Na každoročním setkání novinářů AAA Auto byly hlavními tématy loni založené odvětví prodeje historických a investičních vozů Mototechna Classic a především prodej elektrických vozů, hybridů a vozů s alternativním pohonem jako CNG a LPG. Na setkání promluvili:
- Jan Dobiáš – marketingový ředitel AURES Holdings a.s.
- Petr Vaněček – provozní ředitel skupiny AURES Holdings a.s., která zastřešuje značky AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a další
- Milan Urban – bývalý ministr průmyslu a obchodu a předseda spolku Čistá mobilita
- Michal Mastek – interní trenér prodejců a výkupčích AAA AUTO
V první fázi se mluvilo o vysoké poptávce a prodejích historických vozů. To ale není příliš zajímavé téma pro fDrive.cz, takže se zaměříme na elektrické vozy a hybridy, které v AAA AUTO spadají do stejné kategorie vozů jako ty na LPG a CNG, tedy Mototechna EcoDrive. Zde zaujímají 94 % vozy na LPG a CNG, 5 % hybridy a 1 % elektrické vozy. Toto odvětví v obchodu s ojetinami zaznamenalo za loňský rok nárůst o 24 %. Pokud se budeme bavit pouze o elektromobilech, tak to byl nárůst o slibných 163 %, avšak reálně se jedná o 6 elektrických vozů v roce 2017 a 18 v roce 2018. Je to způsobeno především malým výběrem, a proto není možné uspokojit poptávku. Rok 2018 byl nadějný především pro hybridy, kterých se prodalo 83, kdy největší část zaujímaly vozy značky Toyota. U elektrických vozů byly nejoblíbenější Nissan Leaf, BMW i3 nebo VW e-Golf, ale prodaly se i takové vozy jako Tesla Model S nebo dokonce Fisker Karma.
„Změna vnímání elektromobility je u zákazníků jasně patrná. Podpora čisté mobility ze strany měst v podobě parkování zdarma pro elektromobily a hybridy motivuje ke koupi více řidičů než dříve, dotační programy pro firmy pak dělají alternativní pohony ještě atraktivnější,“ nechal se slyšet provozní ředitel skupiny AURES Holdings a.s.
S nástupem nových technologií musel personál projít rekvalifikačním kurzem, aby výkupčí a prodejci byli schopni správně posoudit stav vozů a především baterií, s čímž nás seznámil interní trenér prodejců a výkupčích AAA AUTO. Dle jeho slov jsou elektromobily výhodnější nejen kvůli provozním nákladům, ale také díky absenci tepelně namáhaných částí a komponentů, nicméně odkup vyžaduje specifický proces a klade se velký důraz na seznámení s historií vozu.
Ze strany předsedy spolku Čistá mobilita se řešily především otázky týkající se legislativy, infrastruktury, směrnic EU a ekonomiky. EU je do budoucna nucena zpřísňovat emisní normy, tím pádem se tomu přizpůsobuje trh i nabídka. Dále se zavádí směrnice vyžadující zvyšování podílu alternativních paliv spotřebovaných dopravě – distributoři fosilních paliv musí vyvážit nabídku ekologickým směrem, jinak budou pokutováni. Za tímto účelem česká vláda vytvořila a schválila Národní akční plán, jehož součástí jsou pracovní skupiny, elektromobily, plyn, vodík, autonomní systémy či chytré sítě a lokální decentralizovaná doprava. V těchto dokumentech je zahrnut celý legislativní plán pro rozvoj čisté mobility, včetně nabíjecí a plnící infrastruktury. Dále je zde definována podpora ve formě dotací pro veřejnou správu a korporace, parkování v zónách zdarma, jízdy ve volném pruhu, osvobození od dálniční známky apod.