Dnešní elektrická ofenzíva Renaultu má svoje kořeny už v minulých desetiletích, po přestavbách sériových typů ICE se největší francouzská automobilka pustila do speciálních konstrukcí, jejichž novodobým návratem byl sériový Zoe. O dvacet let dříve však zářila na salonu Mondial de l´Automobile 1992 v Paříži kompaktní studie Renault Zoom s podtitulkem Small Urban Vehicle, tedy malé městské vozidlo. Vznikla ve spolupráci se společností Matra Automobile, která tehdy pro Renaulta vyráběla velkoprostorové vozy Espace a toužila po dalších zakázkách.
Nadčasová filozofie
Úvodní slova dobové tiskové zprávy jsou jasná. Sdělují, že Renault a Matra jsou přesvědčení, že brzy vznikne nový trh pro nový druh automobilů, tedy elektrických, vytvořených z důvodů ochrany životního prostředí (emise, dopravní zácpy, hluk). Proto Renault už nabízí (v roce 1992) elektrické verze Master, Express a Clio, jež brzy doplní účelově od počátku vyvinutý elektromobil, jehož koncepce bude odlišná jak v celkovém pojetí, tak v použitých materiálech a zjednodušení konstrukce. Renault tedy vítá městský a příměstský elektromobil Zoom, jehož vývoj iniciovala Matra Automobile (konec citátu). Už v roce 1992 bylo zdůrazněno, že průměrná obsazelnost vozů ve francouzském městě činí 1,18 osoby na vozidlo a průměrný nájezd dvacet kilometrů denně. Renault se tehdy, podobně jako Fiat, opíral také o kalifornský plán zavést 2 % elektrických vozidel do roku 1998 a 10 % do roku 2000, což se nenaplnilo. Zpráva předpokládala zahájení výroby elektromobilů na základě Zoomu už v roce 1995, ale na Zoe jsme pak čekali dalších sedmnáct let...
Originální koncepce
Renault Zoom je třídveřový hatchback s jednoprostorovou karoserií monobox, která však poskytuje velkorysý prostor na předních sedadlech pro dvoučlennou posádku a nabízí v zádi zavazadlový prostor o objemu 180 litrů. Šířka interiéru ve výši loktů je 1 300 mm, ve výši ramen 1 080 mm, výška stropu nad sedáky 970 mm a délka interiéru od pedálů po opěradlo rovný jeden metr. Poháněna jsou přední kola, pro větší stabilitu se za jízdy využívá prodloužená konfígurace s rozvorem náprav 1 845 a délkou 2 650 mm. Zadní vlečená kola lze lehce pro usnadnění parkování ve stísněném prostoru posunout vpřed, takže se délka vozidla zkrátí až na 2 100 mm (a rozvor náprav na 1 245 mm). Šířka vozíku, připomínajícího Smart ForTwo, či dnešní Microlino, činí 1 520 mm, jeho výška 1 495 mm (ve složené krátké pozici ale 1 725 mm) a rozchod kol vpředu 1 220 mm a vzadu 1 300 mm. Zajímavá je pohotovostní hmotnost jen 800 kg, z čehož 350 kg připadá na nikl-kadmiové akumulátory, uložené pod sedadly.
Dostatečný výkon
Přestože se později objevily vyšší hodnoty výkonu, uvádíme jen oficiální technické údaje z původní tiskové zprávy. Vpředu napříč uložený synchronní elektromotor 25 kW vyvinula Matra, která tehdy byla i elektrotechnickým a leteckým koncernem, pohání přední kola prostřednictvím jednoduchého redukčního převodu. S palubní nabíječkou se akumulátory dobíjejí osm hodin, s výkonnější externí na 80 % do dvou hodin, uvedená spotřeba elektrické energie je 13,3 kWh/100 km v městské zóně a 7,7 kWh/100 km při jízdě trvalou rychlostí 50 km/h, což podle tvůrců stačí na dojezd 150, resp. 250 km. Vozík zrychluje 0–50 km/h do šesti sekund a dosahuje rychlosti do 120 km/h (ve zkrácené konfiguraci jen pojíždění do 5 km/h). Podvozek tomu odpovídá, vpředu jsou dvojitá příčná ramena a soustředné vinuté pružiny s tlumiči, vzadu vlečená ramena spojená táhly s obdobnou pružicí jednotkou. Vpředu jsou kotoučové, vzadu bubnové brzdy, vybavené ABS! Hřebenové řízení samozřejmě nepotřebuje posilovač, obrysový průměr zatáčení činí 8,40 metru, ve zkrácené konfiguraci 6,60 metru.
Ekologie a recyklace
Kromě čistého provozu tvůrci zdůraznili výrobu nosného rámu z recyklovaného hliníku, využití probarvených povrchových panelů z termoplastů, integrovaných nárazníků s deformačními zónami, plněnými polypropylenem a kompozitového sendviče pro podlahu, přístrojovou desku a výplně interiéru. Celý vůz byl navržen jako recyklovatelný z 90 %. Kola dostala pneumatiky Michelin Concept run-flat 145/70 × 13 s nízkým valivým odporem. Nechyběly audiosoustava s přehrávačem CD, schránka pro telefon handsfree mezi sedadly, navigace Carminat a airbag řidiče. Renault Zoom vzbudil velkou pozornost, putoval po světových autosalonech, ale nakonec zůstal jen zajímavým nápadem.