Dacia: lidé potřebují místo elektromobilů malá a levná benzinová auta

23
Dacia: lidé potřebují místo elektromobilů malá a levná benzinová auta
Fotografie: Dacia
  • Kvůli zpřísněným bezpečnostním požadavkům takřka zmizela malá a levná auta, ideální do města
  • V této roli by byl ideální elektromobil, avšak ten je stále příliš drahý
  • Ředitel Dacie má řešení a souhlasí s ním i šéfové Renault Group a Stellantis

V poslední době probíhá podle Autocaru veřejná diskuze, kterou rozpoutal šéf Dacie Denis Le Vot. Evropa totiž čelí absurdní situaci, kdy si lidé kvůli stále přísnějším bezpečnostním požadavkům musejí kupovat větší a dražší auta, než potřebují. Jednoduše proto, že vyrábět ta malá přestalo dávat ekonomický smysl, protože i ona musí plnit nové evropské bezpečnostní normy GSR2 a jejich splnění je velmi drahé. Lidé, kteří se potřebují pohybovat po městě, či nákupech, tak musejí jezdit zbytečně třeba autem nižší střední třídy, i když by jim stačil prcek o dva segmenty menší.

Logickým a správným řešením by bylo nabídnout malá městská auta na elektřinu, jenže ceny baterií a potažmo elektromobilů bohužel nepadají tak rychle, jak všichni doufali. A tak Le Vot, za nějž se postavili i pánové Luca de Meo, šéf Renault Group, a John Elkann, předseda představenstva Stellantisu, navrhují evropským orgánům zmírnit zákaz konvenčních spalovacích motorů tak, aby se právě malá městská spalovací auta mohla prodávat dále. A aby se Evropská komise místo protlačování lokálně bezemisních vozidel za každou cenu soustředila spíše na celkové snižování produkce CO2.

Za současné situace by totiž mohlo dávat smysl vrátit lidem malá a levná spalovací auta, která by paradoxně měla potenciál snížit emisní zátěž z výše popsaných důvodů. Nejvíce by se to samozřejmě hodilo Dacii, ale zřejmě by se ulevilo i ostatním výrobcům. Diskuze se totiž točí i právě kolem GSR2 a Le Vot ji vyjádřil otázkou „opravdu malé rodinné auto potřebuje asistenční systém pro udržení v pruhu?“ Dacia také podle jeho slov ani nadále nebude uměle honit hvězdičky v nárazových testech, což ovšem neznamená, že by novější modely neměly být bezpečnější, než ty starší.

Během následujících měsíců bude Evropská komise kontrolovat průběh plnění chystaných omezení, do té doby by jmenovaní pánové, kteří reprezentují významnou část evropského autoprůmyslu, rádi prosadili příslušná zmírnění. Evropskému autoprůmyslu by to mohlo pomoci, aniž by to ohrozilo reálný nástup elektromobility. Některé tržní segmenty na ni zkrátka ještě nejsou úplně připraveny.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
No to vazne dava smysl ponechat ty auta, ktera travi vsechen cas ve mestech s vyfukem, jen at si maminky s kocarkem uziji cerstveho vzduchu…🤦🏻‍♂️
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 6. 6. 11:43
To je Váš názor pane redaktore, nebo je to PR článek Stellantisu.
Nedávno jsem spolupracoval s odborníkem na zabezpečovací systémy garáží CO2. Tento systém dokáže podle jeho vyjádření nejčastěji aktivovat nějaká levná Dacie. Nejhorší jsou krátké jízdy a starty studených motorů. Budeme se tedy dál dusit ve městech kvůli "levným" malým autům, přestože lehce ojetý elektromobil zrovna třeba z výroby Stellantis je se svými parametry do města velmi dostatečný a levnější než nový spalovací.
Jan Liška
Jan Liška
Naposledy upraveno: 6. 6. 17:34
Řekl bych, že takovýmto fňukaním se nikam neposunou. Dacia má skvělé vývojáře v Rumunsku, vyrábí v Maroku za snad nejnižší náklady na zeměkouli. Tak by se konečně mohli trochu ukázat i s nějakým pořádaným EV.
Dini Dini
Dini Dini
60% rodin žije v bytech. Kdo by se divil, že budou i nadále potřeba benzínová auta????

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze