nádržích, přičemž celková hmotnost paliva je cca 68 kg. Pro Severní Ameriku je určen specifický tahač s celkovou hmotností přes 15 tun (Class 8). Nejvyšší přípustná hmotnost soupravy může činit až 37 tun, což umožňuje provoz v těžké nákladní dopravě.
