Škoda France Andros car

Elektromobily, které neznáte
Škoda France Andros car
Fotografie: Tom Hyan, fDrive.cz
  • Importér Škoda France se angažoval v závodech na ledě bez tovární podpory
  • Andros Trophy Électrique byl pohárový závod pro shodné elektromobily
  • Ty vznikaly na základě malé buggy s pohonem zadních kol

Andros Trophy byla úspěšným seriálem zimních závodů na ledě, které se konaly na různých místech ve Francii, ale také v horském státě Andorra a nějaký čas hostovaly v kanadském Sherbrooke (Québec). Ještě před uspořádáním ročníku 2023/2024 (začíná se v prosinci a končí v lednu) oznámili pořadatelé a zakladatelé Max Mamers (úspěšný závodník) a Frédéric Gervoson (šéf sponzorské firmy Andros, vyrábějící ovocné šťávy a marmelády) ukončení projektu po 35 letech, když oficiálním důvodem je stále obtížnější zajištění ledových okruhů pro globální oteplování, ale také klesající zájem účastníků a především automobilek. V roce 2009 přidala Andros Trophy divizi Électrique pro shodné malé vozy s elektrickým pohonem, v sezóně 2019/2020 přešel celý šampionát i v nejvyšší třídě Elite Pro výhradně na elektromobily.

Andros Car se představuje

Trophée Andros Électrique drží světový primát jako první mistrovství, vypsané výhradně pro elektromobily. Vývoj elektrické minibuggy Andros Car probíhal od roku 2007, o dva roky později se jel první ledový šampionát elektromobilů, vypsaný pro shodné vozy, jež zhotovila francouzská společnost Exagon Engineering. První dva oficiální šampionáty Andros Électrique s těmito vozy vyhrál Nicolas Prost, syn čtyřnásobného mistra světa formule 1 Alaina Prosta, v sezónách 2009/2010 a 2010/2011, přičemž jeho vůz startoval v barvách výrobce psacích potřeb Pilot. V roce 2011 se jela také první Grand Prix Électrique na městském silničním okruhu ve francouském Pau, která přilákala na start řadu jezdců zvučných jmen, k nimž patří Soheil Ayari, Nathanael Berthon, Franck Lagorce, Olivier Panis, Cathy Mullerová (sestra Yvana), Laurent Cazenave a další; první závod vyhrál Mike Parisy, druhý Adrien Tambay. Šanci si nenechala ujít ani společnost Škoda France, dovozce českých automobilů, která kromě velkého týmu se čtyřmi Fabiemi Glace v sezoně 2011/2012 nasadila Andros Car v barvách Škoda pro vybrané jezdce.

Elektrický Andros Car v barvách Škoda France na závodech v Saint-Dié-des-Vosges u Colmaru (2012)

V jednoduchosti je síla

Andros Car má trubkový rám, nezávisle zavěšená kola a vzadu napříč uložený trakční elektromotor Siemens o výkonu 67/90 kW (91/122 k) a točivém momentu 200 Nm v rozsahu 0 až 5000 ot./min., který pohání zadní kola prostřednictvím redukčního převodu 7,0:1 a samosvorného diferenciálu. Sadu akumulátorů Li-Ion tvoří 27 modulů od firmy SAFT (24 kWh; 130 kW), dobíjení probíhá za 25 minut pro jednu jízdu, doba jízdy je do 35 minut, vůz zrychlí 0–100 km/h za slušných 5,9 sekundy a dosahuje největší rychlosti 160 km/h. Samozřejmě se využívá rekuperace brzdné energie, ovšem na všech kolech jsou kotoučové brzdy o průměru 245 mm a shodné pneumatiky jako u velkých siluet (tedy Continental IceRacingContact3; 10/65 – 16, dříve s 290, nyní se 250 hřeby). Celkové rozměry vozu činí 3 360 × 1 700 × 1 380 mm a hmotnost jen 800 kg.

Škoda France Andros car
Francouzský crosscountry biker Julien Absalon se objevil za volantem elektrické Fabie Andros Car (2012)

Škoda France nastupuje

Do ročníku 2011/2012 Andros Trophy Électrique bylo nasazeno dvanáct elektromobilů Andros Car v barvách různých sponzorů. Bývalý jezdec formule 1 Franck Lagorce například reprezentoval hlavního partnera Andros, Nicolas Prost psací potřeby Pilot, Adrien Tambay elektrotechnický koncern Siemens, Christophe Ferrier turistickou oblast Nice Côte d'Azur, slečna Marguerite Laffite (dcera jezdce F1 Jacquesa) autodealera Norauto atd. Svůj vůz v barvách soutěžní Fabie nabídla různým jezdcům a významným osobnostem společnost Škoda France. Při naší návštěvě závodu v Saint-Dié-des-Vosges 2012 pro Škoda France startoval olympijský cyklista Julien Absalon, zatímco ve velké divizi Elite (ještě se spalovacími motory) na čtyřech Fabiích Glace jeli čtyři bývalí jezdci formule 1 Jacques Villeneuve, Olivier Panis, Franck Lagorce a Paul Belmondo. Byla to obrovská reklama pro značku Škoda ve Francii, kde tehdy prodávala dvacet tisíc vozů ročně, ale u nás se o těchto aktivitách mnoho neví, protože neměly oficiální podporu mladoboleslavské automobilky.

Škoda France Andros car
Kokpit elektrické Fabie Andros car

Sláva a pád

Letos Andros Trophy tedy skončila pro nedostatek ledu. Jezdila se od roku 1990, dvakrát byl absolutním vítězem vůz Škoda Fabia francouzského jezdce Jean-Philippe Dayrauta (2009 a 2010). Elektrické ročníky od sezony 2019/2020 si rozdělili jen dva jezdci a dva elektromobily, v lednu 2021 a 2022 triumfoval zmíněný Jean-Philippe Dayraut, ale s vozem Renault Zoe, v lednu 2020, 2023 a naposledy 2024 slavil triumf Aurélien Panis (syn Oliviera, jezdce F1) s elektrickou siluetou Isere Audi A1. Škoda, že to skončilo. Byly to hezké a napínavé souboje.

Příprava elektromobilů ve společném depu. Elektromotor Siemens 90 kW pohání zadní kola
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze