Renault Zoom

Elektromobily, které neznáte
Renault Zoom
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Renault začal s eletromobilitou jako jedna z prvních automobilek
  • Zoom je originální městský elektromobil 90. let
  • Proměnná délka usnadní pakování

Dnešní elektrická ofenzíva Renaultu má svoje kořeny už v minulých desetiletích, po přestavbách sériových typů ICE se největší francouzská automobilka pustila do speciálních konstrukcí, jejichž novodobým návratem byl sériový Zoe. O dvacet let dříve však zářila na salonu Mondial de l´Automobile 1992 v Paříži kompaktní studie Renault Zoom s podtitulkem Small Urban Vehicle, tedy malé městské vozidlo. Vznikla ve spolupráci se společností Matra Automobile, která tehdy pro Renaulta vyráběla velkoprostorové vozy Espace a toužila po dalších zakázkách.

Nadčasová filozofie

Úvodní slova dobové tiskové zprávy jsou jasná. Sdělují, že Renault a Matra jsou přesvědčení, že brzy vznikne nový trh pro nový druh automobilů, tedy elektrických, vytvořených z důvodů ochrany životního prostředí (emise, dopravní zácpy, hluk). Proto Renault už nabízí (v roce 1992) elektrické verze Master, Express a Clio, jež brzy doplní účelově od počátku vyvinutý elektromobil, jehož koncepce bude odlišná jak v celkovém pojetí, tak v použitých materiálech a zjednodušení konstrukce. Renault tedy vítá městský a příměstský elektromobil Zoom, jehož vývoj iniciovala Matra Automobile (konec citátu). Už v roce 1992 bylo zdůrazněno, že průměrná obsazelnost vozů ve francouzském městě činí 1,18 osoby na vozidlo a průměrný nájezd dvacet kilometrů denně. Renault se tehdy, podobně jako Fiat, opíral také o kalifornský plán zavést 2 % elektrických vozidel do roku 1998 a 10 % do roku 2000, což se nenaplnilo. Zpráva předpokládala zahájení výroby elektromobilů na základě Zoomu už v roce 1995, ale na Zoe jsme pak čekali dalších sedmnáct let...

Renault Zoom se představil na autosalonu v Paříži (1992)

Originální koncepce

Renault Zoom je třídveřový hatchback s jednoprostorovou karoserií monobox, která však poskytuje velkorysý prostor na předních sedadlech pro dvoučlennou posádku a nabízí v zádi zavazadlový prostor o objemu 180 litrů. Šířka interiéru ve výši loktů je 1 300 mm, ve výši ramen 1 080 mm, výška stropu nad sedáky 970 mm a délka interiéru od pedálů po opěradlo rovný jeden metr. Poháněna jsou přední kola, pro větší stabilitu se za jízdy využívá prodloužená konfígurace s rozvorem náprav 1 845 a délkou 2 650 mm. Zadní vlečená kola lze lehce pro usnadnění parkování ve stísněném prostoru posunout vpřed, takže se délka vozidla zkrátí až na 2 100 mm (a rozvor náprav na 1 245 mm). Šířka vozíku, připomínajícího Smart ForTwo, či dnešní Microlino, činí 1 520 mm, jeho výška 1 495 mm (ve složené krátké pozici ale 1 725 mm) a rozchod kol vpředu 1 220 mm a vzadu 1 300 mm. Zajímavá je pohotovostní hmotnost jen 800 kg, z čehož 350 kg připadá na nikl-kadmiové akumulátory, uložené pod sedadly.

Dostatečný výkon

Přestože se později objevily vyšší hodnoty výkonu, uvádíme jen oficiální technické údaje z původní tiskové zprávy. Vpředu napříč uložený synchronní elektromotor 25 kW vyvinula Matra, která tehdy byla i elektrotechnickým a leteckým koncernem, pohání přední kola prostřednictvím jednoduchého redukčního převodu. S palubní nabíječkou se akumulátory dobíjejí osm hodin, s výkonnější externí na 80 % do dvou hodin, uvedená spotřeba elektrické energie je 13,3 kWh/100 km v městské zóně a 7,7 kWh/100 km při jízdě trvalou rychlostí 50 km/h, což podle tvůrců stačí na dojezd 150, resp. 250 km. Vozík zrychluje 0–50 km/h do šesti sekund a dosahuje rychlosti do 120 km/h (ve zkrácené konfiguraci jen pojíždění do 5 km/h). Podvozek tomu odpovídá, vpředu jsou dvojitá příčná ramena a soustředné vinuté pružiny s tlumiči, vzadu vlečená ramena spojená táhly s obdobnou pružicí jednotkou. Vpředu jsou kotoučové, vzadu bubnové brzdy, vybavené ABS! Hřebenové řízení samozřejmě nepotřebuje posilovač, obrysový průměr zatáčení činí 8,40 metru, ve zkrácené konfiguraci 6,60 metru.

Základní rozměry skládacího vozíku Zoom

Ekologie a recyklace

Kromě čistého provozu tvůrci zdůraznili výrobu nosného rámu z recyklovaného hliníku, využití probarvených povrchových panelů z termoplastů, integrovaných nárazníků s deformačními zónami, plněnými polypropylenem a kompozitového sendviče pro podlahu, přístrojovou desku a výplně interiéru. Celý vůz byl navržen jako recyklovatelný z 90 %. Kola dostala pneumatiky Michelin Concept run-flat 145/70 × 13 s nízkým valivým odporem. Nechyběly audiosoustava s přehrávačem CD, schránka pro telefon handsfree mezi sedadly, navigace Carminat a airbag řidiče. Renault Zoom vzbudil velkou pozornost, putoval po světových autosalonech, ale nakonec zůstal jen zajímavým nápadem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze