Zatímco francouzský senát projednává zákon o „klimatické odolnosti“, organizace UFC-Que Choisir zveřejnila srovnávací studii zaměřenou na náklady na vlastnictví vozidel. Studie ukazuje, že elektromobily jsou v mnoha případech již dnes ekonomicky výhodnější než vozidla se spalovacími motory. Podle analýzy, která zahrnuje náklady na nákup, provoz, pojištění a údržbu, jsou elektrická vozidla v kategorii středně velkých aut systematicky levnější než jejich benzinové nebo dieselové protějšky. Například u nového středně velkého elektromobilu dosahuje úspora oproti benzinovému vozu až 1 750 eur (cca 45 tis. Kč) za čtyři roky provozu.
Klíčové faktory úspor
Ekonomická výhodnost elektromobilů vychází zejména z nižších nákladů na palivo, které je v průměru o 73 % nižší než u benzinových vozidel. Dalším významným faktorem je ekologický bonus na nákup elektromobilů, který ve Francii činí až 7 000 eur (cca 175 tis. Kč). Bez této podpory by byly malé elektromobily konkurenceschopné až o pár let déle.
Význam pro klima i venkovské oblasti
Elektromobily jsou ekonomicky atraktivní zejména pro řidiče s vyšším ročním nájezdem kilometrů. Řidiči, kteří jezdí ročně zhruba 20 000 km, ušetří na provozu elektromobilu až 1 275 eur (cca 32 tis. Kč) oproti benzinovému vozu a až 725 eur (cca 18 tis. Kč) v případě naftového pohonu. Elektromobily tak nacházejí uplatnění především ve venkovských a příměstských oblastech, kde veřejná doprava často není dostatečně dostupná.
Výzva pro zákonodárce a výrobce
Navzdory rostoucímu zájmu zůstává na silnicích ve Francii pouze 2,3 % elektromobilů. Bariérou pro větší rozšíření je vysoká vstupní cena a omezené informace o celkových nákladech na vlastnictví. UFC-Que Choisir proto vyzývá k lepší informovanosti spotřebitelů při nákupu, včetně detailů o nákladech na kilometr, a k zachování bonusů na nákup elektromobilů. Pokud budou odstraněny překážky, jako je omezený dojezd a nedostatečná nabíjecí infrastruktura, elektromobily mohou hrát klíčovou roli v dekarbonizaci dopravy a přispět ke splnění klimatických cílů.
Proč dělají studií jen na čtyřleté období?
Odpověď je velmi jednoduchá. Po čtyřech letech provozu se EV stávají králi ztráty hodnoty. Čím více se blíží záruka na baterie ke konci, tím je ztráta hodnoty větší. A EV s baterii po záruce? Kdo si koupi vozidlo třeba za půl milionu s tím, že bude muset mít ve struzoku dalších půl milionu na novou baterii?
Stále bude vycházet EV výhodněji, než vozidlo se spalovacím motorem a to nejen po ekonomické stránce, ale i po ekologické stránce?
Asi by bylo velmi zajímavé zjištění, kdo tuto studií prováděl, kolik stála a kdo ji ve skutečnosti platil.
Tak to by mě zajímalo, jak by to vyšlo bez toho bonusu. I s tím je to jen tak-tak, rozdíl zanedbatelný