Tesla řeší v USA problém, který v Evropě prakticky neznáme

2
Tesla řeší v USA problém, který v Evropě prakticky neznáme
Fotografie: Tesla Motors
  • V USA vládne extrémně konkurenční prostředí, výhodné pro zákazníky
  • Ti jsou zvyklí na výhody, jaké Evropa nezná, a často je zneužívají
  • Tesla se rozhodla s jednou z nich pomalu skoncovat

Severní Amerika je zvyklá objednávat si své zboží z pohodlí domova, čemuž se rychle přizpůsobila i Tesla. Ta tím sice změnila trh, ovšem musela se přizpůsobit tamějším zvykům, mnohdy nevýhodným pro prodávající. Jedním z nich je záměrné nepřebírání dodaného zboží. To se dejme tomu u trička snadno vyřeší posláním zpět, avšak nepřevzaté vyrobené auto už je problém. Tesla to řeší tak, že auto prostě dodá dalšímu kupci; při relativně malé individualizovatelnosti jejích vozů se jiný zájemce o identické auto zpravidla najde snadno. A protože nechce přijít o zákazníka, objednávku dále eviduje jako platnou, i když by ji podle smlouvy mohla po 30 dnech po nepřevzetí výrobku zrušit.

Američané z toho těží hned dvakrát. Tesla totiž letos několikrát výrazně zdražila své automobily a vzhledem k neklesající poptávce v tom bude do budoucna zřejmě pokračovat. Řada z nich si vůz objednala už dříve za nižší cenu a snaží se jeho dodání oddálit do doby, než se jim konečně podaří dosáhnout schválení úvěru. Přičemž je logické, že storno objednávky a nutnost vytvořit novou na stejné auto za víc peněz se jim nelíbí a pravděpodobně by znamenala celé kolečko se schvalováním úvěru začít znovu. Další skupina se snaží odsunout dodání úmyslně do nového roku, aby dosáhla na nové daňové úlevy. Jenže Tesle dochází s oběma skupinami trpělivost, podle elektrek.co jde prý totiž řádově o tisíce lidí.

Začala tedy klientům, kteří nepřevzali objednaná auta, rozesílat velmi zdvořilý dopis, v němž jim po přijaté žádosti o odložení zrušení objednávky a následném nepřevzetí objednaného vozidla nabízí poslední šanci zrušit zadržování objednávky do 2. prosince, jinak dojde k jejímu zrušení a navrácení zálohy. Zájemce si pak bude muset vytvořit novou objednávku, pochopitelně za nových podmínek. Možná to zní jako vychytralost Tesly, ale je třeba si uvědomit, že automobilka dává svým klientům beztak velkorysý čas navíc a současné opatření je v situaci, kdy na některé její vozy už klienti čekají více než rok, zcela pochopitelné. Chce také zredukovat počty nevyřízených objednávek.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Taky jsem si všiml zdražování... sice slibovali opak, na webech nakloněných elektromobilitě se už léta píše o brzkém výrazném snižování cen, ale toho, aby byly v nabídce běžně skutečně plnohodnotná auta za cenu dnešních obdobných fosilů (tedy třeba za půl mio) se zřejmě nedočkáme. Když vidím jak se zdražují komodity pro výrobu hliníku a vzácné kovy do baterií se stávají čím dál vzácnější a jejich cena skáče ročně o desítky procent, tak tu cenovou paritu můžeme dohnat leda tak brutální zdražování spalovacích aut díky povolenkovému výpalnému. A to za výhru zákazníka zrovna nepokládám. A jestli politici navíc zjistí, že hned na startu výroba BEV generuje o 70% více CO2 (na které se povolenky přímo vážou), tak se může stát že budeme platit výpalné i za každé vyrobené BEV... asi nakonec budu muset svého e-trona držet až do věku veteránského aby to dávalo ekologický a ekonomický smysl :-/
Martin Š.
Martin Š.
Část vašich hypotéz je docela mimo, ale zlevňování elektromobilů skutečně je. Ano, stále jejich cena není ve většině kategoriích na úrovni spalovacích aut, ale zlevňují. Porovnejte např. cenu takového Citroenu C-Zero a Dacie Spring (což jsou mezi sebou srovnatelná auta). To zda se dočkáme vyrovnání ceny a jak se toho dosáhne nebudu hádat, mám sice dvě koule, ale ani jedna není křišťálová.
A "povolenkové výpalné" spalovací auta platí jen jednou (za prodané auto). V elektřině je platíte furt (pokud pochází elektřina s fosilních paliv, a pokud ne tak je tam zase podpora OZE), zde bych řekl, že v tomhle ohledu má výhodu spalovací auto (zase v palivu platíte spotřební daň což ty emisní povolenky může vyrovnat/překonat). Zkrátka a dobře, není to takto jednoduché jak zde píšete.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze