😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Čínské elektromobily se chystají na Evropu ve velkém. Snadné to mít ale nebudou

11
Čínské elektromobily se chystají na Evropu ve velkém. Snadné to mít ale nebudou
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Letos drží čínské značky 8 % evropského trhu s elektromobily, za 2 roky se toto číslo zdvojnásobilo
  • Do roku 2025 se tu objeví nejméně 11 nových masově vyráběných modelů z Číny
  • Evropské tažení ale naráží na překážky, s nimiž ne všichni výrobci počítají

Tato situace vypadá na první pohled jako začátek rychlého konce evropských výrobců. Před čínskou „invazí“ dokonce opakovaně varuje i šéf Stellantisu Carlos Tavares, přičemž konkurenti vidí situaci vesměs podobně. Jenže dobytí bohaté Evropy nebude tak snadné, jak si myslí někteří čínští výrobci. V podobném duchu se minulý týden dokonce vyjádřil i Čchen Š'-chua, druhý muž čínské asociace výrobců automobilů. Vstup na globální trh prý nebude hladký a je třeba zohledňovat i rizika, zatímco někteří výrobci z říše středu vstupují na nové trhy bezhlavě a bez jasné koncepce.

V konzervativní Evropě je podle Reuters hlavní překážkou nízká znalost a velmi nízká důvěra vůči čínským značkám. Ty bojují především nízkou cenou a podle prvních výsledků se jim to docela daří, jenže by samozřejmě rády prodávaly tak levně jako na domácím trhu, a to zkrátka nejde. Brání jim v tom kromě celních bariér a homologačních povinností také extrémně vysoké náklady na mezikontinentální logistiku, která navíc trpí dlouhodobě nízkou kapacitou – což pochopitelně ceny dále zvyšuje. I tak zbývá prostor pro cenové podstřelování evropských značek, ale není ho nazbyt a rychle se budící domácí konkurence jej navíc hodlá zaplnit vlastními levnými výrobky.

Analytická společnost Jato Dynamics spočítala, že v první polovině roku 2022 průměrná cena elektromobilu na čínském trhu dosahovala méně než 32 000 eur (770 000 korun), zatímco v Evropě to bylo zhruba 56 000 eur (1 347 000 korun). Přesto čínské značky stále bojují s nezájmem a předsudky. Průzkum společnosti YouGov v Německu ukázal, že v roce 2022 znalo Teslu zhruba 95 % spotřebitelů, zatímco o prémiové značce Nio budující síť butiků i v Německu má povědomí jen 17 % a BYD, druhého největšího světového výrobce čistě bateriových elektromobilů po Tesle, zná jen 14 % z nich. Značka Lynk & Co byla povědomá jen desetině tázaných a XPeng pouhým 8 %. Výjimkou je dobře známé MG, kterému se také začíná velice dobře dařit.

Nedosti na tom, další otázky směřovaly k tomu, zda by dotyčný o nákupu u této značky uvažoval. A zatímco pořízení Tesly připustil každý desátý z těch, kteří značku znali, tak čínskou značku by volilo jediné procento znalců, či dokonce méně. Zástupci čínských značek jsou si toho samozřejmě vědomi a volí různé způsoby popularizace. Například Aiways nebude inzerovat čínský původ, hned několik výrobců nechalo otestovat pasivní bezpečnost organizací Euro NCAP vesměs s velmi dobrými výsledky, čímž se v kampaních chlubí, a Zeekr bude přesvědčovat Evropany přímo v showroomech a při zkušebních jízdách. Automobilka GAC ještě před evropským debutem otevřela designové studio v Miláně, aby poznala evropský vkus.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Obavam se, ze to nejsou zadne padne argumenty, ale jen chlacholeni se.
V dnesni dobe socialnich siti, kdy jsou vsichni propojeni se vsemi staci aby si to koupilo 5% lidi, a pokud budou spokojeni, bude se to sirit a nabalovat jako snehova koule.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze