Elektromobily, které neznáte: Electrobat

Elektromobily, které neznáte: Electrobat
  • První modely vážily téměř 2 tuny a měly dojezd přes 70 kilometrů
  • Maximální rychlost kolem roku 1895 dosahovala až 32 km/h
  • Vůz dostal mezinárodní cenu za přínos lidstvu

Kdo se v autech nevyzná, bude pro něj jediným elektromobilem ten značky Tesla. Kdo ale o automobilovém průmyslu něco ví, tuší, že elektromobily prodává hned několik automobilek. První úspěšná společnost vyrábějící elektromobily byla založena již před více než sto lety. Stáli za ní dva pánové – mechanický inženýr Henry G. Morris a chemik Pedro G. Salom. Vedle stejného prostředního jména je ale spojovala i láska k elektrické energii a vysoká inteligence.

Pedro G. Salom byl ředitelem Electrical Lead Reduction Company, která se soustředila na výrobu baterií. Díky jeho zkušenostem z elektrochemického průmyslu a především výroby tramvají přišel první nápad spojit se s inženýrem Morrisem a vytvořit první elektromobil. Právní povinnosti nebyly tak přísné a zdlouhavé jako dnes, vůz byl patentován 31. srpna 1894 a rok na to již byla spuštěna výroba. Na voze ale byla vidět inspirace tramvajemi – byl pomalý a těžký.

Těžké olověné baterie podpíraly silná ocelová kola, která celé konstrukci ještě přidávala kila navíc. Vůz nicméně umožnil vznik první „automobilky“ vyrábějící elektromobily. První testovací jízda neproběhla na Nürburgringu, nýbrž na hlavní ulici ve Filadelfii. Radnice vydala speciální povolení a před elektromobilem běžel policista, který uklidňoval a odváděl případné splašené koně.

Pánové neusnuli na vavřínech a s postupujícím výzkumem a vývojem vyráběli vozy lehčí, rychlejší a méně nemotorné. Zatáčelo se pomocí zadních kol, která navíc dostala do vínku pneumatiky. Poháněná byla kola přední. Každé z předních kol bylo rozmazlováno motorem o výkonu 1,5 koně, což znamenalo rychlost až 32 km/h. Při testování takového automobilu by se již běžící policista určitě zapotil. Dojezd na jedno nabití byl 40 kilometrů při konstantní rychlosti oněch 32 kilometrů za hodinu. Slušné výsledky se firma rozhodla využít i v komerční přepravě a vyrobila 12 taxíků, které provozovala v Bostonu, New Yorku i Filadelfii. Největší konkurencí byly samozřejmě koňské povozy.

Modelová řada nyní čítala 4 typy Electrobatů. První model z roku 1984 vážil ohromných 1 927 kilogramů. Samotná baterie vážila 725 kg, což je hmotnost podobná baterii Tesly Model S P100D. I přes silnou nadváhu vůz ujel na jedno nabití až 75 kilometrů, a to rychlostí maximálně 24 km/h. V této fázi měl vůz kvůli hmotnosti ještě ocelová kola.

Další modely se rychle zlepšovaly, průběh byl podobný jako u dnešního iPhonu. Tlačilo se na zmenšení hmotnosti i rozměrů ve prospěch výdrže baterie. Další modely proto vážily pouze 750 kilogramů, z nichž baterie tvořila 290 kg. Dvoumotorový vůz ujel, jak již bylo zmíněno, pouze 40 kilometrů, rychlost ale byla výrazně zvýšena. Poslední model již vážil pouze 362 kilogramů, na čemž měla zásluhy hlavně 158kilogramová baterie a 34kilogramové elektromotory. Zajímavé je, že se již rychlost ani dojezd nezlepšily, pouze se zmenšila hmotnost.

Electrobat byl výhercem první automobilové soutěže v roce 1895 a o dva roky později dostal mezinárodní cenu za přínos lidstvu. Vůz se zapsal do historie a přispěl k tvorbě automobilového světa, jak ho známe dnes. Ve své době byl pro obyčejné lidi zázrak vědy a techniky. Páni Morris a Salom pak prodali svůj patent Isaacu L. Ricovi, který společnost spojil s Electric Vehicle Company. Později se firma stala součástí impéria Pope, která vyráběla módní výstřelek, kterému elektromobil jen těžko konkuroval. Jeho provoz nestál v podstatě nic, byl stejně rychlý, vážil jen několik kilo, nemusel se nabíjet a cena byla zanedbatelná. Šlapací kolo se stalo v Americe velkým hitem, o čemž si elektromobily mohly nechat jen zdát. Navíc se v této době začala formovat benzinová ofenziva, která nabízela rychlejší dopravu neomezenou dojezdem a nabíjením.

Zdroje: theatlantic.com, kcstudio.com, en.wikipedia.org

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze