Tesla se nedávno vydala znovu proti proudu. Zatímco ostatní výrobci používají při vývoji systémů autonomního řízení všech úrovní radary i LiDARy, Tesla to udělala přesně naopak a radar ze svého senzorického systému Vision odstranila. Dokonce ji to stálo dočasné odebrání elitních bezpečnostních ratingů u dvou renomovaných amerických organizací, protože vozy bez radaru přišly na trh s nehotovým softwarem, kvůli němuž na několik týdnů přestaly fungovat některé významné bezpečnostní funkce. Jenže dnes už vše funguje, jak má. Elon Musk přitom nepřestává vysvětlovat, že hardwarově jednodušší a levnější kamera je lepším řešením. Serveru electrek.co dokonce poněkud polopaticky vysvětlil: „Celý silniční provoz odjakživa funguje díky očím a mozku. Když si za oči dosadíme optické zobrazovače a za mozek křemíkovou neuronovou síť, pochopíme, proč je tato kombinace tím správným řešením i pro samořídicí auta.“
A proč tato debata vůbec vznikla? Radar dokáže, na rozdíl od kamery, měřit hloubku obrazu, tedy onen třetí rozměr. Ten lze z kamery pouze dovozovat. A přesně to má za úkol neuronová síť, která, podobně jako mozek, rovněž zpracovává dvourozměrný obraz světa a třetí rozměr mu „dopočítává“. Jenže jak to dělá a nakolik lze věřit prohlášením Tesly, že dosahuje lepších výsledků než klasický radar, to jsme si mohli jen domýšlet. Až dosud. Americký hacker Green totiž pronikl do přísně chráněného softwaru vlastní Tesly s modulem FSD, dostal tak možnost spatřit svět jejíma „očima“. A nejen to, záznam z jedoucího automobilu natočil a zveřejnil. Takže si každý může udělat obrázek o tom, jak Tesla vidí okolní svět v pohybu a jak vzniklý virtuální obraz odpovídá skutečnosti.
Holiday weekends are great for some fun are not they?
— green (@greentheonly) July 7, 2021
Worked with @rice_fry on the Tesla depth perception NN.
Remember that stuff in https://t.co/4iQvrODrAl?
Well, the cars actually have a depth perceiving net inside indeed. though unlike what's shown it's a lot lower res
Druhá prezentace ukazuje, jak Tesla svůj systém představuje odborné veřejnosti. Jsou na ní podobné obrázky, jen ve větších rozlišení, a také důležitý detail. Že si neuronová síť, která by se měla dostávat do nových a nových vozů Tesla, vytváří obraz okolního světa z jednotlivých bodů. A také, jak sleduje pohybující se objekty v okolním provozu. Hacker dodal, že neuronová síť běží s jedinou ze tří předních kamer (na voze jich je celkem osm), a to při aktivovaném režimu „city driving“. Bude prostá optika díky umělé inteligenci stačit k nahrazení předností radaru? Podle prezentace se zdá, že ano, uvidíme, co přinese budoucnost. V případě Muskova úspěchu totiž nade vší pochybnost drahé radary rychle skončí i ve všech ostatních autech.
(electrek.co: The whole road system is designed to work with optical imagers (eyes) and neural nets (brain). That’s why cameras and SILICON neural nets are the solution.)