Čínské elektromobily se chystají na Evropu ve velkém. Snadné to mít ale nebudou

11
Čínské elektromobily se chystají na Evropu ve velkém. Snadné to mít ale nebudou
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Letos drží čínské značky 8 % evropského trhu s elektromobily, za 2 roky se toto číslo zdvojnásobilo
  • Do roku 2025 se tu objeví nejméně 11 nových masově vyráběných modelů z Číny
  • Evropské tažení ale naráží na překážky, s nimiž ne všichni výrobci počítají

Tato situace vypadá na první pohled jako začátek rychlého konce evropských výrobců. Před čínskou „invazí“ dokonce opakovaně varuje i šéf Stellantisu Carlos Tavares, přičemž konkurenti vidí situaci vesměs podobně. Jenže dobytí bohaté Evropy nebude tak snadné, jak si myslí někteří čínští výrobci. V podobném duchu se minulý týden dokonce vyjádřil i Čchen Š'-chua, druhý muž čínské asociace výrobců automobilů. Vstup na globální trh prý nebude hladký a je třeba zohledňovat i rizika, zatímco někteří výrobci z říše středu vstupují na nové trhy bezhlavě a bez jasné koncepce.

V konzervativní Evropě je podle Reuters hlavní překážkou nízká znalost a velmi nízká důvěra vůči čínským značkám. Ty bojují především nízkou cenou a podle prvních výsledků se jim to docela daří, jenže by samozřejmě rády prodávaly tak levně jako na domácím trhu, a to zkrátka nejde. Brání jim v tom kromě celních bariér a homologačních povinností také extrémně vysoké náklady na mezikontinentální logistiku, která navíc trpí dlouhodobě nízkou kapacitou – což pochopitelně ceny dále zvyšuje. I tak zbývá prostor pro cenové podstřelování evropských značek, ale není ho nazbyt a rychle se budící domácí konkurence jej navíc hodlá zaplnit vlastními levnými výrobky.

Analytická společnost Jato Dynamics spočítala, že v první polovině roku 2022 průměrná cena elektromobilu na čínském trhu dosahovala méně než 32 000 eur (770 000 korun), zatímco v Evropě to bylo zhruba 56 000 eur (1 347 000 korun). Přesto čínské značky stále bojují s nezájmem a předsudky. Průzkum společnosti YouGov v Německu ukázal, že v roce 2022 znalo Teslu zhruba 95 % spotřebitelů, zatímco o prémiové značce Nio budující síť butiků i v Německu má povědomí jen 17 % a BYD, druhého největšího světového výrobce čistě bateriových elektromobilů po Tesle, zná jen 14 % z nich. Značka Lynk & Co byla povědomá jen desetině tázaných a XPeng pouhým 8 %. Výjimkou je dobře známé MG, kterému se také začíná velice dobře dařit.

Nedosti na tom, další otázky směřovaly k tomu, zda by dotyčný o nákupu u této značky uvažoval. A zatímco pořízení Tesly připustil každý desátý z těch, kteří značku znali, tak čínskou značku by volilo jediné procento znalců, či dokonce méně. Zástupci čínských značek jsou si toho samozřejmě vědomi a volí různé způsoby popularizace. Například Aiways nebude inzerovat čínský původ, hned několik výrobců nechalo otestovat pasivní bezpečnost organizací Euro NCAP vesměs s velmi dobrými výsledky, čímž se v kampaních chlubí, a Zeekr bude přesvědčovat Evropany přímo v showroomech a při zkušebních jízdách. Automobilka GAC ještě před evropským debutem otevřela designové studio v Miláně, aby poznala evropský vkus.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Obavam se, ze to nejsou zadne padne argumenty, ale jen chlacholeni se.
V dnesni dobe socialnich siti, kdy jsou vsichni propojeni se vsemi staci aby si to koupilo 5% lidi, a pokud budou spokojeni, bude se to sirit a nabalovat jako snehova koule.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze