V poslední době probíhá podle Autocaru veřejná diskuze, kterou rozpoutal šéf Dacie Denis Le Vot. Evropa totiž čelí absurdní situaci, kdy si lidé kvůli stále přísnějším bezpečnostním požadavkům musejí kupovat větší a dražší auta, než potřebují. Jednoduše proto, že vyrábět ta malá přestalo dávat ekonomický smysl, protože i ona musí plnit nové evropské bezpečnostní normy GSR2 a jejich splnění je velmi drahé. Lidé, kteří se potřebují pohybovat po městě, či nákupech, tak musejí jezdit zbytečně třeba autem nižší střední třídy, i když by jim stačil prcek o dva segmenty menší.
Logickým a správným řešením by bylo nabídnout malá městská auta na elektřinu, jenže ceny baterií a potažmo elektromobilů bohužel nepadají tak rychle, jak všichni doufali. A tak Le Vot, za nějž se postavili i pánové Luca de Meo, šéf Renault Group, a John Elkann, předseda představenstva Stellantisu, navrhují evropským orgánům zmírnit zákaz konvenčních spalovacích motorů tak, aby se právě malá městská spalovací auta mohla prodávat dále. A aby se Evropská komise místo protlačování lokálně bezemisních vozidel za každou cenu soustředila spíše na celkové snižování produkce CO2.
Za současné situace by totiž mohlo dávat smysl vrátit lidem malá a levná spalovací auta, která by paradoxně měla potenciál snížit emisní zátěž z výše popsaných důvodů. Nejvíce by se to samozřejmě hodilo Dacii, ale zřejmě by se ulevilo i ostatním výrobcům. Diskuze se totiž točí i právě kolem GSR2 a Le Vot ji vyjádřil otázkou „opravdu malé rodinné auto potřebuje asistenční systém pro udržení v pruhu?“ Dacia také podle jeho slov ani nadále nebude uměle honit hvězdičky v nárazových testech, což ovšem neznamená, že by novější modely neměly být bezpečnější, než ty starší.
Během následujících měsíců bude Evropská komise kontrolovat průběh plnění chystaných omezení, do té doby by jmenovaní pánové, kteří reprezentují významnou část evropského autoprůmyslu, rádi prosadili příslušná zmírnění. Evropskému autoprůmyslu by to mohlo pomoci, aniž by to ohrozilo reálný nástup elektromobility. Některé tržní segmenty na ni zkrátka ještě nejsou úplně připraveny.
Nedávno jsem spolupracoval s odborníkem na zabezpečovací systémy garáží CO2. Tento systém dokáže podle jeho vyjádření nejčastěji aktivovat nějaká levná Dacie. Nejhorší jsou krátké jízdy a starty studených motorů. Budeme se tedy dál dusit ve městech kvůli "levným" malým autům, přestože lehce ojetý elektromobil zrovna třeba z výroby Stellantis je se svými parametry do města velmi dostatečný a levnější než nový spalovací.