GM Hy-wire

Elektromobily, které neznáte
2
GM Hy-wire
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Prototyp vodíkového automobilu postavil General Motors v roce 2002
  • Byl připraven na sériovou výrobu elektromobilů, poháněných vodíkovými články
  • Zkonstruován byl podle zcela nové koncepce AUTOnomy

V roce 2002 překvapil největší americký automobilový koncern General Motors představením zcela nového konceptu pětimístného osobního vozu GM Hy-wire, připraveného pro sériovou výrobu. Označení Hy-wire prozrazuje použití nových technologií, a to vodíkových palivových článků coby zdroje elektrické energie pro trakční elektromotor, ale také ovládání „by-wire“, tedy po drátě bez mechanické vazby. Měli jsme vzácnou příležitost v létě 2002 se nejen seznámit s konceptem GM Hy-wire na kalifornském okruhu Buttonwillow Raceway, ale také tam v rámci technologického dne General Motors (dále GM) osobně vyzkoušet prototypy velkoprostorového Opelu Zafira HydroGen1 (s vodíkovými palivovými články) a upraveného experimentálního sedanu Opel Astra x-by-wire SKF (spolupráce se známou švédskou firmou SKF).

Překvapení ve Fréjusu

Nízký podvozek AUTOnomy, na němž je GM Hy-wire postaven, vznikl jako speciální plošinová konstrukce výhradně pro elektrickou trakci se zabudovanou soustavou palivové články/nádrže vodíku. Má tvar skateboardu a umožňuje montáž různých karoserií, resp. nástaveb. Larry Burns, tehdejší viceprezident GM pro pokrokové technologie, představil na detroitském autosalonu NAIAS 2002 první verzi jako sportovní vůz GM AUTOnomy s aerodynamicky optimalizovanými tvary futuristického kupé. Následoval zmíněný GM Hy-wire, veřejnosti představený na autosalonu v Paříži na podzim 2002, se kterým jsme se seznámili už v srpnu v Kalifornii.

GM Hy-wire při testování na francouzském letišti ve Fréjusu v roce 2002

Když Larry Burns sliboval, že vůz vyzkoušíme na vlastní kůži, moc jsme mu nevěřili. On však splnil slovo, koncem roku 2002 jsme odletěli do Nice a na okruhu Velké ceny Monaka formule 1 vyzkoušeli vodíkové Opely Zafira HydroGen3, ale ještě o den dříve odletěli vrtulníkem na letiště ve Fréjusu, kde na nás čekal prototyp GM Hy-wire, zatím bez silniční homologace, takže jsme směli testovat jen na opuštěné dráze bývalého vojenského letiště!

Za volantem milionového prototypu

Byli jsme důkladně proškoleni, protože šlo o experimentální prototyp, jenž vznikl investicí milionů dolarů. Samozřejmě to byl úžasný zážitek, futuristické vozidlo s bohatě prosklenou jednoprostorovou karoserií dostalo vzhledem k absenci spalovacího motoru zcela plochou podlahu, díky ovládání x-by-wire zmizely pedály a sloupek řízení. Modifikovaný volant s otočnými rukojeťmi pro zrychlování, zpomalování a zastavení, lze příčně posouvat z levé na pravou stranu a zpět, takže jsme si s vývojovým inženýrem mohli předávat řízení! Technik švédské firmy SKF, která s GM spolupracovala na vývoji systémů x-by-wire, s pomocí laptopu vůz naprogramoval pro konkrétní podmínky jízdy, například zvětšil převod řízení GM X-Drive, aby nebylo příliš strmé, a na letištním okruhu jsme projeli dvě kola. Rychlost drahého prototypu byla z bezpečnostních důvodů omezena, ale i tak bylo zřejmé, že dynamika je na úrovni současných automobilů.

Sofistikovaná konstrukce

Systém ovládání na volantu je zdvojený, lhostejno brzdíte-li nebo přidáváte vpravo či vlevo, otáčení obou rukojetí slouží zrychlování (jako na motocyklu), zatímco stlačení vertikálně situovaných tlačítek vždy aktivuje brzdění. GM Hy-wire se pohybuje svižně, ale hlavně tiše jako elektromobil, jeho podvozek s hydraulickým tlumením však nebyl ještě dokončen, takže jízdní vlastnosti nebyly nejlepší, nicméně smyslem cvičení byla demonstrace nových technologií palivových článků a elektronického ovládání. Naprogramovat lze funkci poháněcí soustavy, ale i tlumení podvozku, strmost řízení, či nastavení brzdové soustavy.

Funkce vodíkového elektromobilu GM Hy-wire byly nastaveny před jízdou. Volant s otočnými rukojeťmi byl příčně posuvný pro předání řízení mezi jezdci na předních sedadlech

Na hliníkovém podvozku je karoserie z plastů a oceli, připevněná v deseti kotevních bodech a propojená elektrickým portem, v případě GM Hy-wire pro čtyři až pět osob ve dvou řadách sedadel (svezli jsme se i vzadu). Podle vize GM se měla tato vozidla FCEV na platformě AUTOnomy prodávat od roku 2008 fleetovým uživatelům a od 2010 také soukromým klientům, předpokládal se odbyt až jednoho milionu vozů FCEV ročně. Nic z toho se nestalo, vývoj sice pokračoval, ale hospodářská krize vedla v roce 2009 k bankrotu General Motors Corporation, která se po reorganizaci změnila znovu na General Motors Company a ke klasickým elektromobilům s akumulátory vrátila až v posledních letech.

Pojízdný zkušební podvozek GM AUTOnomy bez karoserie a další z aplikovaných karoserií, tentokrát Coupe

GM HY-WIRE (2002)

Poháněcí soustava: třífázový asynchronní elektromotor, uložený vpředu napříč s integrální řídicí elektronikou; 250/380 V, 60 kW, 215 N.m, max. 12 000 min-1; planetový převod 8,67:1, hmotnost systému 92 kg; 200 sériově zapojených palivových článků 125/200 V, 94/129 kW; pohon předních kol. Tři kompozitové nádrže stlačeného vodíku, délka/průměr po 1 161/241 mm; pracovní tlak 350 barů, hmotnost vodíku 2,0 kg; hmotnost nádrží včetně izolací 75 kg.

Podvozek: GM AUTOnomy, hliníkový typu skateboard o výšce trupu jen 279 mm; nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých příčných ramenech; nastavitelné kapalinové tlumiče a kotoučové brzdy SKF/Brembo; maticové řízení šnekem a kladkou SKF (vše x-by-wire), litá kola R 20 vpředu a R 22 vzadu.

Rozměry a hmotnosti: délka 5 000 mm, šířka 1 870 mm, výška 1 570 mm; rozvor náprav 3 114 mm; pohotovostní hmotnost 1 900 kg. Dynamické parametry a dojezd neuvedeny.