Historie automobilky Tesla, 2. díl: velká čísla

Historie automobilky Tesla, 2. díl: velká čísla
  • Mezi roky 2008 až 2015 byla Tesla několikrát nad propastí absolutního bankrotu
  • Vždy tu však byli investoři, kteří jí nedovolili padnout na úplné dno
  • I díky tomu byla Tesla schopna vyprodukovat Model S a Model X i nabídnout bezplatné dobíjení vozů a začít tvořit nová energetická řešení pro domácnosti
  • To vše směřovalo k jedinému cíli, kterým bylo vyrobit dostupný elektromobil

V našem minulém vyprávění jsme nahlédli do začátků slavné kalifornské automobilky Tesla, u kterých nestál Elon Musk, jak si mnoho lidí myslí, ale pánové Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Ti celý projekt výroby elektromobilů navrhli, pojmenovali a nebýt jich, Tesla by dnes zcela jistě vůbec neexistovala.

Elon Musk se do projektu zapojil až později, byly to však jeho finance a nápady, které pomohly automobilce s realizací svého vůbec prvního automobilu, kterým se stal Tesla Roadster. Musk postupem času přebíral ve společnosti stále větší moc, až došlo k odchodu samotných zakladatelů. Tím se začala psát zcela nová kapitola historie této automobilky.

Tesla Fremont Factory

Na hraně života a smrti

V polovině roku 2008 stály před Elonem Muskem dvě velké výzvy. V rámci vize bylo nutné přijít na trh s prvním cenově dostupným elektromobilem, který nebude sloužit pouze pro občasné adrenalinové vyjížďky, ale bude se jednat o plnohodnotný rodinný vůz. To by nebyl tak velký problém, kdyby se Tesla nedostala do velmi nepříjemné finanční situace, během které měla k dispozici pouze 9 milionů dolarů, tehdy přibližně 153 milionů korun. Společnosti hrozilo, že nebude schopna dodávat objednané Roadstery, za které zákazníci zaplatili až 109 tisíc dolarů za kus (téměř 2 miliony korun). Ve snaze uniknout krachu začala Tesla v listopadu 2008 emitovat konvertibilní dluhopisy ve výši 40 milionů dolarů (680 milionů dolarů), které jí pomohly splnit veškeré výrobní cíle a především se vyhnout bankrotu.

Tesle tak již nestálo nic v cestě dokončit vývoj prototypu vycházejícího z původního projektu Whitestar. Tak vznikl koncept Modelu S, luxusního čtyřdveřového sedanu s výkonem 518 koňských sil, jehož cena začínala již na 76 tisících dolarech, tedy přibližně 1,5 milionu korun. Koncept byl představen 26. března 2009 a předznamenával velkou budoucnost automobilky.

Elon Musk při prezentaci Modelu S

To by však nesměla přijít finanční krize, která ochromila ekonomiku celého světa a kalifornskému výrobci elektromobilů málem podepsala rozsudek smrti. Zachráncem Tesly se v květnu roku 2009 stal Daimler, který získal desetiprocentní podíl ve společnosti díky téměř miliardové investici. K té navíc přibyla půjčka od Amerického ministerstva pro energetiku ve výši téměř 9 miliard korun.

Elona Muska po takto masivních investicích mohlo trápit snad jen obvinění ze strany zakladatele a bývalého generálního ředitele Tesly, Martina Eberharda, který jej obvinil z toho, že na něj v nejrůznějších rozhovorech svaloval vinu za problémy Tesly. Soudní spor se táhl až do září stejného roku, kdy Martin Ebergard žalobu stáhl.

Nové sídlo Tesly v Palo Alto

Již v srpnu oznámilo vedení Tesly přesun na novou adresu, kterou se stalo známé Palo Alto v Kalifornii, jedno z ústředních míst celého Silicon Valley. Tesla tím pro sebe získala adresu přímo v dění těch největších technologických pokroků světa a připravuje se vstoupit mezi velké automobilové hráče.

Ve jménu Modelů

Tesla měla v této době natolik silné postavení, že se rozhodla vstoupit na burzu. 29. června 2010 proto vstoupila na ryze elektronický burzovní trh NASDAQ, kde se začaly akcie společnosti prodávat za 17 dolarů za kus, v té době zhruba 350 korun. Po této první veřejné nabídce akcií Tesla získala dalších 226 milionů dolarů, tedy v přepočtu více než 4,5 miliardy korun. Den poté navíc do Tesly vlila 50 milionů dolarů (1 miliardu korun) Toyota, která se chtěla s Teslou podílet na vývoji elektrických automobilů a jejich dílů.

V té době se Tesla pomalu ale jistě připravovala na zahájení produkce Modelu S. Prvním krokem bylo odkoupení bývalé továrny společnosti GM a Toyota ve Fremontu v říjnu roku 2010. O rok později byla v továrně uspořádána soukromá akce, na které byla poprvé představena téměř finální podoba Modelu S.

Továrna Tesly ve Fremontu

Rok 2012 byl pro Teslu velice významný. Na jeho začátku Elon Musk představil chystanou novinku v podobě Modelu X. Toto čistě elektrické luxusní SUV zaujalo netradičně řešeným otevíráním zadních dveří směrem vzhůru a také obdobným dojezdem na jedno nabití jako sliboval Model S. Výroba Modelu S byla zahájena o pár měsíců později, v původním výrobním tempu 15 až 20 sestavených vozů týdně.

Kromě zcela unikátního elektromobilu si majitelé této novinky začali velmi rychle zvykat i na bezplatné dobíjení vozu. To Tesla nabídla ihned poté, co začala s budováním sítě svých dobíjecích stanic Supercharger, které jako první začala stavět na několika místech v Kalifornii.

Nabíjení vozu Tesla

Není příliš známo, že krátce po uvedení Modelu S na trh došlo k prudkému poklesu ceny akcií Tesly. Tento pokles byl tak silný, že Elon Musk začal uvažovat o prodeji celé společnosti Googlu za 6 miliard dolarů. Ovšem v květnu roku 2013 přišly tolik očekávané tržby, díky kterým nakonec k dohodě nedošlo. Tesle se totiž podařilo dosáhnout historicky prvního kvartálu, ze kterého vycházela se ziskem.

Jedna novinka za druhou

Tento úspěch jako by vlil automobilce do žil zcela novou energii. Tesla zahájila výstavbu své továrny Gigafactory 1 v nevadské poušti, k jejímuž financování využila prodeje dluhopisů ve výši 2 miliard amerických dolarů, tedy přibližně 40 miliard korun. Nedlouho poté Musk představil novinku v podobě poloautonomního řízení, ve kterém podle jeho slov spočívá velká budoucnost, kterou si mohli řidiči otestovat o rok později.

Kromě výstavby Gigafactory a vývoje systému Autopilot zaměstnávalo Teslu také nové odvětví podnikání, kterým byla energetická řešení pro domácnosti. Společnost v dubnu 2015 představila své domácí baterie Powerpack, které jsou schopny ukládat energii získanou například ze solárních střech, na jejichž výrobu se Tesla taktéž chystá.

Tesla Powerpack

V září roku 2015 Tesla zahájila výrobu a dodávky svého luxusního plně elektrického SUV Model X. Jeho cena startovala na 89 tisících dolarů, tehdy to znamenalo něco málo přes 2 miliony korun. Ovšem největší zájem byl o dražší verze, jejichž cena běžně přesahovala 100 tisíc dolarů, tedy 2 miliony a 400 tisíc korun. S Modelem X přišel také výše zmíněný Autopilot. Řidiči však byli zpočátku trochu zmateni, jelikož systém vyžadoval jejich pozornost a ruce musely zůstat na volantu.

Tyto novinky zahajují třetí velkou kapitolu historie Tesly, která se týká především krocení svých velkých myšlenek a snahy dosáhnout všech vytyčených cílů. S rokem 2016 totiž přichází představení automobilu, díky kterému si Tesla mohla odškrtnout další z bodů Muskova vizionářského plánu. Tímto vozem byl Model 3, první masově dostupný elektromobil značky Tesla, který pro automobilku znamenal, a stále ještě znamená, klíčový projekt. Právě s tímto vozem se Tesla stala plnohodnotnou automobilkou a právě do tohoto vozu vložila společnost naděje na svou budoucnost. Ta ovšem nebude tak růžová, jak by si Elon Musk a všichni zaměstnanci a akcionáři Tesly přáli. O tom však až v dalším pokračování našeho seriálu.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze