Jedna z největších stálic automobilového nebe, šéfdesignér automobilky Mercedes-Benz Gorden Wagener, odstoupí na vlastní žádost ze své pozice v lednu následujícího roku a nahradí jej dosavadní vedoucí návrhář divize výkonných derivátů Mercedes-AMG Bastian Baudy. Důvod tohoto kroku automobilka oficiálně nesdělila, avšak podle Automotive News Europe čelil Wagener široké interní kritice za vzhled čistě elektrických modelů EQE a EQS, který byl zřejmě hlavní příčinou jejich neuspokojivých prodejů.
Gorden Wagener nastoupil k třícípé hvězdě po krátkém angažmá u Volkswagenu a Mazdy v roce 1997, ještě v době, kdy designové oddělení vedl samotný Bruno Sacco, který v osmdesátých letech přepsal dějiny automobilky svými nezapomenutelnými modely W 201 (řečený Baby-Benz), W 124, W 126 (vulgo Čína) a v devadesátých potom Mercedesy W 140 (Mamut) a R 129 (Žehlička). Jeho učitelem tedy byl mistr nad mistry, přesto se však Wagener vydal svou cestou. Nadaný mladý Němec v hierarchii stoupal velmi rychle a už v roce 2008 se stal šéfdesignérem. Tou dobou mu bylo 39 let a byl tak do té doby historicky vůbec nejmladším návrhářem, který se dopracoval na takovou pozici. A o osm let později dostal na starosti design celého koncernu.
Nedlouho po převzetí mercedesovského tvarosloví udělal pomyslnou čáru za dosavadním složitým, industriálním designem svého konzervativního předchůdce Petera Pfeiffera a vyhlásil novou filozofii Sensual Purity. V jejím rámci došlo na potlačení hran, čisté plochy, sošnost a vizuální jednoduchost. Dosud hranaté Mercedesy se pod jeho vedením změnily v oblé artefakty a v dlouhé řadě jeho výtvorů nechybějí opravdové skvosty, ať už co estetiky, nebo do prodejního úspěchu. Právě on přivedl na svět extrémně úspěšnou, oblou řadu GLC, kterou i přejmenoval, aby ji zcela odřízl od výrazně hranatého předchůdce GLK. Jeho práce je změna třídy A z malého MPV na konvenční hatchback. On stojí za příchodem nezařaditelného čtyřdveřového kupé CLS, jehož uvedení si Wagener musel téměř vydupat, avšak rychle se stal fenoménem. Za svůj největší majstrštyk považuje kupé AMG-GT, stvořil však i SLR McLaren či koncept supersportu AMG ONE.
S jeho přicházejícími novými modely se budeme ještě nějakou dobu setkávat, včetně nových tříd C a E, které vstoupí na trh v roce 2026, respektive 2027. Wagener nejenže kompletně změnil design Mercedesů, držel primát i v jiném ohledu. Ačkoliv rodák ze superprůmyslového Essenu, byl prvním z nedlouhé řady šéfdesignéru značky, kdo nebyl vystudovaným inženýrem, ale „jen“ čistým designérem. Jeho kreativitu tak nezatěžovalo technické myšlení. Neomezoval se jen na automobily; měl pod sebou i návrhářské týmy, tvořící helikoptéry, luxusní jachty a třeba i architekty, navrhující například extravagantní mrakodrapy Mercedes-Benz Places v Dubaji či Miami.
Jak to tak vizionáři mívají, i Gorden Wagener šlápl vedle. Bohužel v kritické době nástupu elektromobility. Jeho tvary modelů EQS a EQE se u zákazníků nesetkaly s pochopením a následný krok do druhého extrému, kdy se novější modely z elektrické řady EQ podobaly spalovacím modelů jako vejce vejci, rovněž nebyl vždy úspěšný. Vedlo to až k brzkému opouštění této nomenklatury a nové čistě elektrické Mercedesy se už druhým rokem pojmenovávají pouhým přídomkem EQ k názvu modelové řady. Rovněž gigantická obrazovka Hyperscreen, ačkoliv se stala technologickou ikonou, konzervativnějším mercedesistům příliš nevoní a sám Wagener v rozhovorech naznačoval, že další cesta povede k něčemu, co sám nazval hyperanalogovým přístupem.
Wagenerův nástupce Bastian Baudy naštěstí není žádným zelenáčem, i když svým věkem 41 let stále patří mezi nejmladší mezi šéfdesignéry. Na rozdíl od svého předchůdce je od samotného počátku věrný Mercedesu, pro který pracuje od svého absolutoria na fakultě dopravního designu univerzity Pforzheim. Svou kariéru vylepšuje rovněž velmi rychle, zejména od svého hvězdného okamžiku v roce 2013, když se svou skicou vyhrál interní soutěž o podobu virtuálního konceptu AMG Vision Gran Turismo pro eponymní hru Gran Turismo 6. Jeho návrh byl tak povedený, že se dočkal dokonce fyzické realizace, a to hned v pěti kusech. V poslední době je Baudy oceňován za své příspěvky k finální podobě nových modelů.
