Již potřetí se vydáváme na exkurzi do minulosti kalifornského výrobce elektromobilů. V minulých dvou dílech jsme nahlédli do úplných začátků této automobilky, které se točily především kolem modelu Roadster, a druhý díl nás zavedl do historie automobilky od momentu, kdy její otěže převzal Elon Musk. Ten musel svádět velké boje za to, aby automobilka finančně ustála veškeré problémy, které se objevily, a aby skutečně mohla začít vyrábět vůz, který se stane prvním masově dostupným elektromobilem.
Velké plány
Právě tento automobil je jakýmsi pomyslným krokem do třetí velké kapitoly historie Tesly. Model 3, který se stal pro automobilku klíčovým, byl představen 31. března roku 2016. Elon Musk slíbil elektromobil s výjimečnými vlastnostmi, jehož cena bude startovat na 35 tisících dolarech (800 tisíc korun), tedy částce, kterou si za elektromobil konečně mohou dovolit dát i příslušníci nižších ekonomických vrstev.
S Modelem 3 však přišly i nové náklady. Proto Tesla opět prodala balík akcií v celkové hodnotě 1,46 miliardy dolarů (v té době přibližně 35 miliard korun), aby získala peníze na přestavbu své továrny ve Fremontu. Sám Musk tehdy odhadoval náklady na výstavbu nových linek a zázemí na 2 miliardy dolarů, aby bylo možné splnit cíl výroby 500 tisíc vozů do konce roku 2018.
Tento odhad byl skutečně velmi odvážný, protože se jednalo o šestinásobek výrobní kapacity automobilky z roku 2016. A jak to tak u Tesly bývá, odhady byly zcela liché. Za první polovinu roku automobilka na místo slibovaných 100 až 200 tisíc vozidel vyrobila pouze 55 tisíc. To však nebyl jediný problém, který se objevil. V květnu 2016 se stala první nehoda při aktivovaném systému Autopilot, po které přišla celá řada dalších podobných incidentů. A svět se začal ptát, zda je tento systém skutečně tak bezpečný, jak Tesla uvádí.
Naštěstí pro Teslu však vzápětí přišla zpráva z Národní správy bezpečnosti provozu, která na základě svých testů udělila Modelu X nejvyšší doposud udělené hodnocení bezpečnosti. Tím byla opět navrácena pošramocená pověst vozů a Tesla se mohla dál věnovat své činnosti.
Tesla skutečnou automobilkou
Odkoupením společnosti SolarCity za 2,6 miliardy dolarů (téměř 60 miliard) Tesla obohatila svou divizi energetických řešení o nové technologie. Mimo to Tesla udělala v tomto období několik dalších investic do jiných společností, které jí měly pomáhat ve vývoji jejich produktů. Zároveň od svého podílu v Tesle upustila Toyota. Jak efektivní jsou její energetická řešení, Tesla předvedla na ostrově Ta´u, který je díky ní energeticky 100 % soběstačný. A také v Austrálii, kde vybudovala největší baterii světa, která pomáhá řešit tamní problémy s častými výpadky dodávek energie.
16. listopadu Tesla představila dva zcela nové projekty. Prvním byl plně elektrický tahač Semi, který by Tesla ráda vyráběla ve dvou verzích, a druhým projektem byla druhá generace Roadsteru, který by se měl stát nejrychlejším elektrickým vozem na světě. Musk navíc oznámil, že oba automobily by společnost ráda začala vyrábět v roce 2019.
Jak jistě víte, tyto cíle se splnit nepodařilo, stejně jako plán vyrábět 5 tisíc Modelů 3 týdně. V lednu 2018 jich Tesla vyrobila necelé 2,5 tisíce a Musk oznámil, že továrna ve Fremontu prožívá výrobní peklo, ze kterého se jí podařilo dostat až v červnu minulého roku. 2. července tak automobilka hrdě ohlásila výrobní kapacitu 5 tisíc Modelů 3 týdně a Musk řekl, že s tím se stává z Tesly opravdová automobilka.
Tento úspěch měl dost možná na svědomí Starman, kterého Musk vystřelil ve svém Roadsteru do vesmíru v únoru téhož roku, a ten se tak za Teslu kdesi nahoře přimluvil. Modelu 3 se totiž od uvedení na trh neuvěřitelně daří a podařilo se mu uzmout Nissanu LEAF titul nejprodávanějšího elektromobilu na světě.
Privatizační tweet
Nebyla by to však Tesla, kdyby se vzápětí neobjevily další problémy, které se tentokráte dotkly samotného Elona Muska. Ten totiž na svůj twitterový účet napsal, že uvažuje nad privatizací Tesly, což způsobilo okamžitý nárůst hodnoty akcií Tesly o 10 %. Musk však od těchto plánů velmi rychle ustoupil, což se nelíbilo americké Komisi pro cenné papíry, která na Muska podala žalobu. Výsledek? Tesla musela zaplatit pokutu 20 milionů dolarů (přibližně 460 milionů korun) a Musk se vzdal křesla předsedy představenstva společnosti.
Rok 2019 zahájila Tesla poměrně nepříjemně pro některé své zaměstnance. Celkem propustila 7 % pracovníků a jako by tím spustila vlnu odchodů poměrně klíčových lidí. Jedním z nich byl i právní zástupce společnosti Dane Butswinkas či finanční ředitel Deepak Ahuja.
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
— Elon Musk (@elonmusk) 7. srpna 2018
V březnu Tesla opět nechala nahlédnout do plánované budoucnosti a představila chystané SUV vycházející z Modelu 3, které pojmenovala Model Y. Zároveň s tím automobilka předpokládala, že tento vůz bude jejím nejprodávanějším automobilem a prodeje předčí i Model 3. A to jsme se ještě nezmínili o Tesle Cybertruck, která plní přední strany nejen internetových médií.
Tesla tak i nadále pokračuje ve své cestě za budoucností, která je neustále lemována problémy, ale i velkými úspěchy. V současné době je velmi těžké předpovídat, jak bude budoucnost Tesly vypadat. Automobilka má nově továrnu v Šanghaji a další se začíná stavět kousek od Berlína.
Držme tedy Tesle palce, aby se jí podařilo dostát veškerých slibů a realizovat všechny projekty.