Jestli jezdíte i po jiných silnicích než po těch v České republice, tak možná víte, že jsou státy, kde za nedodržení bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi můžete dostat pokutu. Momentálně je tohle velké téma i v České republice, tak se pojďme podívat, co to vlastně znamená a jak si staré známé pravidlo dvou sekund spočítat.
Jeho aplikace v praxi je velice jednoduchá. Podstata spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník, nebo jejich stín dopadající na silnici) a od chvíle, kdy ho vpředu jedoucí vozidlo mine, odpočítat čas, který uběhne, než k němu dorazí on. Naměřený čas by měl být minimálně 2 sekundy. Plně soustředěný řidič si postačí všimnout rizikové situace a začít brzdit s potřebnou intenzitou.
Pokud máte automobil vybavený adaptivním tempomatem, tak ten většinou drží poměrně velkou mezeru, která by měla být dostatečná pro případnou reakci na dění před vámi. Obecně panuje mezi odborníky na bezpečnost dopravy shoda, že by se mělo jednat o minimálně dvousekundový vzájemný odstup, resp. že minimální odstup v metrech by měl odpovídat polovině údaje na tachometru v kilometrech (např. při rychlosti 100 km/h se jedná o 50 metrů). Ostatně takto to bývá budoucím řidičům vykládáno v autoškolách. Jedna věc je ovšem doporučená vzájemná vzdálenost, druhou věcí pak bývá minimální hranice, jejíž nedodržení může být sankcionováno.
Například v Německu při rychlostech nad 80 km/h trestají vzdálenost v metrech menší, než odpovídá čtvrtině údaje na rychloměru v kilometrech za hodinu, pokutou 75 eur (cca 1 900 Kč) a navíc přidají 1 trestný bod (např. při rychlosti 90 km/h je nutno dodržovat odstup o délce minimálně 22,5 metru). Pokud ovšem bude vzdálenost ještě 5× menší, pokuta bude 320 eur a 1 trestný bod bude rovněž udělen. V případě, že se tak stane při rychlosti nad 130 km/h, bude sankce výrazně přísnější.
Jaká je momentální situace kolem bezpečné vzdálenosti v České republice? Aktuální zákon o silničním provozu požaduje, aby řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem ponechal dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti, nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Tato formulace je považována za příliš vágní a dostatečná vzájemná vzdálenost za subjektivně definovatelnou. Proto je v současné době v mezirezortním řízení návrh, který počítá s tím, že řidiči nákladních vozidel a autobusů budou muset při rychlosti vyšší než 50 km/h udržovat na všech druzích pozemních komunikací mimo obec za vozidlem jedoucím před nimi vzdálenost minimálně 50 metrů. V případě osobního vozidla je pak při rychlosti nad 80 km/h stanovena vzdálenost na 30 metrů.
„Uvedené řešení by bylo česky specifické, navíc v praxi neodzkoušené. Otázkou je, zda se spíše neinspirovat v zahraničí, kde již mají s konkrétním stanovením minimálně požadovaného vzájemného odstupu a jeho vlivem na bezpečnost provozu reálné zkušenosti. Nebylo by od věci uvažovat například o aplikaci systému dlouhodobě fungujícího třeba v Německu,“ uvádí Roman Budský z Platformy Vize 0.