😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Česká studie potvrdila, že jsou elektromobily ekologické. I s energií z uhlí

20
Česká studie potvrdila, že jsou elektromobily ekologické. I s energií z uhlí
Fotografie: fDrive.cz
  • Nová studie porovnává ekologickou zátěž automobilu s jednotlivými druhy pohonu
  • Kamil Jaššo z Vysokého učení technického v Brně ji zasadil do reálie Česka a zemí Visegrádské čtyřky
  • Elektromobil vyšel jednoznačně nejlépe i v zemích se špatným energetickým mixem

Studie porovnává kompletní ekologickou zátěž dostupného a oblíbeného modelu auta, vyráběného v Česku, s různými druhy pohonu, a to od prvotní těžby surovin až po celý životní cyklus. Jako model byl vybrán Hyundai Kona z roku 2019, vyráběný v českých Nošovicích a nabízený s celkem čtyřmi druhy pohonu; benzinovým, naftovým, hybridním a elektrickým. A jeho pomyslné životní podmínky byly stanoveny tak, aby se podobaly českým reáliím - předpokládaná životnost 15 let a předpokládaný roční nájezd 10 000 km. Autoři studie zároveň upozorňují, že u jiných vozidel s odlišnými parametry se mohou výsledky lišit.

Emise během životního cyklu auta
Sloupcové grafy mapují podíl jednotlivých fází života a provozu aut s různými typy paliv na celkovém množství emisí

Pracovalo se s faktem, že při výrobě elektromobilu vzniká pomyslný emisní dluh kvůli ekologicky náročné výrobě baterie. A studie sledovala, za jak dlouho se tento dluh vůči jiným pohonům vyrovná a jak daleko bod, kde se křivky jednotlivých pohonů protnou. A pozitivním zjištěním bylo, že k vyrovnání onoho dluhu dochází poměrně rychle. U elektromobilu s baterií 64 kWh po ujetí 32,2 tisíc kilometrů, s menší baterií 39 kWh dokonce již po 17,5 tisících kilometrech. Dokonce i při započítání mnohem méně ekologického polského energetického mixu, by se dluh vyrovnal do ujetí 50 tisíc kilometrů. S tím, že tento rozdíl se bude dále snižovat díky kratším logistickým řetězcům, většímu podílu recyklovaných surovin pro výrobu článků a také snižování emisí z výroby energie.


Díky své mnohem vyšší účinnosti elektromobily během provozu nepřímo vypouštějí mnohem méně CO2 ekvivalentu oproti všem verzím se spalovacím motorem, včetně hybridu. Konkrétně v tomto modelovém příkladu vypustila během 150 000 km benzinová verze celkem 38 tun ekvivalentu CO2, naftová 34 tun, hybridní 30 tun. Elektromobil s větší baterií 64 kWh vyprodukuje na stejnou vzdálenost 21 tun, výrazně lehčí verze s baterií 39 kWh pak 18 tun. Zároveň je zjištěno, že životnost trakčních baterií několikanásobně překračuje průměrný nájezd aut. K výměnám dochází jen výjimečně, například kvůli výrobní vadě či nevhodnému zacházení. Konstrukce baterií se navíc rychle zlepšuje a stoupá i jejich životnost, která už nyní běžně dosahuje 400 000 km.

Vyrovnání emisního dluhu
Vyrovnání emisního dluhu z výroby u jednotlivých pohonů stejného auta

Jedním z výsledků výzkumu je zjištění významného potenciálu ke snižování škodlivých emisí v zemích Visegrádské čtyřky (V4). Ty se od sebe svým energetickým mixem vzájemně výrazně liší, přičemž zdaleka nejlépe je na tom Slovensko s vysokým podílem vodní a jaderné energie, Maďarsko se mu pak přibližuje. S náskokem nejhůře je na tom Polsko s dosud značným podílem špinavých tepelných elektráren a Česko se blíží spíše Polsku, než zbývajícím dvěma zemím. Oproti benzinovým autům tak může elektromobil snížit emise o 29-69 % (v Česku o 46 %), proti dieselům pak o 19-60 % (v Česku o 39 %). Tady je potřeba dodat, že zde se započítává výhradně nabíjení z veřejné sítě. Domácí obnovitelné zdroje tento poměr dále výrazně vylepšují.

Do budoucna se očekává v celé V4 zlepšování energetického mixu a každoroční pokles emisí o 2 %. To je průměrná hodnota, Česko a Polsko by měly snižovat výrazněji díky plánovanému přechodu na obnovitelné (OZE) a nízkoemisní zdroje energie. Jenže zde mohou zasáhnout mimořádné okolnosti, jako nyní ruská invaze na Ukrajinu. Ta dočasně emise z výroby elektřiny zvýšila. Závěrem studie, zveřejněné v prestižním magazínu Renewable and Sustainable Energy Reviews, je jednoznačné potvrzení, že i při započtení celého životního cyklu je elektromobil i v zemích s nevalným energetickým mixem výrazně příznivější pro životní prostředí s tím, že s postupným zlepšováním energetických mixů a uvádění lepších baterií se bude tento rozdíl dále zvyšovat.

Diskuze ke článku
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Často se zapomíná na výrobu a dopravu paliv do spalováků, proto to může někomu vycházet lépe. Řekl bych, že taková elektrárna je navíc přísněji hlídaná v oblasti emisí. Průměrné patnáctileté auto na silnici bude tak ve výsledku mnohem smradlavější a nic víc už se s tím dělat nedá, zatímco elektro bude čím dál zelenější jak se bude zlepšovat en. mix a zlepšovat výrobní procesy
Josef L
Josef L
Hezké, i když já zastávám názor, že o tu ekologii vůbec nejde.
Josef L
Josef L
Ještě jsem nikde neviděl diskuzi na téma spalování kyslíku auty. Když si vezeme, že jednou auto s průměrnou spotřebou 7 litrů benzínu a nájezdem 15 tis. km/rok spotřebuje na 1 km asi 130 litrů kyslíku. Průměrný člověk ma spotřebu 550 litrů kyslíku denně. Tedy shrnuto : 8 milionů aut v ČR spotřebuje ročně téměř 8× více kyslíku než 10 milionů lidí dohromady!

Rostliny v ČR vyprodukují pouze 6 bilionů litrů O₂ ročně, to znamená, že produkce kyslíku v ČR nestačí pokrýt ani spotřebu aut (2,5 krát více) a jsme zcela závislí na kyslíku produkovaném světovými oceány a deštnými pralesy.
Miroslav Šťastný
Miroslav Šťastný
Soudruzi, máte to tak blbě, až je mi za vás stydno.
Pokud zakládáte studii na fiktivní bulharské veličině CO2eq tak se ale není co divit.
Podle dat Čezu je v nejmodernější uhelné elektrárně v ČR potřeba spálit na výrobu 1kWh 1,25kg uhlí, které se před spalováním proplachuje vodu a má nacucané vodou obsah cca 44% čistého uhlíku. Molárně pak musí spálením na výrobu 1 kWh vzniknout 0,44x1,25kgx 44/12 = 2,01kg CO2 bez vlastní spotřeby elektrárny a ztrát při přerušované výrobě elektrárny. K tomu uhelka vyprodukuje na každou tunu spáleného uhlí 400kg odpadu který se z většiny zakopává do země.
Pokud elektromobil má spotřebu 16kWh/100km, musíte do baterie pustit cca 20kWh/100km (85% účinnost nabíjení + 5% ztráty na distribuci). Pokud se 45% elektřiny vyrábí z uhlí, musíte na dojezd elektromobilu 100km spálit více než 11kg uhlí (0,45x1,25x20) + vyrobit stejné množství tepla v atomové elektrárně.
Nikdo duševně zdravý nemůže věřit, že spálení cca 5 kg uhlovodíku z benzínu (7l/100 x 0,7kg/l) udělá víc emisí než spálení 11 kg uhlí + výroba stejného množství tepla z atomky jako spálení 11 kg uhlí.
A to ani neuvažuji výrobu baterie a elektromobilu, které jsou stejně cinklé jako tato studie, aby to zelenomozkům vyšlo.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze