Jestliže je celá Tesla vzorem efektivity, ať už mluvíme o vývoji, výrobě či samotných autech, v jedné oblasti má pořád velké rezervy. Expedice hotových aut z amerických továren Gigafactory totiž neprobíhá rovnoměrně, ale vždy na dva týdny před koncem kvartálu prudce vystřelí a kdo má ruce a nohy, vyváží hotové Tesly. A pak je zase téměř tři měsíce klid, během něhož vládne prudký útlum. Tedy aspoň navenek to tak vypadá; ve skutečnosti se přednostně expedují vozy, určené do vzdálenějšího zahraničí. Ty totiž potřebují na cestu vlakem či lodí často i několik týdnů. A vozy pro domácí trh se řeší na poslední chvíli, aby se stihl starý kvartál. Problém je samozřejmě v tom, že jich je hodně, dokonce čím dál více.
Tato nárazová logistika, dříve podporovaná osobně Elonem Muskem, má ale i nevýhody, které rostou se stále vyšším objemem produkce. Když odmyslíme sice bizarní, ale jinak nepodstatné pilovité křivky prodejů v měsíčních statistikách, je tu větší problém – tím jsou zvýšené náklady. Nejen špeditérům, kteří si za nárazové kapacitní dodávky samozřejmě říkají víc než za pravidelnou přepravu menších objemů, ale i za přesčasy a další náklady zaměstnancům plus krátkodobým brigádníkům. Proto už koncem třetího kvartálu rozeslal zaměstnancům interní zprávu, v níž je informuje, že počínaje právě probíhající čtvrtým čtvrtletím 2021 se strategie změní a expedice se rozloží rovnoměrněji.
Zatím přesně nevíme, jak toho chce Tesla dosáhnout, ovšem minulý týden přišel podle insideevs.com jejím pracovníkům další e-mail od šéfa, v němž nabádá své zaměstnance, aby se nové strategii přizpůsobili a dále nezvyšovali náklady firmě podobnými vlnami, jako dosud. Problém se zřejmě částečně vyřeší sám, až naběhnou Gigafactory Berlin i Texas a stávající závody nebudou tolik zatíženy exportem, nicméně první efekty tohoto opatření už začínají být vidět. Letos v prosinci tedy Teslu ještě velká vlna čeká, ale snad by měla být poslední.