😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Ford City Car

Elektromobily, které neznáte
Ford City Car
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Ford postavil v šedesátých letech několik minivozů na elektřinu
  • Sodíkové akumulátory nepřinesly očekávané výsledky
  • Elektromobilita byla poté odložena na několik desetiletí

Rozsáhlé aktivity Ford Motor Company v oblasti elektromobilů inspirovalo už přátelství zakladatele Henryho Forda s vynálezcem Thomasem Alvou Edisonem, který dodal elektrickou výzbroj včetně akumulátorů pro dva prototypy na základě slavného Modelu T už v roce 1914. Vozy však byly těžké, pomalé a výrobně drahé, takže k sériové produkci nedošlo, zatímco klasických Modelů T vyjelo z několika továren do roku 1927 přes patnáct milionů (dodnes nepřekonaný rekord, pokud počítáme shodné vozy s jedním typem motoru). Další nadějí se v šedesátých letech staly sodíkové akumulátory Na-S (sodík/síra) se čtyřnásobně větší energetickou hustotou než obvyklé olověné.

Ford Comuta, zajímavý elektrický pokus z Velké Británie (1967)

Projekt City Car

U Forda si samozřejmě už tehdy uvědomili, že vzhledem k omezenému dojezdu jsou nejvhodnější malé městské elektromobily a do jejich vývoje se pustili nejen za mořem v Dearbornu, ale také u britského Forda v technickém středisku v Duntonu a u německého v Kolíně nad Rýnem. Výsledkem byly zajímavé akumulátorové minivozy, jež se dochovaly dodnes v muzejních sbírkách, když byl projekt znovu zastaven.
Forc City Car 1966
Základní uspořádání Ford City Car z Dearbornu 1966 (1 – akumulátory, 2 – dvojice elektromotorů)

Zatímco americký byl prezentován coby City Car (1966), od počátku měl akumulátory Na-S pro dva malé elektromotory (vlastně posílené spouštěče motorů V8) s dojezdem 250 km a jinak se o něm mnoho neví, evropské Ford Comuta z Duntonu a Ford Berliner z Kolína nad Rýnem se ve své době těšily velké pozornosti. Zůstaly však jen v prototypech, Comuta (1967) vznikla ve dvou exemplářích, londýnské Science Museum uchovává první s olověnými akumulátory, druhý putoval do USA pro zkoušky se sodíkovými akumulátory. O rok později vyjel stylisticky zdařilejší Ford Berliner (1968; na designu spolupracovala italská karosárna Ghia), hovořilo se však o olověných akumulátorech, či o klasické alternativě s malým zážehovým motorem. Oba elektrické vozíky byly určeny pro přepravu dvou dospělých a dvou dětí (uspořádání 2+2).

Berliner, příspěvek německého Forda do diskuze o městském elektromobilu (1968)

Jaká byla Comuta?

Ford Comuta se veřejnosti představil na autosalonu v Ženevě 1967. Měl karoserii ze skelného laminátu, nesenou páteřovým svařovaným ocelovým rámem s pomocnými příčkami, mezi něž se zasouvaly čtyři olověné akumulátory 12 V/85 Ah (výměna možná odspodu), které napájely dvojici na zadní nápravě příčně uložených stejnosměrných elektromotorů 24 V/3,7 kW (5 k) s automatickou ochranou proti přetížení. Každý motor poháněl jedno zadní kolo redukčním převodem 4,05:1, vozík dosahoval největší rychlosti 64 km/h, nabídl zrychlení 0–50 km/h za 14 sekund a ujel 64 kilometrů při rychlosti 40 km/h. Všechna kola byla zavěšena nezávisle na trojúhelníkových ramenech s příčnou osou kývání, vybavena kapalinovými bubnovými brzdami a nesla pneumatiky rozměrů 4,40 – 10. Výrobce uváděl vlastní hmotnost 545 kg (užitečnou 160 kg), rozvor náprav 1 358 mm, rozchod kol 1 118 mm a vnější rozměry 2 032 × 1 258 × 1 422 mm. Celkovou koncepcí tedy vlastně šlo o jakéhosi předchůdce elektrického Smartu. Podobné vozíky, známé coby 512 Series, postavil i konkurenční General Motors, ale ty měly čtyři různé druhy pohonu včetně hybridního (v dnešním slova smyslu).

Ford Berliner 1968
Jednoduchý interiér elektrického Berlineru

Výhody sodíku a síry

Druhá Comuta se údajně zúčastnila zkoušek u mateřské Ford Motor Company v Dearbornu, kde dostala sodíkové akumulátory Na-S se čtyřnásobnou energetickou hustotou, čímž vzrostl nejen dojezd, ale i dynamika (uváděná největší rychlost 60 mph, tedy 96 km/h). Už 3. října 1966 oznámil Michael Ference Jr., tehdejší viceprezident výzkumu u Forda, že vyvinuli akumulátory Na-S s kapalnými elektrodami a pevným elektrolytem. Elektrolyt je tvořen keramikou na základě oxidu hliníku (kysličníku hlinitého), sodík a síra jsou v kapalném stavu, jednotlivé články tvoří jakési baňky, jejichž výroba je však drahá a životnost problematická (uvedeno tisíc cyklů). To byly zjevně důvody, proč se řešení neujalo.

Ford Berliner 1968
Ford Berliner se dochoval do dnešních dnů

Druhý byl Berliner

Podobné konstrukce jako Comuta byl Ford Berliner, vytvořený v technickém středisku německého Forda v Kolíně nad Rýnem, představený roku 1968 v německém ústředí automobilky a posléze vystavený na autosalonu v Ženevě 1969. Byl o deset centimetrů delší než Comuta, vypadal lépe s uhlazenější přídí nového designu, dostal i elegantnější kola, ale jinak zachoval shodnou koncepci. Celkové rozměry vozíku jsou 2 133 × 1 370 × 1 370 mm. Také v tomto případě šlo jen o experiment, byť bližší praktickému použití. V Dearbornu připravili rovněž City Van, užitkovou variantu projektu City Car (vše od 1966). Pak se na dlouhá léta odmlčeli, než v devadesátých letech zahájili druhou fázi vývoje elektrických vozidel, kde prvními články byly elektrické Escort Van, sériové Ranger EV Pick-Up (sloužily v USA v komunálních službách s dojezdem jen 80 km) a po akvizici norské společnosti Personal Independent Vehicle Company (Pivco) za třiadvacet milionů dolarů v roce 1999 také převzatý Think City. Skutečný rozmach elektromobility u Forda však přinesla až současná třetí fáze.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze