Automobilku Tesla můžeme zcela jistě označit za jednoho z nejprogresivnějších, nejinovativnějších a nejzajímavějších výrobců automobilů, který se za několik posledních desetiletí objevil. Mnozí Teslu srovnávají s jinou úspěšnou americkou automobilkou, která byla založena před 116 lety, a to s Fordem, se kterým Tesla sdílí podobný počáteční příběh stojící na silném vůdci i inovativních postupech, ale také na podceňování ze strany okolí a především chuti dělat z budoucnosti současnost. Pojďte s námi poznat tento neuvěřitelný příběh o něco blíže.
Na počátku byla vize
Mnoho lidí má za to, že na počátku Tesly stál Elon Musk, avšak pravda je trochu jinde. Historie Tesly se začala psát v roce 2003. Tehdy dvojice inženýrů ze Silicon Valley, Martin Eberhard a Marc Tarpenning, kteří se inspirovali u právě končícího programu GM EV1, kde GM zkoumalo možnosti čistě elektrického pohonu u vozu, začali přemýšlet o stavbě vlastního rychlého elektromobilu. Inspirací jim byl také malý čistě elektrický roadster jménem Tzero, zkonstruovaný americkou společností AC Propulsion již v roce 1997. Vůz jim zcela učaroval, a tak na něm začali demonstrovat potenciál elektromotoru pod kapotou.
Právě tento vůz se stal základem pro zrod obchodního plánu nové automobilky Tesla Motors, pojmenované po srbském géniovi Nikolu Teslovi. Zpočátku měla společnost pouze 20 zaměstnanců, ale zcela jasnou vizi postavit sportovní automobil, který nemá v dějinách automobilového průmyslu obdoby.
Aby však automobilka mohla začít s vývojem takového automobilu, potřebovala dostatečný kapitál, kterým zakladatelé společnosti nedisponovali. Proto začali hledat investory. A jednou z osob, kterou oslovili, byl také Elon Musk. Tarpenning, který byl tak trochu blázen do vesmíru, se s Muskem seznámil již v roce 2001. Musk měl v té době za sebou úspěšný prodej společnosti PayPal za 1,5 miliardy dolarů (v té době přibližně 57 miliard korun) a plánoval založit vlastní vesmírnou společnost s názvem SpaceX.
Jednoho dne přišel Muskovi tento e-mail: „Rádi bychom s vámi mluvili o společnosti Tesla Motors, zvláště pokud by vás zajímala investice do společnosti. Věříme, že jste řídil Tzero. Pokud ano, již víte, že je možné vyrobit výkonný elektrický vůz. Rádi bychom vás přesvědčili, že to může být výnosné. Chceme vytvořit společnost s velmi vysokým potenciálem růstu a zároveň narušit kompromis mezi jízdním výkonem a účinností.“ Musk na tento e-mail zareagoval okamžitým domluvením schůzky. Ta měla původně trvat 30 minut, ale nakonec se protáhla na dvě hodiny, protože si Musk s Eberhardem skvěle porozuměli a zjistili, že oba mají stejný pohled na věc.
Výsledkem schůzky byla Muskova investice ve výši 7,5 milionu dolarů (v té době přibližně 187,5 milionu korun) a získání pozice předsedy představenstva. Nikdo v té době ještě nemohl tušit, jak významnou osobou se Musk v budoucnu pro Teslu stane, a že to bude právě on, který z ní udělá světového producenta špičkových elektromobilů, kterým automobilka bezesporu je.
Roadster time
S přílivem nového kapitálu bylo konečně možné pustit se do vývoje vlastního elektrického vozu, dnes známého jako Roadster první generace. Ovšem začínat vyvíjet vůz zcela od základu by znamenalo nejen vynaložit obrovské množství financí a zaměstnat celou řadu expertů, ale především by vývoj trval velmi dlouhou dobu s poměrně nejistým výsledkem. Tesla se proto rozhodla využít komponenty jiného výrobce a opět napomohly kontakty zakladatelů značky, kteří se znali s lidmi z anglické automobilky Lotus. Významně zde napomohl také Malcom Powel, bývalý projektový manažer Lotusu, který začal pracovat pro Teslu a později se stal jakýmsi mostem mezi oběma společnostmi.
V roce 2005 Tesla podepsala s Lotusem smlouvu, na základě které začal anglický výrobce dodávat Tesle sportovní podvozek a pomohl s designem konstrukce karoserie. Základem pro tento vůz se stal model Lotus Elise, což je roadster vybavený přeplňovaným, 1,8litrovým motorem o výkonu 250 kW se zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy.
V roce 2006 pracovala Tesla na svém projektu stále v utajení. Bylo však velmi těžké pracovat na extrémně výkonném, plně elektrickém sportovním voze, navíc s takovými investory, jako byli Sergey Brin a Lary Page, zakladatelé Googlu, aniž by o tom někdo zvenčí věděl. Když proto 19. července 2006 Tesla slavnostně představila prototyp Roadsteru, téměř všichni vůz znali do posledního detailu.
Samotná premiéra se sice neobešla bez některých technických potíží, ovšem každý, kdo si dopřál testovací jízdu, byl doslova uchvácen. I proto společnost dva týdny po premiéře držela předobjednávky již na 127 kusů toho elektromobilu. Plánem Eberharda bylo zahájit dodávky ještě tentýž rok, v roce 2007 prodat 500 kusů Roadsteru a v roce 2008 již mít ziskovou společnost.
Tady je Muskovo!
Výroba Roadsteru se ovšem začala komplikovat. Bylo totiž nutné přepracovat design vozu do elegantnější podoby a zároveň ustálit finanční toky v rostoucí společnosti. Stále více práce a neshody s Muskem donutily Martina Eberharda rezignovat na svou funkci, na jehož místo generálního ředitele byl dočasně dosazen Michael Marks, kterého později trvale nahradil Ze'ev Drori. Eberhard zůstal v Tesle pouze coby člen poradního sboru, aby se mohl co nejvíce soustředit na nový projekt pojmenovaný Whitestar, který bude později znám pod jménem Model S.
Již v této době představil Musk svou vizi příštích kroků společnosti. Plán byl vcelku jednoduchý. Za utržené peníze z prodeje Roadsteru začne Tesla pracovat na dostupnějším elektromobilu a jeho prodejem si vydělá na vývoj ještě dostupnějšího elektromobilu.
Rok 2008 by se dal označit za rok Elona Muska. Sbíral nejrůznější podnikatelská ocenění a postupně začal v Tesle přebírat absolutní moc. V lednu roku 2008 Teslu definitivně opustili její zakladatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning, což Muskovi otevřelo prostor pro plné ovládnutí společnosti. 17. března spustila Tesla svou první výrobní linku, ze které začala sjíždět Tesla Roadster ve své sériové podobě. Ta nabízela dojezd 320 kilometrů na jedno nabití a hned několik motorových variant o výkonu 185 kW až 215 kW ve verzi Sport. Vůbec první Roadster obdržel Elon Musk, který jej následně v roce 2018 vyslal v raketě Falcon Heavy do vesmíru.
V říjnu roku 2008 se Elon Musk stává generálním ředitelem společnosti, čímž definitivně potvrzuje svou vládu nad celou Teslou. Okamžitě propouští 25 % všech zaměstnanců v rámci úspor a tím uzavírá první velkou kapitolu automobilky. V té době však ještě netuší, že před ním stojí celá řada dalších podobně těžkých rozhodnutí a že se Tesla bude hned několikrát pohybovat na hraně své existence. O tom však až v dalším dílu našeho miniseriálu věnovanému automobilce Tesla.