Debata, která poslední léta nemá prakticky žádný výsledek – je elektromobil vlídnější k životnímu prostředí než auta spalovací? Vše totiž závisí na způsobu, jakým je elektřina vyráběna. V zemích, které vyrábějí elektřinu z velké části čistě, tedy z obnovitelných zdrojů, není o vyšší ekologičnosti elektromotorů pochyb. Například Norsko s výrobou elektřiny ve vodních elektrárnách a zároveň s velkým podílem elektromobilů je k ideálnímu bezemisnímu stavu velmi blízko. Také v zemích, kde se elektřina vyrábí mixem různých zdrojů, tedy z uhlí, jádra i z obnovitelných zdrojů, je elektromobil výrazně čistší. To potvrdily i naše výpočty pro Česko.
Nová studie ale ukazuje, že i elektromobil, který pohání nejšpinavější elektřina, tedy ta vyrobena pouze z uhlí, stále produkuje méně emisí než automobil spalovací s naftovým motorem. Už zpočátku roku se podobné studie zveřejnily v USA a ta nynější vše jen potvrzuje. Jako příklad studie sloužilo Polsko. I tam je elektřina vyráběna „špinavější“ cestou, a přesto vůz poháněný touto elektřinou produkuje zhruba o 25 % méně emisí než ty klasické spalovací.
Elektřina se postupem času stává více čistou tím, jak vyspělé země přechází na energii z obnovitelných zdrojů. Ve studii doktorka Maarten Messagie došla k závěru, že i když existuje prostor pro zlepšení v oblasti výroby baterií, aby se snížil dopad na životní prostředí, mají na životní prostředí elektromobily příznivější vliv, než o jakém se obecně mluví.
Nové chemické postupy pro lithiové baterie, které zabraňují použití energeticky náročných a toxických materiálů, mohou významně snížit dopad na životní prostředí. Navíc novější technologie výroby baterii snižují hmotnost elektromobilů. Ty jsou více a více úspornější, a tak budou potřebovat méně a méně proudu. Tím se bude výhoda oproti dieselovým motorům zvyšovat.
Na většině trhů se stále drží podíl elektromobilů pod 2 procenty. V Evropě je to v současné době 1,7 procent. Několik nejen evropských zemí oznámilo své cíle, aby dosáhly až 100% podílu elektromobilů a úplně se zbavily nových vozidel s dieselovým a benzinovým motorem, a to v letech 2030 až 2050. Jedním příkladem za všechny je Francie nebo Indie.
Zdroj: electrek.co