Mercedes v těchto dnech uvádí na český trh svůj první plně elektrický model EQC z nové série EQ a při té příležitosti pořádal také tiskovou konferenci pro vybrané novináře. Tu jsme si nemohli nechat ujít. Novinka vychází ze spalovacího modelu GLC, a jde tedy o prémiové SUV střední třídy. My jsme si nový elektromobil mohli vyzkoušet například již v Norsku, určitě se tak podívejte na naše dřívější první dojmy, komplexně jsme vám pak auto představili už v lednu na veletrhu CES v Las Vegas.
Nyní dorazily první kusy do Česka a my jsme si mohli novinku vůbec poprvé projet na českých, respektive pražských silnicích. Většina kusů je vybavena AMG stylingem a zároveň jde o limitovanou edici 1886, která značí letopočet vůbec prvního automobilu značky Daimler, na který se Mercedes rád odkazuje. <
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Rozměry | 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 88 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 454 km (WLTP) |
Na trhu je prozatím pouze jedna verze EQC400 s výkonem 300 kW (408 koní) a využitelnou kapacitou baterie 80 kWh. Dle našich informací z dnešní tiskové konference Mercedesu však výrobce chystá stejnou strategii jako například Audi u svého modelu e-tron. V příštím roce tak plánuje uvést na trh slabší verzi EQC350 s nižším výkonem elektromotorů a baterií s menší kapacitou. Konkrétní údaje však oficiálně zatím nejsou známé, stejně tak jako cena nové verze elektrického Mercedesu.
Skvělý infotainment
Interiér je pochopitelně prvotřídně zpracovaný, zaujme v něm však místy netypický výběr materiálů a prošití. Na přední straně přístrojové desky tak nemáme kůži, ale jiný měkčený materiál, který má za cíl působit více futuristicky. Samozřejmostí je ale celá řada kožených prvků včetně sedadel. Zatímco spodní část přístrojové desky je totožná s třídou C nebo GLC, vrchní část je nová, doplněná o specifické výduchy klimatizace v barvě růžového zlata.
Nechybí head-up displej a prim zde hraje dvojice Full HD displejů před řidičem se systémem Mercedes-Benz UX. U toho si lze opět hezky nakonfigurovat zobrazení přístrojů v displeji před řidičem, přičemž nejzajímavěji vypadá opět progresivní zobrazení, které u Mercedesů řady EQ zobrazuje procento výkonu a rekuperace, přehledně také dojezd a další parametry.
V displeji uprostřed pak najdeme kompletně nové EQ menu, ve kterém lze najít nejbližší nabíječky, nastavovat nabíjení včetně omezení nabíjecího výkonu nebo podrobně zobrazovat spotřebu. Opět platí, že prostředí Mercedes-Benz UX, které jsme podrobně vyzkoušeli už dříve, nabízí prvotřídní grafiku a široké možnosti ovládání hlasem, dotykem nebo touchpadem. Oceňuji také excelentní rychlost. Samozřejmostí je připojení na internet a možnost vzdáleného ovládání pomocí aplikace Mercedes-Me. Ta vám dovolí i naplánovat cestu včetně automatického vložení nabíjecích stanic a následné přenesení cesty jednoduše do auta. Bohužel databáze nabíjecích stanic v mapách je v Česku dost řídká a odpovídá stavu před 1 až 2 lety.
Ticho, mohutný zátah a široké možnosti rekuperace
Dost ale chválení interiéru a infotainmentu, pojďme nastartovat a vyrazit. První, co mě zaujalo, je výborné odhlučnění elektromotorů a měniče. S výjimkou prudkého přidání plynu nejsou prakticky vůbec slyšet. Také celkové odhlučnění je na výborné úrovni. V těchto ohledech je na tom Mercedes určitě lépe než Tesly a zvuk motorů je slyšet velmi podobně jako u Jaguaru I-Pace, zároveň pak méně než u Audi e-tron, které však nabídne naopak o něco lepší celkové odhlučnění.
Celkový jízdní projev bych opět přirovnal k Jaguaru I-Pace. Na komfortní režim je auto svižné, ale pohodlné, podvozek dobře žehlí pražské výmoly. Po přepnutí do sportovního režimu auto ožije a umí dávat ty z Tesly či Jaguaru známé elektrické „kopance“, tedy prudké trhnutí při akceleraci. Celkově tedy auto působí živějším dojmem než Audi e-tron, který je však o třídu větší. Dlouhodobá spotřeba u testovaného vozu činila 23 kWh / 100 km, v průběhu našeho pražského okruhu jsme dosáhli spotřeby 23,6 kWh / 100 km. Při mírné jízdě by se tak městská spotřeba měla pohybovat někde kolem 22 kWh/100 km, to však odhalí náš podrobný test.
Zaujaly mě pak široké možnosti rekuperace. Ve výchozím stavu D auto Mercedes plachtí, ale inteligentně rekuperujte v případě, že odhadne, že budete zpomalovat například kvůli brzdícímu autu před vámi. V režimu D+ pak plachtí, pádly ale můžete zvolit jednu ze tří úrovní rekuperace, které jsou na displeji označeny jako D (normální rekuperace), D- a D--. U nejsilnější rekuperace lze Mercedes v podstatě řídit pouze jedním pedálem, na rozdíl od Hyundai Kona anebo Nissanu Leaf však musíte pod zhruba 10 km/h sáhnout po brzdě a vozidlo zastavit. Kromě standardních režimů Eco, Comfort a Sport pak EQC nabídne MAX RANGE, který upraví některá nastavení a zejména učiní plynový pedál výrazně gumovým. Auto vás tak nutí jezdit velmi úsporně, na druhou stranu po přepnutí do tohoto režimu se odhadovaný dojezd nijak nezměnil.
Dojezd a jeho vzdálené odemčení
A když už jsme u dojezdu, při zmiňované spotřebě a způsobu provozu ukazoval Mercedes EQC při 97 % nabití baterie dojezd 373 kilometrů bez klimatizace a po jejím zapnutí pak 345 kilometrů. To vzhledem k 80kWh využitelné kapacitě baterie ukazuje na slušnou efektivitu. Tu si potvrdíme v našem standardním testu. Zajímavostí je, že pokud se vám baterie vybije a zavoláte z auta na infolinku Mercedesu, dokáží vám na dálku odemknout nouzový dojezd k dojetí na nejbližší nabíjecí stanici.
Mercedes EQC se v Česku již prodává, cenovka začíná na 1,9 milionech Kč. Veškeré specifikace najdete v našem katalogu aut.
Mercedes-Benz EQC budeme v průběhu září na fDrive.cz podrobně testovat. Pokud vás cokoliv zajímá, napište nám vaše dotazy do diskuze.