Citroën ë-C3 je jedním z prvních plnohodnotných elektromobilů, které se dostávají pod magickou hranici 25 000 eur včetně DPH a zároveň první ze segmentu B, protože ë-C3 je o poznání větší než dosavadní mohykán mezi levnými elektromobily v podobě Dacie Spring. Se startovací cenou 589 000 Kč (která se v průběhu roku s uvedením nové verze dostane až k 500 tisícům korun) má za cíl oslovit zákazníky, kteří si zatím elektromobil dovolit nemohli a předbíhá ostatní výrobce, kteří takto levné elektromobily teprve chystají, včetně tuzemské Škody Auto nebo Volkswagenu.
Je to tady! Projel jsem levný elektrický Citroën e-C3!
Slibuje svěží design, praktický interiér, plnohodnotné místo na zadních sedadlech, velký kufr, solidní platformu a dojezd i rychlé nabíjení.
Na papíře vypadají propozice moc dobře. A praxe? Tu jsme pro vás zjišťovali v okolí průhonického zámku, kde Citroën pořádal pro české novináře testovací jízdy s novinkou, a to v teplotách pod nulou a za sněžení, takže jsme vyzkoušeli skutečně nejhorší možné podmínky pro dojezd nového elektromobilu.
Pochází ze Slovenska
Citroën C3 je pro značku naprosto zásadním modelem. Ve čtyřech generacích se může pochlubit více než 5,5 miliony prodaných kusů a tvoří až 30 % prodejů značky. Není tak divu, že do nové generace vložil výrobce značné úsilí. Nový Citroën ë-C3 se vyrábí v Trnavě, a to společně s jeho spalovacími souputníky. Nová platforma Smart Car je sice vytvořena primárně jako elektrická, ale dovoluje i zástavbu spalovacích motorů, a tak se na českém trhu setkáme kromě elektrické verze i s tou čistě spalovací s manuální převodovkou, stejně jako s hybridní verzí. Elektrická má ale oproti nim výhody i v oblasti vnitřního prostoru, protože má výrazně menší tunel na podlaze u zadní řady sedadel.
Design: malý crossover
Nový Citroën C3, který se řadí do segmentu B, přichází s modernizovaným designem, který odpovídá aktuálním trendům. S délkou 4 metry je o 30 cm delší než Dacia Spring, která doposud vládla segmentu dostupných elektromobilů. To je velký rozdíl a s Citroënem dostáváte už prostorově skutečně plnohodnotné auto. Oproti předchozí generaci narostla mírně také šířka, vůz působí robustněji a sebevědoměji. Výrazným prvkem je zvýšená světlá výška a vyšší posez v kabině, což dodává vozu crossoverový nádech a je to něco, co zákazníci dnes vyžadují a mají rádi. A pokud byste chtěli ještě více cross-overový vzhled, budete si moci během letošního roku koupit příslušně upravenou verzi Aircross.
Přední část vozu zaujme novými světlomety ve tvaru čepelí, které dodávají vozu dynamický vzhled. Nový znak Citroënu, který debutoval na konceptu před dvěma lety, se nyní objevuje i na produkčním modelu a působí moderně a svěže. Ani nejlevnější verze You bez lakovaných nárazníků a se základními koly nepůsobí nijak očesaně a je skvělé, že se Citroën rozhodl základní verzi novinářům ukázat, nebývá to zvykem.
Pochopitelně vyšší verze vypadají elegantněji a odlišují je například také vtipné barevné proužky v C sloupcích nebo předním nárazníku, které si můžete dokupovat a vyměňovat, a přizpůsobit si tak akcent na autě třeba se svým oblečením.
Zadní světlomety inspirované také motivem čepelí vytvářejí rovněž tvar písmene C a i zezadu vypadá ë-C3 moderně a svěže. Citroën si ani u svého nejlevnějšího elektromobilu neodpustil vtipné doplňky, za což jsem moc rád. Zadní sklo tak skrývá siluetu Paříže či galského kohouta, schránka před spolujezdcem pak ukáže siluety řady legendárního Citroënů včetně ikonické „Kachny“ a po interiéru nechybí červené štítky s motivačními nápisy. Celkově působí naživo nový Citroën C3 velmi sympaticky a vyváženě.
Ještě levnější verze je na cestě
Ë-C3 přichází s baterií o kapacitě 48 kWh, z níž je využitelných 44 kWh. Poprvé u Citroënu je použita technologie lithium-železo-fosfátových baterií, které jsou odolnější, lépe recyklovatelné a méně náchylné k degradaci při častém nabíjení na 100 %. Baterie dodává čínská společnost S-VOLT v podobě modulů, které se v Trnavě sestavují do battery packu.
Technické parametry Citroën ë-C3 44 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 015 × 1 755 × 1 577 mm, 1 416 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 83 kW, 113 koní, točivý moment: 210 Nm |
Baterie | 48 kWh (44 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,1 kWh / 100 km, dojezd: 326 km |
Cena od | 589 000 Kč |
Dojezd podle WLTP činí 326 km, přičemž v městském provozu může dosáhnout až 459 km. Nabíjení na rychlonabíječce výkonem až 100 kW umožňuje doplnit energii z 10 % na 80 % za přibližně 30 minut, což je na takto levné auto velmi solidní výsledek a znamená to, že i když se s malým Citroënem pustíte na delší cestu, nebude vás rychlonabíjením zdržovat. Dojezdem ale samozřejmě na dálniční cestování určen není a vzhledem k maximální rychlosti 135 km/h pojedete na jeho limitu.
Standardní palubní nabíječka má výkon 7 kW, za příplatek je k dispozici třífázová 11kW verze. Je potřeba počítat s tím, že vůz nemá tepelné čerpadlo, a to ani za příplatek. Termomanagement baterie v podobě vodního chlazení/vyhřívání však má a aktivně si baterii vyhřívá na 10 až 30 stupňů Celsia. Zástupci automobilky dokonce tvrdili, že při zadání nabíjecí stanice do navigace vůz připraví baterii pro rychlejší nabíjení, nicméně při mém zkoušení infotainmentu neuměl plánovat elektrické trasy a automaticky přidávat nabíjecí zastávky. Je tak otázkou, jak toto bude fungovat v praxi a zda vůz skutečně nějakou formu předehřevu skutečně má. To zjistíme až v průběhu standardního testu.
Dynamika je zajištěna elektromotorem o výkonu 83 kW (118 k) pohánějícím přední nápravu, což je pro městský a příměstský provoz více než dostatečné. I když vypadá papírové zrychlení na stovku za 11 vteřin podprůměrně, v praxi je ve městě elektrický ë-C3 mnohem svižnější než spalovací verze, dech mu dochází až u rychlostí kolem 100 km/h a výše.
Základní verze 320 ve výbavě You je v Česku dostupná za 589 000 Kč včetně DPH, střední výbava Plus vás vyjde o 40 tisíc Kč dráž a obsahuje navíc například LED světla, elektrická zrcátka a lepší interiér. Vrcholná verze Max pak vychází na 679 000 Kč, u ní pak dostanete i displej infotainmentu, automatickou klimatizaci, parkovací kameru a hliníková kola.
Zásadní zprávou ale je, že v létě se i na český trh dostane levnější verze s menší baterií označená jako „200“, což značí WLTP dojezd kolem 200 kilometrů. V podlaze totiž bude mít baterii o kapacitě 30 kWh (29,6 kWh využitelných) a výkon bude rovněž nižší, a to jak elektromotoru (61 kW), tak rychlonabíjení (30 kW). Nová verze bude určena zejména na městské a příměstské jízdy, nicméně kdo denně neujede pravidelně víc než 150 kilometrů, může s touto verzí ušetřit zhruba 70 tisíc korun a dostat se až na cenu kolem 500 tisíc Kč včetně DPH. Finální ceny této verze teprve Citroën oznámí.
Překvapivě prostorný a příjemný interiér
Interiér je navržen s ohledem na praktičnost a moderní design. Ve vyšší výbavě Max najdeme měkčené materiály na přístrojové desce, které jsou doplněny textilními prvky. Tyto detaily působí příjemně a zvyšují celkový komfort. Naopak základní výbava You nabízí jen tvrdé plasty, což je v této cenové kategorii běžné, nicméně ani ta nevypadá na první pohled levně. Citroënu se i přes nízkou cenu podařilo vytvořit svěží design i praktický a příjemný interiér. A zmiňované vtipné prvky v něm dobrý pocit umocňují. Naopak zklame, že i v nejvyšší verzi Max musíte auto „postaru“ zapnout dvojitým otočením klíčku. To by u nového elektromobilu z roku 2025 už mělo být řešeno jinak – když ne automaticky, tak aspoň tlačítkem.
Infotainment je ve dvou nižších výbavách řešen držákem na telefon, který umožňuje ovládání přes speciální aplikaci Citroënu. Tu jsme vyzkoušeli a můžete skrze ni kromě multimédií ovládat také rádio i navigaci (Waze nebo Google Mapy). Komunikace probíhá přes Bluetooth.
Nejvyšší výbava Max nabízí 10" displej, který ale slouží výhradně pro multimediální funkce, jako je navigace, rádio nebo telefon. Nastavení vozu a asistentů se provádí na malém displeji před řidičem, což působí poněkud zastarale. Auto navíc vůbec neukazuje spotřebu energie, pouze dojezd a ujetou vzdálenost. Samotný displej před řidičem ale musím pochválit, jde o projekční displej, který je posazen prakticky až u čelního okna, takže řidič nemusí tolik sklápět zrak. Ergonomií se vyrovná levným head-up displejům s projekcí na dodatečnou skleněnou plochu.
Citroën se zaměřil také na sedadla, kam oproti předchozí generaci přidal jeden centimetr pěny navíc, což je znát. Sedačky jsou příjemně měkké, ale poskytují zároveň solidní oporu a pro městské a příměstské ježdění budou více než pohodlné. Nejvyšší výbava Max je navíc obsahuje v elegantní dvoubarevné kombinaci se světlým vrškem, který dojem z interiéru výrazně zvedá.
Zadní sedadla nabízejí dostatek prostoru pro hlavu i nohy, a to i pro vyšší pasažéry, k mému překvapení jsem se se svými 185 cm posadil dozadu pohodlně. Kufr o objemu 310 litrů je na danou kategorii solidní, avšak vůz postrádá přední kufr, protože prostor pod kapotou je vyhrazen pro elektroniku.
Francouzské pohodlí
Není to jen marketing, Citroën ë-C3 skutečně překvapí pohodlím, které je v segmentu B nadstandardní. Díky hydraulickým dorazům na tlumičích si vůz poradí s nerovnostmi s grácií a přenáší se přes ně měkce a tiše. Příčné prahy a další nerovnosti zvládá s přehledem, což ocení zejména řidiči ve městě. Samozřejmě nečekejte houpavou jízdu vzduchového podvozku, ale vzhledem k segmentu B, ve kterém ë-C3 působí, je tato úroveň komfortu silně nadstandardní. Oproti jiným, často uskákaným a tvrdým „prckům“, je toto příjemná změna.
Z přední části je elektromotor mírně slyšet, odhlučnění je ale solidní a celkový zvukový projev bych přirovnal třeba k vyššímu modelu ë-C4.
Dynamika vozu je na městské poměry více než dostatečná. Elektromotor poskytuje plynulý zátah, který je ideální pro rozjezdy na semaforech nebo svižné manévrování v městském provozu. Při rozjezdu si vůz hodně hlídá, aby neproklouzla kola, zátah je pozvolný, kolem 30 km/h už je ale solidní. Právě v této rychlosti se ale může stát, že když na to „dupnete“, kola se mírně protočí, ale není to nic dramatického a ë-C3 se chová velmi předvídatelně. Ostatně ani její výkon není nijak dramaticky vysoký. Na dálnici už dynamika poněkud klesá, zejména při rychlostech nad 120 km/h, což je však v této kategorii očekávané.
Rekuperace je nastavena na poměrně silnou úroveň, která zpomaluje vůz až na rychlost 8 až 10 km/h. Není zde možnost ji manuálně upravit, ale přepnutí do režimu C zmírní rekuperaci a zvýší výkon. Tento přístup je jednoduchý a funkční, i když by někteří řidiči mohli postrádat větší variabilitu v podobě možností nastavení nebo pádel pod volantem.
Zejména ve městě se hodí i malý volant, se kterým se v kombinaci se silným posilovačem řízení velmi snadno manévruje, kvůli přednímu náhonu ale poloměr otáčení spadá jen do průměru a v tomto směru velkou agilitu nečekejte. Manévrování pak v nejvyšší výbavě pomáhá zadní parkovací kamera se solidní kvalitou.
Zjistit reálný dojezd je trochu těžší, nikde totiž neukazuje spotřebu. Nicméně za 10 kilometrů jízdy po městě a mimo město, kdy jsem několikrát vyzkoušel i plnou dynamiku, mi z baterie ubylo 5 %, což by značilo reálný zimní dojezd kolem 200 kilometrů, letní kombinovaný dojezd by se pak mohl reálně dostat odhadem na 250 kilometrů. Levnější verze s o třetinu menší baterií by pak byla skutečně hlavně pro ty, kteří jezdí po městě a nejezdí více než 150 kilometrů denně plus mají možnost nabíjet doma či v práci.
Revoluce zahájena?
ë-C3 má být pro Citroën i elektromobilitu revolucí. Ostatně tak bude i stylizovaná typicky francouzská reklamní kampaň. A musím uznat, že novinka je pro mě skutečně příjemným překvapením v segmentu dostupných elektromobilů. Nabízí moderní design, pohodlný podvozek a dostatečný dojezd pro městské a příměstské ježdění. Interiér je v základní výbavě jednoduchý, ale funkční, zatímco vyšší výbava Max přidává prvky, které zvyšují komfort a estetiku. Jízdní vlastnosti vozu jsou na vysoké úrovni, zejména co se týče pohodlí a ovladatelnosti. Dynamika je ve městě více než dostatečná, i když na dálnici už vůz ztrácí dech.
Mezi hlavní přednosti patří pohodlný podvozek, promyšlený interiér a možnost rychlého nabíjení. Naopak slabinou je absence pokročilejšího infotainmentu a „spalovací“ pozůstatky v podobě nutnosti startovat klíčkem. Celkově však Citroën ë-C3 představuje skvělou volbu pro ty, kteří hledají dostupný elektromobil s plnohodnotným interiérem a kufrem a pohodlným jízdním projevem. S cenou začínající na 589 tisících korunách (a na zhruba 510 tisících korunách ve verzi 200) má tento model skutečně potenciál oslovit široké spektrum zákazníků a přispět k rozšíření elektromobility v Evropě. Tak uvidíme.
Foto: fdrive.cz
pokud je menší cena = malá baterka = malá použitelnost = nikdo to nechce
další varianta - větší baterka = větší cena = cena / použitelnost 👎 = nikdo to nechce
takže si vyber