Hyundai po 18 měsících vývoje představil rallyový elektrospeciál

Hyundai po 18 měsících vývoje představil rallyový elektrospeciál
Fotografie: haydenpaddon.com
  • Prototyp stojí na základech modelu Kona
  • Výkonový potenciál vozu překračuje hranici 800 kW
  • Většina vývoje proběhla na Novém Zélandu
  • Na projekt dohlíží bývalá hvězda WRC Hayden Paddon

Po rychlém, a v mnoha ohledech drtivém, nástupu elektrických formulí do světa motorsportu přibývá sérií s podobnými úmysly. Elektrifikovat. Logicky tak přibývá i automobilek, které vyčleňují jednotlivé divize vývoji elektrických pohonných ústrojí. Hodně je v současnosti slyšet o vznikajícím projektu Extreme E, ale pozadu nezůstávají ani další, tradičnější disciplíny. Příkladem za všechny jsou rallyové soutěže.

Hodně angažovanou automobilkou v tomto odvětví je Hyundai. O vývoji rallyového speciálu přicházejí z Jižní Koreje zvěsti nepřetržitě někdy od konce roku 2018. Slavnostního momentu, kdy je představen hotový prototyp se dočkáváme až nyní, kdy o tom informuje například stuff.co.nz. Po dlouhých 18 měsících intenzivní práce. Že by ale šlo o klenot ryze korejský, to se říci nedá.

Pravdou sice je, že jako základ posloužil model Kona, ale jinak za zhruba 80 procent veškerého vývojového úsilí putuje kredit na Nový Zéland. Zde se ve spolupráci s pár dalšími subjekty a pod dohledem bývalé rallyové hvězdy Haydena Paddona postarali o klíčové prvky šasi, aerodynamiky a systémů zavěšení, řízení, chlazení a elektroniky.

„Na papíře je tohle auto rychlejší než klasický spalovák. Disponuje lepším rozložením hmotnosti, a protože je zde méně pohyblivých součástí, je zároveň i spolehlivější. Další výhodou je nekonečný potenciál v oblasti technologie, elektroniky a konstrukce auta,“přibližuje rallyovou novinku Hayden Paddon.

Potenciál skrývající se v útrobách je údajně až 800 kW výkonu. Nepočítáme-li nyní speciály drápající se na Pikes Peak, pak jde o jedno z nejvýkonnějších aut. Prototyp letící po šotolině na videu níže má nicméně „pouze“ poloviční výkon. Díky tomu ale může společnost lépe porovnávat data se současnými WRC vozy, jejichž výkon je obdobný. Rozdíl je pochopitelně v hmotnosti. Zatímco průměrný WRC vůz váží okolo 1 200 kilogramů, elektrospeciál Hyundai v závodním režimu má o 200 kg více. Většina hmotnosti jako u většiny elektromobilů je ale u podlahy. A jak známo, čím lepší těžiště v rallye autě je, tím se zvyšují šance na úspěch.

Projekt nyní poputuje do fáze 8měsíčního testování. Následně je v plánu účast v soutěžích na Novém Zélandu, ale i na mezinárodní úrovni. To vše ve druhé polovině roku 2021. Dalším projektem vznikajícím na území tohoto tichomořského státu pak má být vodíkový offroad.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze